معاون عمرانی استاندار قزوین:
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: تقویت فرودگاه قزوین و ایجاد قابلیت مسافربری در آن در کنار تکمیل ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی از اولویت های عمرانی استان بوده و با جدیت در دستور کار قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۶۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷ 30 August 2022

به گزارش تابناک قزوین، مهدی رجحانی با تشریح عملکرد دولت در حوزه های عمرانی در استان قزوین به مناسبت هفته دولت،افزود: در کنار این دو پروژه مهم و مواردی نظیر آبرسانی و کمک به احیای دشت قزوین و حل مشکلات تعاونی های مسکن، انجام پروژه هایی از قبیل اصلاح و ارتقای ایستگاه راه آهن، ایجاد نیروگاه های کوچک مقیاس تجدید پذیر،رفع مشکل پل شرکت نفت، رفع آلودگی سیمان آبیک، رفع محدودیت های بافت تاریخی شهر قزوین،حل موضوع زمین های اوقافی از دیگر مباحث و خدماتی است که معاونت امور عمرانی استانداری در حال بررسی آنهاست.

این مسوول همچنین گفت: یکی از پروژه های حائز اهمیت که در اولویت برنامه های این معاونت قرار داشت، تکمیل پروژه خط لوله انتقال آب به شهرستان آبیک بود که خوشبختانه پس از گذشت چند سال و پیشرفت حدود ۵۰ درصدی پروژه، این معاونت پیگیری های خود را آغاز و با تامین منابع و ایجاد زیرساخت،پروژه اتمام و پس از افتتاح با حضور وزیر نیرو، آب با کیفیت و مطلوب در اختیار مردم آبیک قرار گرفت.

وی در خصوص تامین آب دیگر شهرهای استان اضافه کرد: انتقال آب از سد طالقان به شهر آبیک دارای بخشی مشترک با خط لوله انتقال از سد طالقان به شهر قزوین و یکسری از شهرهای دیگر استان می باشد، به همین سبب این پروژه یکی از مطالبات جدی مردم و پروژه های عمرانی مهم محسوب و تامین آب با کیفیت برای شهر قزوین ، ۱۴ شهر دیگر و تعدادی از روستاهایی که در امتداد همین خط لوله قرار گرفته اند در دستور کار قرار دارد و هم اکنون در حال پیگیری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: این پروژه در ادوار گذشته تعریف و مناقصه مربوط به آن برگزار شده بود که تیم مدیریتی استان در مدت زمان کوتاهی پس از استقرار، ابهامات و اشکالات مناقصه را شناسایی نمود تا رفع نواقص باعث شود شاهد پروژه ای سنواتی و استهلاکی در استان نباشیم، چرا که این نوع رو ند باعث خواهد شد پس از گذشت چند سال مشکلات و ابهامات موجود در مناقصه باعث توقف پروژه و عدم برخورداری استان از آب سد طالقان شود.

وی ادامه داد: به همین سبب نیاز بود فرآیند مناقصه تکرار و مواردی همچون احداث تصفیه خانه، تصحیح خدمات کار و تغییر تاریخ تحویل پروژه از ۳۶ ماه به ۲۴ ماه به بند های قرارداد اضافه و در نهایت با تغییر نوع مناقصه، اهتمام وزارت نیرو ، ورود سرمایه گذار به پروژه و تلاش های شخص استاندار و مدیران استانی شاهد آغاز بکار آن باشیم.

رجحانی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته در زمینه تکمیل آب پروژه سد بالاخانلو گفت: یکی از پروژه های مهم در حوزه تامین آب، پروژه سد بالاخانلو است که در این زمینه در سفر رئیس جمهور به استان قزوین مصوبات خوبی گرفته شده و امیدواریم در دهه فجر سال جاری فرآیند آبگیری سد بالاخانلو اجرایی شود که با اجرای شبکه توزیع پایین دست، دیگر بخش های استان از آب شرب مطلوب برخوردار می شوند.

معاون امور عمرانی استاندار با اشاره به موضوع تعاونی ها به ویژه شهرک اندیشه اضافه کرد: با صدور دستور ویژه ای از استاندار در بهمن ماه گذشته مبنی بر اتخاذ تصمیات کارشناسی شده و جدی در خصوص رفع مشکلات شهرک اندیشه، با پیگیری های ویژه این معاونت، همت مسئولان استانی و تلاش های دلسوزانه اداره کل راه و شهرسازی استان مشکل دیرینه شهرک اندیشه مرتفع و فرآیند الحاق این شهرک به شهر قزوین به اتمام رسید تا مردمی که در انتظار مجوز ساخت و ساز منازل مسکونی خود بودند، بتوانند پروژه های خود را آغاز نمایند.

وی افزود: از دیگر موارد موجود می توان به تعاونی های اراضی عظیمیه ، باورس، جانبازان ، هفت سنگان ، تعاونی فرهنگیان اشاره نمود که این موارد یک به یک درحال بررسی است که با تحقیقات کارشناسی شده راهکارهای حل مشکل برخی اراضی اتخاذ شده و پیگیری هایی در این خصوص به مرحله اجرا رسیده است.

رجحانی ادامه داد: هم اکنون اکثر قریب به اتفاق موضوعات در حال پیگیری مستمر می باشد، تعدادی از موضوعات نیازمند پیگیری تعاونی ها و تعدادی دیگرنیازمند بررسی و پیگیری از سوی این معاونت می باشد که بطور مثال در موضوع عظیمیه از ۵الی ۶ ماه گذشته در حال پیگیری هستیم که این امر نیازمند اخذ مصوبات و تصمیمات از وزارتخانه می باشد، به همین سبب امیدواریم با تایید و تصویب آن شاهد خبر های مثبتی برای مردم باشیم.

معاون امور عمرانی استاندار قزوین در خصوص شهرجدید مهرگان گفت: یکی از پروژه های اصلی استان تبدیل ناحیه شهری مهرگان به شهر جدید مهرگان بود ، اتفاقی که در اسفند سال گذشته افتاد و استان موفق به اخذ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور شد و این ناحیه را به شهر مهرگان تبدیل شد.

وی ادامه داد: مهرگان محصول پروژه های مسکن مهر است که تعداد زیادی از مردم شریف استان در آن ساکن می باشند و شکل گیری سریع آن و تداخل کار نحوه ارائه خدمات در محمدیه را می توان دلایلی برای عقب افتادن این ناحیه از توسعه امکانات دانست اما باید گفت با تبدیل مهرگان به شهری جدید در واقع زمینه استفاده از یک ظرفیت قانونی برای تسریع خدمت رسانی به مردم شریف مهرگان فراهم شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به وضعیت پروژه های مربوط به حوزه راه در استان افزود: در مصوبات سفر رئیس جمهور به استان تقریبا تمامی پروژه های شریانی، روستایی و نقاط حادثه خیز از اعتباراتی مناسب و خوبی برخوردار شدند و به همین سبب دولت به طور مستمر در حال پیگیری جهت توزیع بودجه می باشد.

رجحانی گفت: پروژه های سنواتی و مهم استان مانند راه قزوین به تنکابن یا محور های مواصلاتی که برای استان حائز اهمیت بودند به طور ویژه در حال پیگیری است و مذاکرات درسطح ملی با وزارتخانه و معاونین وزارتخانه ها بطور مستمردر حال انجام می باشد.

وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان نیز گفت: استان قزوین از لحاظ زیر ساخت های درمانی رتبه خوبی در کشور ندارد و جزو استان های آخر از لحاظ تامین زیر ساخت های بهداشت و درمان می باشد، از همین رو بسیاری از بیمارستان های موجود در استان ضمن مستهلک بودن ابنیه از تخت مورد نیاز نسبت به جمعیت موجود برخوردار نیست که این امر دغدغه ای جدی و نگران کننده برای استان محسوب می شود.

این مسوول گفت: در هشت ماه گذشته تلاش مستمری برای ارتقای زیرساخت های درمانی استان انجام شد که با اهتمام تمامی مدیران تاثیر گذار استان اتفاقات مهمی در حال انجام و پیگیری است و در صورت تحقق این هدف شاهد تحولی بزرگ در ایجاد زیر ساخت های درمانی در استان خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین به پروژه عمرانی مربوط به بیمارستان شهید رجایی اشاره نمود و ادامه داد: در راستای تکمیل پروژه های عمرانی در حوزه بهداشت درمان فاز اول توسعه و نوسازی مرکز تروما شهید رجایی بدلیل فقدان اعتبارات روند کندی را در پیش داشت که در حال حاضر اعتبارات بسیار خوبی در راستای تکمیل این پروژه تامین، ابلاغ و پرداخت شده است.

رجحانی با اشاره به وضعیت بیمارستان ۲۲ بهمن اظهار داشت: یکی دیگر از معضلات درمانی استان قزوین مجموعه درمانی ۲۲ بهمن است، بیمارستانی به قدمت ۱۰۰ سال که در جنوبی ترین بخش شهر در مجاورت ایستگاه راه آهن می باشد که ضمن مستهلک بودن ابنیه با مشکل کمبود تخت نسبت به سرانه مواجه است که با کمک شهرداری قزوین و تلاش مدیران علوم پزشکی در استان ساختمان مناسبی در شمال شهر با کاربری متفاوت تهیه شده است که پس از اتمام مراحل تملک ، روند اصلاح ساختمان، بهبود شرایط و الحاق زمین، به زودی شاهد فرایند مناسب سازی آن برای جابجایی بیمارستان ۲۲ بهمن خواهیم بود که امید داریم طی چند ماه آینده این فرایند تکمیل و به اتمام برسد.

وی اضافه کرد: از دیگر اتفاقات مهم در استان احداث بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی است که یکی از نیازهای جدی استان محسوب می شود که مصوبات خوبی برای پیشبرد احداث این بیمارستان در سفر رئیس جمهور به استان گرفته شد که امیدواریم با برخورداری این پروژه از بودجه هزار میلیاردی و تخصیص منابع مربوط شاهد اتمام فاز اول آن در آینده ای نزدیک باشیم.

معاون هماهنگی عمرانی استاندار قزوین ادامه داد:از آنجا که اجرا و مدیریت پروژه بیمارستان ۷۰۰ تختوابی در سطح وزارتخانه انجام می شود و وزارتخانه مربوطه هم پروژه های متعددی دارد، در تلاش هستیم مدیریت این پروژه به استان منتقل شود تا همچون بیمارستان شهید رجایی در فرآیند اجرا تسریع تا درکوتاه مدت شاهد نتایج قابل قبولی باشیم.

رجحانی احداث بیمارستان هزار تختخوابی را یکی دیگر نقاط قوت استان برشمرد و افزود: یکی دیگر از نقاط قوت استان احداث بیمارستان هزار تختخوابی بخش خصوصی است، چراکه این مرکز درمانی به دلیل برخورداری از زیرساخت مناسب و ارائه خدمات با تعرفه دولتی می تواند کمک شایانی به استان در حوزه بهداشت و درمان داشته باشد.

وی با ارائه اطلاعاتی در حوزه انرژی اظهار داشت: یکی از پروژه های مهم و حائز اهمیت برای استان توسعه زیرساخت های انرژی است اما نه با روشی که محیط زیست ما را دچار مخاطره کند، بنابراین یکی از تفاهمات مهمی که طی هشت ماه گذشته اتفاق افتاد انعقاد تفاهم نامه با شرکت توسعه انرژی های نو در کشور بود که با اجرای این پروژه، ۲۸۰۰ مگا بایت نیروگاه های تجدید پذیر در استان قزوین ایجاد خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: در همین راستا برای راه اندازی اولین شهرک انرژی خورشیدی در استان و کشور مجوزهایی در سفر اخذ شد و پس از جانمایی، تامین زمین و استعلامات آن در آینده نزدیک شاهد شروع فرآیند های اجرایی خواهیم بود که این امر نقطه آغازی بر یک تحول جدی در تولید انرژی خورشیدی در کشور محسوب می شود.

رجحانی گفت: یکی دیگر از پروژه های بسیار مهم در استان که برای احیا دشت قزوین، کشاورزی و ارتقای آن که یکی از بارزترین و محوری ترین ظرفیت های استان قزوین محسوب می شود پروژه بازار آب است که با اجرایی شدن پروژه شاهد یک نظام آبی جدید در استان خواهیم بود.

وی افزود: پروژه بازار آب در واقع یک نظام جدید آبی در استان را شکل می دهد که این نظام جدید ارتقاء ضریب تبدیل آب به درآمد ، شکوفایی اقتصادی بزرگ، توجه فعالان بزرگ اقتصادی به استان، انگیزه بیشتر برای ارتقاء بهره وری آب، ارتقاء کشاورزی بهینه و توسعه کشاورزی دانش بنیان که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است را درپی دارد.

معاون هماهنگی عمرانی استاندار با اشاره به بحث فرودگاه استان قزوین اضافه کرد: استان قزوین یکی از قدیمی ترین فرودگاه های کشور را دارا می باشد، فرودگاهی که مربوط به خدمات ویژه کشاورزی است ولی متاسفانه در حال حاضر استان قزوین تنها مرکز استانی است که فاقد فرودگاه مسافربری می باشد که با پیگیری، انعقاد جلسات، مذاکرات متعدد با شرکت مادر تخصصی خدمات ویژه کشاورزی، نشست با سرمایه گذاران متعدد زمینه احیا فرودگاه فراهم شده و انجام فعالیت های مذکور باعث سرعت بخشیدن به انجام فرایند مناقصه شده است.

رجحانی گفت: امروز در آستانه برگزاری مناقصه و جذب سرمایه گذار هستیم تا این فرودگاه ضمن احیا در نقش سنتی خود در حوزه ارائه خدمات کشاورزی باقی بماند که لازم بذکر است ادامه این فعالیت ها با الگوی فن آورانه جدید مبتنی بر فناوری های روز هوانوردی و پهپادی پیش خواهد رفت، البته در کنار تمامی این موضوعات خدماتی مکمل از قبیل باری و مسافری، تفریحات هوایی، آموزش هوانوردی و غیره در این فرودگاه صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری استان قزوین اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات اساسی و مهم تیم مدیریتی استان ارتقای ظرفیت های گردشگری است، چراکه استان قزوین علاوه بر ظرفیت های تاریخی متعدد و ارزشمند، ظرفیت های طبیعی گردشگری خیلی خوبی را به همراه دارد و یکی از دلایل منحصر به فرد بودن قزوین وجود همین ظرفیت ها و ویژگی ها می باشد.

معاون هماهنگی عمرانی استاندار ادامه داد: یکی از بناهای مورد نظر برای احیای ظرفیت های گردشگری استان دولتخانه شهر قزوین می باشد که با وجود سفر ریاست محترم جمهور و پیگیری هایی که قبل از سفر انجام شده بود برای احیای این مکان تاریخی نیاز است برخی اماکن در مجاورت آن، مورد آزاد سازی و مناسب سازی قرار گیرد که بزودی این فرآیند به مرحله اجرا خواهد رسید تا شاهد احیاء و مناسب سازی این مکان تاریخی حائز اهمیت باشیم.

منبع/روابط عمومی استانداری قزوین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار