مدیرکل اوقاف هرمزگان خبر داد
تابناک-مدیرکل اوقاف هرمزگان از ثبت 70 وقف جدید در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱ 29 September 2022

به گزارش تابناک از بندرعباس، مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان گفت:‌ ۷۰ مورد وقف جدید که ۳۵ درصد به صورت منفعتی یا درآمدزا و ۶۵ درصد به صورت انتفاعی مانند مساجد و حسینه‌ها و مدارس است، در این استان ثبت شد.

حجت‌الاسلام حسین مهدیان در نشست خبری به مناسبت دهه وقف اظهار داشت: این استان دارای هفت هزار و ۶۵۶ موقوفه بوده که هفت هزار و ۴۳۰ مورد آن متصرفی است یعنی این اداره‌کل تولیت آن‌ها را بر عهده دارند و ۲۲۶ موقوفه به صورت غیر متصرفی است یعنی افراد تولیت آن‌ها را بر عهده دارند.

وی  با یادآوری اینکه دهه وقف از ۲ تا ۱۱ مهرماه است، ادامه داد: نهاد و سنت حسنه وقف در دین اسلام سابقه دار بوده و سابقه آن به زمان نبی اکرم (ص) باز می‌گردد.

مهدیان اضافه کرد:‌ اولین شاخصه‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد ماندگاری وقف است، وقف از لحظه خواندن صیغه وقف جاری می‌شود و سپس حتی مالک هم امکان تغییر محتوای آن را ندارد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان بیان کرد:‌ به راحتی با حُسن سلیقه واقف می‌توان موقوفه را متناسب با نیازهای روز جامعه تعیین کرد، برخی موقوفه ها در سطح کشور وجود دارد که نیت آن برای حال حاضر موثر نیست لذا توجه واقف به این موضوع دارای اهمیت است.

حجت‌الاسلام مهدیان با اشاره به شرایط کرونایی کشور در ۲ سال گذشته، افزود:‌ شاید خوشبین ترین فرد در خصوص بیماری کرونا تصور نمی کرد شرایط جامعه برای ۲ سال بواسطه این بیماری برهم بخورد، در این مدت جایگاه وقف به خوبی آشکار است.

وی ادامه داد: نهاد وقف در این مدت در حوزه‌های مختلف مانند اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سایر حوزه‌ها نقش ایفا کرده است..

مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان با اشاره به اجرای طرح شمیم خدمت در سه حوزه آموزش و توانمندسازی، اشتغال و ایجاد بستر و بازار مناسب در قالب بازارهای خیریه، گفت: در قالب این طرح ۱۰ دوره آموزشی و سه بازارچه خیریه برگزار و ۳۰ شغل هم ایجاد شد.

حجت‌الاسلام مهدیان اضافه کرد: در یک سال گذشته حدود ۸۸ میلیارد ریال از درآمد موقوفه‌ها برای اجرای نیات واقفان هزینه شد و ریالی خارج از نیت واقفان قابل هزینه‌کرد نیست.

انتهای پیام// 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار