معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان؛
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان گفت: برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، راهکاری برای اجرایی شدن فرمایش مقام معظم رهبری و ایجاد نشاط در دانشگاه‌ها است.
کد خبر: ۱۰۲۳۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۶ 19 January 2022

 

به گزارش تابناک قزوین، مقام معظم رهبری تشکیل "کرسی‌های نظریه‌پردازی"، "کرسی‌های پاسخ به سؤالات و شبهات" و "کرسی‌های نقد و مناظره" را روش‌هایی علمی، عملی و معقولی می‌دانند که باید برای رشد اجتماعی، سیاسی و علمی کشور در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها تشکیل شوند.

مقام معظم رهبری در سال ۸۸ در دیدار با جمعی از نخبگان علمی کشور ابراز ناراحتی کردند و فرمودند: "بنده گفتم کرسی آزاد فکری را در دانشگاه‌ها به وجود بیاورید، خوب، شما جوان‌ها چرا به وجود نیاوردید؟ "

علاوه بر این، مقام معظم رهبری در دیدار سال ۹۰ خود با دانشجویان نسبت به اجرا نشدن مناسب کرسی‌های آزاد اندیشی گلایه کردند و فرمودند: "آن کرسی‌های آزاداندیشی را که من صدبار با کم‌ و زیادش، تأکید کردم راه بیندازید".

در سال ۹۳ نیز، رهبر انقلاب دانشجویان را به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی توصیه کردند.

به گفته کارشناسان، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری است و هر چه این مناظرات و کرسی‌ها در دانشگاه‌ها گسترش یابد می‌تواند بسیاری از سؤالات و مطالبات و روند برخی از مسائل را هموارتر کند.  

دانشگاه آزاد تاکستان به عنوان نخستین واحد دانشگاهی آزاد استان قزوین که در سال ۶۶ تأسیس شده، در سال جاری در نخستین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور موفق به کسب رتبه دوم شد.

 به همین منظور با عباس ارباب معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان پیرامون برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه به گفت و گو نشسته است.

این مسوول تصریح کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی نقش موثری در توسعه علمی و نشاط بخشی فرهنگی و سیاسی به دانشجو، دانشگاه و جامعه خواهند داشت.

 منظور از کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه چیست؟

منظور از کرسی‌های آزاد اندیشی، ایجاد فضایی مناسب در محیط‌های علمی از جمله دانشگاه‌ها برای طرح اندیشه‌ها و دیدگاه‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون در فضایی کاملاً علمی و بر پایه استدلال و منطق و فارغ از هرگونه تبلیغات منفی و بزرگ‌نمایی‌ها، سیاه نمایی‌ها، جنجال و هیاهو و سیاست زدگی است که بستر لازم را برای طرح اندیشه‌ها و دیدگاه‌های مختلف فراهم کرده و قدرت استدلال، اندیشه، تفکر و تحلیل را در اختیار افراد قرار می‌دهد که این مسأله در بالندگی و پویایی فضای جامعه و مقابله با تبلیغات و توطئه‌های دشمنان نقش بسیار مهمی دارد .

 تعریف شما از کرسی‌های آزاد اندیشی چیست؟ برنامه دانشگاه آزاد تاکستان را در بخش دانشجویی ارایه کنید؟

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی زمینه اعتماد به نفس را در دانشجویان تقویت می‌کند و موجب می‌شود تا تاب‌آوری و تحمل نظر دیگران را در مسائل مختلف داشته باشند و شور و نشاط خوبی در میان آنها ایجاد شود.

از سال گذشته برای نخستین بار کرسی‌های آزاد اندیشی دانشجویان در دانشگاه فعال شد و نخستین رویداد ملی کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه‌های آزاد با رقابت یک هزار و ۴۵۶ تیم دانشجویی از بهمن ماه ۱۳۹۹ کلید خورد.

با راهیابی ۴۶۳ تیم به مرحله کشوری، تیم پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان با عنوان «نسیم سلامت» رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داد.

کرسی‌های آزاد اندیشی موجب نشاط در دانشگاه‌ها می‌شود

امسال نیز دومین رویداد ملی رقابت‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد اندیشی با عنوان اندیشه برتر در ۲ سطح استانی و کشوری به صورت مجازی و حضوری در هشت محور در دستور کار قرار دارد و چهار تیم از دانشجویان این دانشگاه در این دوره شرکت کرده‌اند.

 نقش انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و تشکل‌های دانشجویی را در دانشگاه‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وجود کانون‌های فرهنگی و تشکل‌های دانشجویی متنوع در دانشگاه ها زمینه تجربه اندوزی و افزایش مشارکت دانشجویان در حل مشکلات جامعه را فراهم می‌کند و این تشکل‌های دانشجویی نقش به سزایی در نزدیک کردن دانشجویان به فضای علمی و دانشگاهی در قالب دوستانه و مشارکتی دارند.

در حال حاضر با توجه به شرایطی که کرونا در دانشگاه‌ها ایجاد کرده و حضور نداشتن دانشجویان، فعال‌ کردن کانون‌های فرهنگی کار دشواری است اما به همت همکاران در حوزه فرهنگی از سال گذشته پنج کانون فرهنگی در زمینه‌های مختلف مذهبی، هنری و اجتماعی فعالیت دارند.

مهمترین نقش کانون‌های فرهنگی، ارتقا بخشیدن فرهنگ در بدنه جامعه دانشگاهی است، همچنین پویایی و تحرک بخشیدن دانشجویان در زمینه‌های مختلف فرهنگی و به تناسب علاقه‌مندی آنان مهمترین رسالت کانون‌ها است؛ اگر بنا باشد دانشجویان در کنار تحصیل علم و دست یافتن به تخصص به مسوولیت اجتماعی و فعالیت‌های مدنی احساس وظیفه داشته باشند؛ یکی از راه‌های آن، فعالیت دانشجویان در کانون‌های فرهنگی یا سیاسی است در همین راستا کانون‌های فرهنگی می‌توانند دانشجویان را برای رسیدن به این اهداف هدایت کنند.

آنچه در این حوزه مورد توجه بوده، فعالیت کانون در چارچوب قانون و مقررات و رعایت آیین‌نامه‌های مرتبط است در غیر این صورت محدودیتی برای کانون‌های فرهنگی در انجام برنامه‌های فرهنگی وجود ندارد.

آیین‌نامه‌های مرتبط با کانون‌های فرهنگی در راستای تسهیل مجوز و نیز انجام فعالیت‌های فرهنگی است و این خود باعث شده تا واحدهای دانشگاهی، مجوز فعالیت کانون‌های واجد شرایط را به سرعت صادر کرده و موجب تسریع روند رشد کانون‌های فرهنگی شوند تا در زمینه‌های مختلف فعالیت داشته باشند.

با توجه به مزایای متعدد عضویت و فعالیت در کانون‌های فرهنگی از همه دانشجویان دعوت می‌شود در یکی از کانون‌های موجود شامل هلال احمر، مهدویت، عفاف و حجاب، آسیب‌های اجتماعی و سلامت عضو شوند یا جهت تشکیل کانون دلخواه خود اقدام کنند.

 بخش فرهنگی و زیر مجموعه‌های خود را معرفی کنید؟

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان از دو بخش مدیریت فرهنگی و مدیریت دانشجویی تشکیل شده است که بخش نخست سامان دهی امور فرهنگی دانشجویان، کارکنان و اساتید را بر عهده دارد و این بخش شامل سه کارشناس فرهنگی است که اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی را بر عهده دارد و بخش دوم نیز برای فراهم کردن بهتر شرایط تحصیل دانشجویان فعالیت می‌کند.

 مهمترین فعالیت‌های حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی را به طور خلاصه بیان کنید؟

دانشگاه آزاد تاکستان داری ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی از کاردانی تا دکتری است و این معاونت در ۲ بخش فرهنگی و دانشجویی فعالیت می کند که بخش مدیریت فرهنگی عبارتند از ایجاد و جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات پیمایشی از روند تغییرات اعتقادی و فرهنگی دانشجویان در سال‌های تحصیل و میزان انطباق با فرهنگ‌های محلی و نیازهای آمایشی، حمایت از پژوهش‌های مرتبط با سبک زندگی اسلامی سرمایه‌های انسانی دانشگاه، ارزیابی اثربخشی فرهنگی اعضای هیات علمی در تعامل با دانشجویان و تولید محتوای جذاب برای استفاده در درس وصایا و اندیشه امام خمینی(ره) با استفاده از ظرفیت نهادهای دانشجویی فرهنگی و استارتآپ های فرهنگی است.

همچنین شناسایی استادان شایسته برای درس وصایا و اندیشه امام خمینی(ره) و دارای اثربخشی مناسب فرهنگی و باز تخصیص استادان به واحد درسی مربوط، حمایت از برگزاری دوره‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ویژه استادان (طرح شهید شهریاری) و حمایت از فعالیت هدفمند و مؤثر تشکل‌های استادی، شناسایی نهادهای دانشجویی فعال و تحلیل رویکردها و قابلیت آنها در انجام فعالیت‌های مؤثر فرهنگی تربیتی و حمایت از دانشجویان کانون‌های فرهنگی است.

در بخش مدیریت دانشجویی نیز برگزاری مسابقات ورزشی حرفه‌ای و همگانی در رشته‌های مختلف برای دانشجویان، کارکنان و اساتید، تمهیدات لازم برای انتقال و میهمانی دانشجویان به شهرهای محل سکونت در دوران کرونا، بیمه دانشجویان، اعمال تخفیف شهریه برای دانشجویان واجد شرایط، اقدام لازم برای راه اندازی تشکل‌های دانشجویی، ارائه‌ خدمات مشاوره تحصیلی برای دانشجویان توسط مرکز مشاوره امین، اسکان دانشجویان خواهر در سراهای دانشجویی و رسیدگی به امور تغذیه (بوفه و غذاخوری)، انجام غربالگری پزشکی و روانپزشکی نو دانشجویان انجام می شود.

 

 با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا چه اقداماتی در راستای فعالیت‌های فرهنگی و ارتقای سطح فرهنگی دانشجویان انجام شده‌ است؟

با شیوع کرونا فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هیچگاه متوقف نشده است.

با توجه به فقدان حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌ها نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مختلف به صورت مجازی در ایام تعطیلات دانشگاه‌ها اقدام شده است و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در دستور کار قرار دارد و همچنین سامانه تلفنی مرکز مشاوره امین در ایام کرونا به صورت آنلاین خدمات ارائه می‌دهد.

ایرنا. در سال‌های اخیر برای ارتقای کمی و کیفی امکانات رفاهی و خدماتی به دانشجویان چه تدابیری اندیشیده شده است؟

ارتقای کیفیت خدمات دانشجویی و افزایش ظرفیت و بهبود خوابگاه‌ها از جمله اولویت‌های کاری دانشگاه در چند سال اخیر بوده و اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است.

با توجه به شیوع کرونا، به روز شدن صدور کارت دانشجویی، افزایش امکانات رفاهی سراهای اسکان دانشجویان، خدمات مشاوره‌ای رایگان و افزایش سقف تسهیلات مالی را از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه ارتقای کمی و کیفی امکانات رفاهی و خدماتی دانشجویان می‌توان عنوان کرد.

کلام آخر:

کرسی‌های آزاد اندیشی دانشجویان به صورت آزاد، نظام‌مند، منطقی و عالمانه به اظهار نظر، تبادل آرا و گفتگو در موضوعی خاص می‌پردازند که در نهادینه‌سازی آزادی بیان و تضارب آرا با رعایت اخلاق و منطق گفتگو، تقویت روحیه حقیقت‌جویی، آزادگی و قانون‌گرایی، سامان‌دهی مباحثات و گفتگوها و ایجاد فضای مناسب برای طرح و بیان اندیشه‌های نو موثر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار