اگر تا چند وقت پیش واردات بی‌رویه کالاهای خارجی و چینی به یکی از دغدغه‌های تولید مبدل شده بود، حالا چندی است که برخی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به‌منظور کاهش تعرفه واردات و از طرفی بهره‌مندی از امتیازات واحدهای تولیدی برای گرفتن وام و تسهیلات ارزی به تولیدکنندگان خارجی مانند چینی‌ها سفارش تولید کالا داده و درخواست می‌کنند که بر روی این کالاها مارک تجاری کارخانه داخلی را زده و در آخر کلمه تولید ایران نیز درج شود.
کد خبر: ۱۰۱۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶ 27 September 2015
البته برخی دیگر یک گام فراتر از این گذاشته و با واردات قطعات مختلف و درنهایت مونتاژ آن‌ها در داخل سعی می‌کنند به قول خودشان کمی این مسئله را بومی‌سازی کنند. فرآیندی که نشان می‌دهد در سال‌های اخیر تولید ملی به‌اندازه‌ای به‌دلیل هزینه‌های جانبی و حمایت‌نشدن گران شده است که برخی ترجیح می‌دهند واردات را در پوشش تولید انجام دهند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولیدکننده‌ها ادای تولید را درمی‌آورند، اما همه واردکننده هستند، گفت: برخی واحدهای تولیدی اجناس خارجی را به اسم مواد اولیه تولید وارد کرده و بعد از مونتاژ یا بسته‌بندی به اسم تولید داخلی به بازار عرضه می‌کنند.

محمدقسیم عثمانی گفت: به‌عنوان مثال هم‌اکنون قطعه‌سازهای زیادی به‌عنوان تولیدکننده هستند که برای خودروسازان قطعه تولید می‌کنند، درحالی که این‌ها قطعه‌ای را که سفارش می‌گیرند عینا به چین یا کشورهای دیگر داده و آن‌ها قطعه را می‌سازند.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد به اسم تولیدکننده، کالا به تولیدکنندگان خارجی سفارش داده و بعد از اینکه کالا در کشور دیگری تولید شد، مارک ایرانی بر آن نصب و در بازار توزیع می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تولیدکننده‌ها نقش دلال را بازی می‌کنند، افزود: درحالی که انتظار این است که تولیدکننده با تولید اشتغال و ارزش‌افزوده برای کشور ایجاد کند، اما عینا منابع ارزی را از کشور خارج و قطعه از چین وارد می‌کند و سودی را به جیب می‌زند.

وی تاکید کرد: در این فرآیند فقط کالاهای خارجی مونتاژ و در پوشش کالاهای داخلی در بازار توزیع می‌شود.

تولید داخلی گران تمام می‌شود

همچنین کارشناس صنایع و معادن موسسه مطالعاتی ایتان نیز با بیان اینکه هزینه تولید در ایران گران است، گفت: هم‌اکنون تولیدکننده های ایرانی برای تامین نقدینگی باید وام با بهره ٢٠تا ٣٠درصدی از بانک‌ها دریافت کنند، اما همتاهای خارجی آن‌ها با نرخ ٢تا ٣درصد وام دریافت می‌کنند.

عبدالعظیم مولایی افزود: همچنین در کشورهای خارجی مانند چین نظام مالیاتی به‌گونه‌ای طراحی شده که از بخش‌های واسطه‌ای مالیات بیشتری گرفته شده و بخش‌های تولیدی از معافیت‌های مختلفی برخوردار هستند اما در کشور ما برعکس است. بخش تولید مالیات بیشتری از بخش واسطه‌ای می‌دهد.

وی تصریح کرد: علاوه‌براین در کشور ما نظام اداری حداقل همکاری را با تولیدکنندگان دارد به‌طوری که نظام بوروکراسی پیچیده ما باعث شده تا تولیدکنندگان ماه‌ها برای یک مجوز ساده درگیر باشند اما این مسئله در چین ممکن است فقط چند روز طول بکشد.

کارشناس صنایع و معادن موسسه مطالعاتی ایتان تصریح کرد: در چنین شرایط تولید ایرانی درمقایسه با مشابه خارجی خود گران‌تر تمام شده به‌طوری که تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند به کشور چین رفته و به آن‌ها سفارش تولید کالا و نصب مارک ایرانی بر روی آن‌ها را بدهند.

ملایی گفت: اگر می‌خواهیم تولیدکنندگان ما چنین کارهایی را نکنند باید فضای کسب و کار کشور را بهبود ببخشیم و سعی کنیم هزینه تمام شده کالاهای ایرانی درمقایسه با مشابه خارجی خود ارزان‌تر تمام شود.

واردات قطعه از خارج

عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز گفت: قطعات خودرو عمدتا از کشورهایی وارد می‌شوند که قیمت کمتری در تولید دارند، اما از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و این امر به زیان واحدهای قطعه‌سازی است چون خودروسازان داخلی نیز از قطعات وارداتی استفاده می‌کنند.

فرامرز مرادی افزود: از آنجا که صنعت خودرو در تمام کشورها اشتغالزا و درآمدزاست، باید توجه داشته داشته باشیم که درصورت حمایت از کارخانجات داخلی می‌توانیم شاهد رشد و بالندگی این صنعت در کشور باشیم. وی تاکید کرد: به‌جای واردات قطعه از خارج و استفاده آن در خودروها باید سعی کنیم نیاز به قطع را از تولیدکنندگان داخلی تامین کنیم.

بهره‌وری اندک است

همچنین معاون سابق بازرگانی خارجی سازمان بازرگانی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه بهره‌وری اندک در واحدهای تولیدی ایران باعث افزایش هزینه تمام شده کالاها شده است، گفت: بهره‌وری اندک نیروی کار و تکنولوژی‌های قدیمی باعث شده تا هزینه کالاهای داخلی گران‌تر از مشابه خارجی باشد، در چنین شرایطی برخی تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که کالاهای خود را به تولیدکنندگان خارجی سفارش دهند.

منوچهر سلطانی افزود: از این رو اگر می‌خواهیم از تولید ملی حمایت کنیم، باید نوسازی صنایع و افزایش بهره‌وری هزینه تمام شده کالاهای داخلی را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: روان‌سازی تسهیلات و مقررات و از طرفی درنظرگرفتن مشوق‌های مالیاتی و اصلاح قانون‌های مزاحم تولید از جمله مسائلی است که می‌تواند باعث حمایت از تولید ملی شده و از انجام چنین کارهای جلوگیری کند.

سلطانی افزود: همچنین درحال حاضر به‌دلیل ذهنیتی که در بازار وجود دارد برخی تولیدکنندگان مانند تولیدکنندگان پوشاک بر روی کالاهای خود مارک خارجی می‌زنند و آن‌ها را در بازار توزیع می‌کنند، در واقع این مسائل نشان می‌دهد که تولید ملی در کشور ما با شرایط دشواری روبه‌رو است.

معاون سابق بازرگانی خارجی سازمان بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: به‌طور حتم تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو حمایت از تولید است اما این مهم نیازمند هم‌افزایی تمامی دستگاه‌ها و رفع موانع تولید بوده و این‌گونه نیست که تصور کنیم فقط با حمایت یک بخش می‌توان تولید ملی را ارتقا داد.

منبع: شهرآرا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار