مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان:
تابناک- مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان گفت: ۲۰ طرح گردشگری در استان در رحال اجرا است.
کد خبر: ۱۰۶۹۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴ 29 September 2022

به گزارش تابناک از بندرعباس،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: ۲۰ طرح گردشگری از قبیل طرح‌های آب رسانی و برق رسانی به مناطق گردشگری و ایجاد کمپ‌های گردشگری با اعتباری افزون‌بر ۱۶ و نیم میلیارد تومان در این استان درحال اجراست.

سهراب بناونددر ویژه برنامه روز جهانی گردشگری اشاره کرد: ۲ مجتمع گردشگری ۲ سفره خانه سنتی، ۲ دفتر خدمات مسافرتی و یک مدرسه آموزشی گردشگری آماده بهره برداری در هفته گردشگری شده که برای ۱۲۰ نفر ایجاد شغل می شود.

وی ادامه داد: برای این طرح‌ها که در هفته گردشگری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند ۱۶۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و از سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری هرمزگان دعوت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در هفته گردشگری امسال، برنامه گردشگری ساحلی منطقه مکران برای برگزاری در شهر سیریک برنامه ریزی شده که ۲ شهرستان سیریک و جاسک معرفی می‌شوند و علاوه‌بر این برنامه گردشگری ساحلی در ۱۱ مهرماه در غرب هرمزگان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در خصوص عملکرد ۶ ماه این اداره کل گفت: ۵۱ موافقت اصولی در سال جاری صادر و ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان عرصه گردشگری این استان پرداخت شده است.

بناوند با اشاره به حوزه صنایع دستی هرمزگان اظهار داشت: این استان در عرصه صنایع دستی پیشتار محسوب می‌شود و سالانه افزون‌بر یک و نیم میلیون دلار صادرات صنایع دستی از به سایر کشورها دارد.

وی در خصوص بخش میراث فرهنگی هم گفت: مدیریت و حراست از ۳۰۰ اثر تاریخی هرمزگان برعهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که این موضوع نیازمند توجه ویژه استانداری است و به دلیل حجم بالای کار در این حوزه و محدودیت‌های مختلف از قبیل محدودیت‌های بودجه‌ای، گاهی در شبکه‌های اجتماعی مورد تندترین نقدها قرار می‌گیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اشاره کرد: گاهی نوشته می‌شود آثار تاریخی درحال از بین رفتن هستند، این آثار نشان دهنده هویت ما هستند که اگر نابود شوند جایگاهی از نظر فرهنگی نخواهیم داشت.

بناوند گفت: گردشگر زمانی که به هرمزگان مراجعه می کند در کنار جاذبه‌های طبیعی خواستار بازدید و گردش در بناها و آثار تاریخی هم است، بدون وجود آثار تاریخی و معماری سنتی چه چیزی برای تماشای وی خواهیم داشت.

گسترش گردشگری، بی نیازی از صنایع 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: اگر در حوزه گردشگری استان خوب کار کنیم به بسیاری از صنایع و حتی نفت و گاز نیاز نخواهیم داشت.

احسان کامرانی  در  این مراسم همچنین اظهار داشت:‌ صنعت گردشگری از نظر درآمد زایی در سطح جهان رتبه دوم را به خود اختصاص داده و ایران هم ظرفیت دوم را برای گردشگری دارد.

وی ادامه داد: هرمزگان با دارا بودن تنوع زیست بوم بسیار غنی و کم نظیر که دریا، کوهستان و بیابان و جنگل‌های حرا را در کنار هم دیگر دارد و همچنین آثار تاریخی متعدد می‌تواند از این ظرفیت‌ها در جهت درآمد زایی در بخش گردشگری استفاده بسیار ببرد.

وی با اشاره به تنوع حوزه‌های گردشگری، گفت: ارتباط صنعت گردشگری با صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد و توجه داشته باشیم که بندرعباس توسط یونسکو به عنوان شهر خلاق صنایع دستی معرفی شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان ابراز داشت: عنوان شهر خلاق را باید برای بندرعباس حفظ کرد و سایر شهرهای هرمزگان را هم به شهرهای خلاق یونسکو اضافه کرد.

کامرانی افزود: صنعت گردشگری جهانی بوده و برای جذب گردشگر بیشتر بایستی ارتباطات بین المللی را تقویت کرده و ظرفیت های خود را معرفی کنیم.

وی اشاره کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم برای جذب گردشگر بیشتر به هرمزگان استفاده از شبکه‌های اجتماعی است که در این عرصه بایستی حضور فعال داشته باشیم و در کنار آن سامانه‌ها و زیرساخت‌های مرتبط با این صنعت را در استان تقویت کنیم.

وی گفت: هنوز مردم بسیاری از نقاط جهان ظرفیت های ایران را در زمینه گردشگری را نمی‌شناسند و از آن‌ها بی خبر هستند و چنانچه در این حوزه به خوبی عمل کنیم به بسیاری از صنایع و حتی نفت و گاز نیاز نخواهیم داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: ورود هر گردشگر به کشور زمینه اشتغال مستقیم پنج نفر را فراهم می کند و به صورت غیر مستقیم هم اشتغال و درآمد خوبی را رقم می‌زند که در این زمینه نباید همه فعالیت‌ها را دولتی کرد.

کامرانی اشاره کرد: سرمایه گذاران هم باید در این زمینه فعالیت کنند و برای این منظور باید امنیت سرمایه گذاری را فراهم کنیم تا آنان نسبت به سرمایه ‌گذاری اقدام کنند.

وی اضافه کرد: شاخصه‌های گردشگری پایدار را بایستی فراهم کنیم و از ظرفیت دانشگاه ها، سمن‌ها، مردم و استان در این مسیر استفاده کنیم و می‌توانیم این کار را بکنیم.

وی خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: شبکه‌های اطلاع‌رسانی خود را در حوزه گردشگری تقویت کنید و از ظرفیت دانشگاه ها بهره ‌برداری شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان بیان کرد: دانشگاه‌ها هم به سمت ایجاد رشته های مرتبط با صنعت گردشگری به خصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی گام بردارند.

از سال ۱۹۸۰ سازمان جهانی گردشگری ۲۷ سپتامبر مصادف با پنجم مهرماه را به عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری کرده است و در ایران از ۶ تا ۱۱ مهرماه به مناسبت هفته گردشگری برنامه‌های متعددی برگزار می‌شود.

برنامه‌های هفته گردشگری هرمزگان از ۶ تا ۱۲ مهر ماه اجرا می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار