قزوین- نویسنده کتاب «روزهای پیام‌بری» تشکیل مرکزی برای جمع آوری اسناد روایت و تاریخ شفاهی دفاع مقدس را در شرایط امروز کشور یک ضرورت دانست.
کد خبر: ۱۰۷۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵ 16 November 2022

به گزارش تابناک قزوین، روح الله شریفی با اشاره به ویژگی‌های کتاب «روزهای پیام‌بری» اظهار کرد: این کتاب روایتی از زندگی غلامحسن حدادزادگان کارمند بنیاد شهید قزوین، راننده آمبولانس پیکر شهدا و پیام‌رسان شهادت تعدادی از شهدای قزوین به خانواده‌هایشان است.

وی ادامه داد: عده‌ای می‌گویند که حدادزادگان خبر شهادت هزار شهید را برده رسانده و عده‌ای دیگر می‌گویند بیش از صد خانواده نبوده اما او یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن در مواجهه با خانواده شهدا را برعهده گرفته است.

این نویسنده دفاع مقدس ادامه داد: ماجراهای حدادزادگان با جنازه‌ها گاه غمناک است و گاه خنده‌دارو مشخص نیست او چطور توانسته زهر آن را از خاطرات بگیرد و آن‌ها را به یک نحو شیرین و به یادماندنی برای دیگران تعریف کند.

شریفی خاطرنشان کرد: خاطرات حدادزادگان همانند یک قالی گران قیمت است که به خاطر گذشت سال‌ها و انبوه آلام، طرح اصلی‌اش از بین رفته که نیاز به رفوگری از روی نقشه قالی به مدد عکس‌ها، مصاحبه با دوستان، خانواده شهدا و تخیل و رنگ‌آمیزی صحنه‌ها و موقعیت‌ها داشت.

وی بیان کرد: کتاب فوق در چهار فصل «ماشین داماد»، «در برابر امواج»، «روزهای پیام‌بری» و «شهر باران» و ۴۳ بخش نوشته شده و در ۳۳۰ صفحه، با شمارگان یک هزار و ۲۵۰ نسخه و با قیمت یکصد و ۱۰ هزار تومان در انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

این نویسنده دفاع مقدس تاکید کرد: این کتاب ماحصل سه سال گفتگو با حدادزادگان است که از ورود ایشان به بنیاد شهید و امور ایثارگران تا سال ۶۷ را شامل می‌شود و اتفاق‌هایی که در این مدت برای ایشان افتاده است را روایت می‌کند.

روایتی از ایثارگری‌های دهه ۶۰ در کتاب روزهای پیام‌بری

شریفی اضافه کرد: کتاب «روزهای پیام‌بری» تلاش کرده تا روایتی از انسان‌هایی که در دهه ۶۰ طی دوران انقلاب و دفاع مقدس، از مال و جان‌شان گذشتند تا اسلام زنده بماند را به تصویر بکشد.

وی ادامه داد: همچنین در کتاب فوق تلاش شده تا فضای فعالیت‌ها و زحمات کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران که در دوران دفاع مقدس متحمل شده‌اند را به تصویر بکشد که نمونه آن نحوه برخورد و مراوده با خانواده‌های شهدا و ایثارگران در پیام دادن شهادت فرزندان‌شان به آن‌ها بوده است.

شریفی گفت: کتاب روزهای پیام‌بری به نظرم روایت جدید و نویی از جنگ تحمیلی است که زیاد بازگو نشده، تلاش کردیم تا تصاویری را به خواننده نشان دهیم که وقتی خودش را در جایگاه امثال حدادزادگان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران قرار می‌دهد به آن‌ها حق دهد و اگر روزی همانند روزهای گذشته در آن موقعیت قرار بگیرد حتماً مثل گذشتگان خود عمل خواهد کرد و از اسلام و انقلاب دفاع می‌کند.

استقبال جوانان از کتاب‌های دفاع مقدس با تولید کتاب‌های بامحتوا

این نویسنده دفاع مقدس با بیان اینکه باید استقبال آحاد جامعه بویژه جوانان در مطالعه کتاب دفاع مقدس افزایش یابد، اظهار کرد: در راستای تحقق این مهم، مهم‌ترین کار نویسنده دور شدن از کلیشه‌ای شدن خاطرات دفاع مقدس است و تلاش کند که به سوژه‌های خوب بپردازد تا کتاب بامحتوا، استخوان‌دار و خوب نوشته شود.

وی افزود: متأسفانه امروز فضایی ایجاد شده که هر دستگاهی بتواند تعداد کتاب بیشتری بنویسد، موفق‌تر است درحالی‌که به نظرم این‌طور نیست و باید توجه ویژه‌ای به تولید کتاب‌های بامحتوا کرد.

این نویسنده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در کتاب روزهای پیام‌بری تلاش شده به وقایع دوران دفاع مقدس و همچنین شخصیت حدادزادگان نزدیک شود که همین، کار را سخت و زمانبر کرد.

ایجاد مرکز اسناد از آرشیو روایت‌های جنگ

شریفی یادآور شد: فراموشی واقعیتی است که به دلیل گذر زمان و فاصله گرفتن از دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس به وجود می‌آید و اکنون دامن‌گیر همه انسان‌های دوران جنگ به دلیل کهولت سن و بیماری‌های جسمی و همچنین جانبازی شده است.

وی بیان کرد: امیدواریم مسئولان مربوطه کمک کنند تا ترتیبی داده شود که مرکز اسناد یا کتابخانه خوبی از آرشیو روایت‌های جنگ که از اسناد شفاهی به شمار می‌آید ایجاد شود و اگر این مهم محقق نشود به غیر از اینکه به خودمان خیانت کرده‌ایم، ابزاری برای دشمنان در تخریب روایت‌های دفاع مقدس خواهیم داد که در این زمان تازه فکر می‌کنیم که چرا تا به حال در این راستا کار پژوهشی، مصاحبه و آرشیوی از روایت‌ها انجام ندادیم و عقب هستیم.

این نویسنده دفاع مقدس در پایان با اشاره به اغتشاشات اخیر خاطرنشان کرد: اگر روایت درستی از جنایت‌های کومله و منافقان در دهه ۶۰ نوشته شده بود، امروز بخشی از مردم فریب شعارهای به ظاهر جذاب این گروهک‌ها را نمی‌خوردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار