دولت ها باید اهتمام لازم را در خصوص حمایت از این مشاغل کشاورزی و دامپروری پایه در استان معمول دارد ،چرا که هرگونه خدشه به این مشاغل به طرز شگفت آوری اقتصاد استان و کشور و مهمتر از آن امنیت غذایی کشور را در معرض آسیب قرار خواهد داد. 
کد خبر: ۱۰۶۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹ 04 August 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی :: در دومین سفر رییس جمهور نهم و دهم به استان ایلام ،محمود احمدی نژاد در سخنرانی در جمع مردم ایلام گفت :مردم ایلام به دامداری و کشاورزی بپردازند .

شاید آن دوره مردم و رسانه ها از منظر دیگری به تحلیل این سخنان وی پرداخته و با انتقاد از آن ،این سخنان رییس جمهور وقت را اهانت به مردم ایلام قلمداد کردند .

اما واکاوی این سخنان در سال ۱۴۰۱ و تفسیر آن بر اساس ظرفیت ها و مقدورات استان نشان می دهد که این سخنان نه تنها اهانت به مردم محسوب نشده بلکه ایشان بر مبنای یک واقعیت و پتانسیل موجود در استان به این موضوع پرداخته اند.

طبیعی است که مردم هر منطقه باید بر اساس ظرفیت ها و مزیت های موجود در خود مسیر اشتغال ،تولید و نقش آفرینی خود را در اقتصاد و توسعه در پیش گیرند .

استان ایلام با توجه به موقعیت جغرافیایی و وضعیت ژیوپلوتیکی که دارد یک منطقه منحصر به فرد برای کشاورزی و پرورش دام قلمداد می شود .

بررسی پیشینه اشتغال مردم استان بدون ملحوظ دانستن دیگر مزیت های بالفعل شده در حوزه گردشگری ،نفت و گاز ،مرز تجاری و احداث صنایع متوسط و بزرگ نظیر پتروشیمی ،گاز ،سیمان و ...نشان می دهد که از دیرباز پیشینیان ما ولو به شکل سنتی از نقش تاثیر گذاری در اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و دامداری برخوردار بوده اند

اگر چه ایجاد صنایع بزرگ نفت ،گاز و پتروشیمی بخشی از اشتغال جوانان استان را به خود اختصاص داده است اما کماکان این مزیت کشاورزی و دامپروری است که همچنان در صدر مشاغل مردم استان قرار دارد .

بر پایه همین مزیت های بالقوه است که دولت نیز با ایجاد سدهای متعدد،صنعتی سازی کشاورزی و دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی در جای جای استان ،بالفعل سازی این مزیت در راستای ایجاد اشتغال پایدار و توسعه استان را دنبال کرده است. 

بدیهی است تکیه بر مزیت های کشاورزی و دامپروری با پیشینه دور و دراز خود در استان عشایری ایلام ،نه تنها منشأ ایجاد شغل های متعدی در استان شده است از سویی نیز این مزیت ها از نقش بی بدیلی در تامین محصولات استراتژیک کشور و نیازمندی لبنی برخوردار است .

از اینرو دولت ها باید اهتمام لازم را در خصوص حمایت از این مشاغل کشاورزی و دامپروری پایه در استان معمول دارد ،چرا که هرگونه خدشه به این مشاغل به طرز شگفت آوری اقتصاد استان و کشور و مهمتر از آن امنیت غذایی کشور را در معرض آسیب قرار خواهد داد. 

این روزها برنامه ریزی دولت برای جراحی اقتصادی در حوزه های دامپروری اثرات نامطلوب خود را بر جای گذاشته بنحوی که با غفلت از این مهم ،مزیت مهم استان یعنی دامپروری در آستانه تعطیلی قرار گرفته است .

جراحی اقتصادی دولت که با حذف یارانه خوراک دام همراه شده است ،بدلیل عدم تمهید اندیشی در حمایت از دامداران و گذاشتن دست آنان در پوست گردو ،این صنف را در مسیری قرار داده است که نه راه پیش برای خود متصورند و نه راه پس !

این روزها با حذف یارانه خوراک دام ،افزایش سرسام آور قیمت نهاده ها و توزیع آن از طریق سامانه بازارگاه بدون دستیابی دامداران صنعتی و نیمه صنعتی ،مانعی جدی در ادامه فعالیت این قشر خلق کرده است .

گرانی سرسام آور خوراک دام و حتی فقدان آن در بازار و قطع مسیرهای دسترسی تهیه خوراک دام ،دامداران صنعتی و نیمه صنعتی را در یک وضعیت بغرنجی قرار داده است .

امروز این برنامه ریزی غلط دولت داد دامداران را در آورده است و آنان نیز بدلیل به دلیل نبود قدرت خرید نهاده وعدم توان در بازپرداخت تسهیلات راهی جز فروش دامهای مولد و تعطیلی این شغل را پیش پای خود نمی بینند .

دولت باید بداند در صورت استمرار بی توجهی ها به خواسته دامداران و استمرار فروش دام‌های مولد ،بزودی شاهد بحران گوشت و لبنیات در کشور و استان خواهیم بود ،موضوعی که نه تنها اضافه شدن صدها نفر به جرگه بیکاران را به دنبال خواهد داشت بلکه امنیت غذایی کشور را نیز به مخاطره خواهد انداخت

از اینرو ضرورت دارد دولت پنبه را گوش خود درآورده و صدای تظلم خواهی دامداران را بشنود ،چرا که بی توجهی به خواسته این قشر زحمتکش در آینده ای نه چندان دور چالشی جدید در پیش پای دولت خلق خواهد کرد. /م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار