کد خبر: ۱۰۶۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴ 28 September 2022

اختصاصی هما خوزستان

مینا فراز

کوچ پاییزه عشایر به مناطق گرمسیر کشور طی ماه‌های مهر و آبان انجام می‌شود و کم کم صدا پای عشایر به گوش از دوردست‌ها به گوش می‌رسد، آن‌ها قصد کوچ دارند.

عشایر کوچ رو همواره به دنبال منطقه‌ای مناسب از نظر آب و هوایی و دارای چراگاه‌های کافی برای احشام بوده اند. آن‌ها رنج سفر و گذر از راه‌های دور دراز را به جان می‌خرند تا بتوانند چرخ زندگی را بچر خانند و نقش خود را در توسعه و تولید کشور را ایفا کنند.

عشایر زندگی ساده و با صفایی دارند در سیاه چادر آن‌ها تجملات و زرق و برق زندگی شهر به چشم نمی‌خورد در عوض هرچه هست عشق، همدلی، مهربانی است، زنان عشایر دوشادوش مردان در اومور زندگی فعالیت می کنند، از دوشیدن شیر احشام، تا پخت نان و بافتن ساه چادر با دستان هنرمند آنها انجام می شود.

جابه جا کردن زندگی بین ییلاق و قشلاق آن‌ها را سختکوش‌تر از آن کرده است که مشکلاتشان گله کنند آن‌ها زحمتکش و با اراداه به دنبال نیاکان خود راه و روش زندگی کوچ رو بودن را برگزیدند.

با رسیدن فصل کوچ، زنان، کودکان و مردان عشایر کوچ نشین کوله بار ساده و سبک خود را می‌بندند و دست بر آسمان کشیده تا سالم و ایمن کوچ کنند و بدون دغدغه و نگرانى سختى راه را تحمل مى‌کنند تا به مقصد خود برسند.

عشایر حافظان ارزش‌ها و میراث فرهنگی ایران زمین هستند، استان خوزستان با توجه به شرایط آب و هوایی گرم، همواره در فصل سرد سال میزبان عشایر است و چراگاه‌ها و مراتع دامن سبز خود را برای آن‌ها پهن می‌کنند.

زندگی عشایری دشت، طبیعت، سرسبزی، رودخانه، کوه‌های سر به فلک کشیده نغمه خوش حیات وحش یک دنیای هیجان انگیز و در عین حال پر مشقت است.

عشایر ۹ استان شامل چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اصفهان، کرمانشاه، کردستان، همدان و ایلام در فصول پاییز و زمستان به خوزستان کوچ می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار