معاون سازمان اوقاف:
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره توقف برگزاری برنامه‌های مذهبی در امامزاده‌ها گفت: برگزاری مراسم و برنامه‌های مذهبی در امامزاده‌ها رونق می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۰۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲ 16 October 2021

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا عادل در مراسم افتتاح شبستان امامزاده علی‌اکبر(ع) شهر سگزآباد اظهار داشت: با برطرف شدن موانع کرونایی که امکان برگزاری مراسم و برنامه‌های مذهبی در امامزاده‌ها را کمرنگ کرده بود، از این به بعد با حضور مردم شاهد برگزاری نماز جماعت، مراسم مذهبی و محافل قرآنی در امامزادگان خواهیم بود و خیرات آن هم به واقفان خواهد رسید.

وی مردمی بودن را وجه اصلی اثرات اجتماعی و معنوی امامزاده‌ها و بقاع متبرکه دانست و اضافه کرد: همه اماکن مذهبی ما از جمله مساجد و امامزاده‌ها به شکل مردمی ساخته می‌شوند و اگر قرار باشد صبر کنیم و معطل بودجه‌های دولتی شویم، هیچ کاری از پیش نمی‌رود. ضمن اینکه روی این مسئله هم بحث وجود دارد که آیا صلاح هست از بودجه دولت در امامزاده‌ها هزینه شود یا خیر؟

عادل ادامه داد: به هر حال در طول تاریخ این همه امامزاده‌ها و مساجد با حضور و تلاش مردم ساخته شده و توسعه یافتند که ارزش این اماکن متبرکه به همین حضور است و رونق و ادامه کار اماکن مذهبی هم به حضور مردم بستگی دارد. وگرنه حتی اگر ده‌ها شبستان ساخته شود، ولی کسی وارد این شبستان‌ها نشده برنامه‌ای در آن برای مردم اجرا نشود، ثمری نخواهد داشت.

وی یادآور شد: امروز هم می‌‌بینیم که در ساخت شبستان امامزاده علی‌اکبر(ع) اصل کار را مردم انجام دادند. یعنی هم به مدیران انگیزه دادند، هم مطالبه‌گری کرده و هم از انجام کمک در احداث این مکان معنوی مضایقه نکردند.

اقدامات مقابله با کرونا در امامزاده‌ها

معاون سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنان خود امامزادگان را یک پایگاه مردمی در ابعاد اجتماعی و مذهبی توصیف کرد و گفت: وقتی مردم کمبودها و مشکلاتی را در منطقه سکونت خود می‌بینند، تلاش می‌کنند با حضور هیأت امنای امامزاده برای حل مشکلات فکری کنند.

عادل افزود: اگر در این یکی‌ 2 سال برنامه‌های مذهبی و فرهنگی اعم از اجتماعات مخالف در امامزاده ها کمرنگ تر شد، اما در عوض در کنار امامزاده‌ها ایستگاه‌های سلامت برپا شد و پایگاه‌های مردمی برای کمک به مردم و نیازمندان تشکیل شد که یکی از ثمرات آن تهیه بسته‌های معیشتی برای محرومان و نیازمندان بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه استان قزوین هم در این عرصه برنامه‌های اثرگذار و فاخری را اجرا کرده و علاوه بر هیئات امنای امامزادگان و موقوفات خیران هم برای اجرای نیات وقف به کمک آمدند.

نقش مهم موقوفات در مقابله با بحران پاندمی کرونا

فرماندار بویین‌زهرا هم در این مراسم با اشاره به نقش موقوفات و رغبات در مقابله با بحران پاندمی کرونا در این شهرستان گفت: خوشبختانه با اهتمام موقوفات بویین‌زهرا از همان روزهای اول ورود ویروس منحوس به این شهرستان برای ساخت مصنوعاتی مانند ماسک بهداشتی سه‌لایه و گان در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه اقدام شد و امامزاده‌های ما به کارگاه مبارزه با کرونا تبدیل شد.

مصطفی آقاعلی اضافه کرد: بنابراین نقش امامزاده‌های این شهرستان در مقابله با پیک‌های اول تا سوم کرونا بسیار برجسته بود و بعد از آن هم امامزاده‌های ما به ستون اصلی اجرای کمک‌های مؤمنانه تبدیل شدند و در قالب رزمایش‌های مواسات و همدلی شاهد توزیع چندین هزار بسته معیشتی و بهداشتی میان خانواده‌های بیشتر آسیب‌دیده از کرونا بودیم.

وی ادامه داد: بعد از عبور از بحران کرونا هم باید نقش مهم امامزاده‌ها در مقابله با بحران‌های اجتماعی را حفظ کنیم تا در صورت امکان بتوانیم از این پایگاه‌های معنوی برای برطرف کردن هر چه زودتر مشکلات استفاده کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار