یک کارشناس و فعال محیط زیست گفت: دشت‌ها و تالاب‌های استان در زمینه گردشگری، زیست محیطی و تولید مواد بیولوژیکی و گیاهان دارویی مزیت‌های زیادی دارند ولی ارزش و اهمیت آنها در استان مغفول مانده است.
کد خبر: ۱۰۱۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷ 06 December 2021

 

مرضیه الموتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امروزه ارزش تالاب ها و دشت ها در بهبود کیفیت محیط زیست استان کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: قزوین از جمله استان های غنی در حوزه تالاب و دشت است که به عنوان یک اکوسیستم کامل، بیشترین تنوع زیستی را دارد.

این کارشناس گفت: وجود تالاب ها و دشت قزوین تاثیر مهمی در حفظ محیط زیست، تنوع زیستی، شکار و صید، تأمین چوب و علوفه، کنترل سیلاب و تأمین آب شرب ایفا می کند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه مزایای این پدیده های طبیعی در محیط زیست و سطح کیفی زندگی انسان ها به خوبی نمایان می باشد با این حال در استان ما اهمیت تالاب ها و دشت ها مغفول مانده است.

الموتی بیان کرد: اگر تلاش جمعی مسئولان و آحاد مردم نباشد تالاب ها و دشت های قزوین از دست می رود که یکی از آنها دشت الله آباد است و در معرض جدی نابودی قرار دارد.

وی ادامه داد: این دشت، متاسفانه بر اثر برخی کم لطفی ها از جانب مسولان استانی و مردم با خطر نابودی رو به رو است که البته در سال های اخیر اقداماتی در راستای احیای دائمی آن صورت گرفته اما کافی نیست.

الموتی با بیان اینکه حفر چاه های غیر مجاز در این محدوده، خشکی تالاب و دشت الله آباد را تشدید کرده است، اظهار داشت: چرای بی رویه دام به خصوص شتر به بیابانزایی این منطقه کمک کرده که متاسفانه از بروز این امر در استان به صورت جدی جلوگیری نمی شود.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه درگذشته این دشت محل رفت و آمد پرندگان نادر بوده است، اظهار داشت: یکی از ماهیت های وجودی دشت و تالاب الله آباد وجود گونه های مختلف حیوانی بوده به عنوان مثال این دشت محل زیست آهو بوده است که متاسفانه نزدیک به ۱۲ سال اخیر دیگر آهویی در این محدوده دیده نمی شود.

الموتی افزود: دشت و تالاب الله آباد یکی از عوامل تشدید ریزگردها هستند که از بین رفتن بافت گیاهی، چرای بی رویه، کمبود آب و حفر چاه های غیر مجاز باعث بروز مشکلاتی از جمله آلودگی هوا در سطح استان شده است.

وی گفت: بافت گیاهی موجود در این منطقه تا قبل از تخریب مانع بروز آلودگی هوا می شد که متاسفانه با غفلت از این موضوع در چند سال اخیر، باید امروزه با مشکلاتی از قبیل ریزگردها دست و پنجه نرم کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار