کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ستاره آلفای صورت فلکی عقرب یا کژدم به پرنورترین ستاره در هر صورت فلکی، ستاره آلفا گفته می‌شود که به علت غول سرخ بودنش رنگ زرد مایل به نارنجی و قرمز در آسمان دارد و این روزها در آسمان شبانگاهی خودنمایی می‌کند.
کد خبر: ۱۰۶۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴ 29 September 2022

تابنک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد با اشاره به اینکه جمعه _هشتم مهرماه_ ماه پنج روزه در فاز هلال افزاینده با ۲۵ درصد روشنایی، حدود ساعت ۲۳:۵۰ در موقعیت مقارنه با ستاره قلب‌العقرب با جدایی زاویه‌ای ۳.۸ درجه‌ای قرار می‌گیرد، اظهار کرد: برای رصد این اجرام کافی است افق جنوب غرب را مشاهده کنید. پس از غروب خورشید در شامگاه همنشینی ماه با ستاره قرمز رنگ انتارس قابل مشاهده خواهد بود. این وضعیت که قمر در عقرب نامیده می‌شود، پدیده‌ای است که در آن یگانه قمر زمین از زمینه صورت فلکی عقرب (کژدم) یا از امتداد برج فلکی عقرب عبور می‌کند.

وی افزود: معنی انگلیسی انتارس یا همان ستاره قلب‌العقرب، رقیب مریخ است و علت این رقابت رنگ سرخ این ستاره در قیاس با رنگ سیاره مریخ سرخ‌رو است. این ستاره یک ابرغول بوده است و حدود ۶۰۰ برابر قطر خورشید با قدر ۱.۰ می‌درخشند.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: زمانی که ماه در کنار ستاره قلب‌العقرب قرار می‌گیرد؛ به نقل عوام «قمر در عقرب» اتفاق می‌افتد، پدیده قمر در عقرب نشان از واقعه‌ای شوم (نحس) دارد و در این زمان از انجام کارهای اساسی و مهم باید پرهیز کرد. رصد این پدیده از ساعت ۱۷:۴۰ تا ۲۰:۴۲ بدون نیاز به ابزار اپتیکی امکان‌پذیر است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار