رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: نظارت‌های هوشمند بر حوزه کالاهای اساسی در آینده نزدیک با فرآیندهای جدیدی روبرو شده و در حال ارتقا است.
کد خبر: ۱۰۷۹۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹ 30 November 2022

به گزارش تابناک قزوین، رضا افلاطونی در نشست با معاونین فرمانداران، بخشداران و مدیران جهاد کشاورزی استان قزوین با موضوع تنظیم بازار و حفظ کاربری اراضی کشاورزی واقع در سالن شهدای سازمان جهاد کشاورزی افزود: نظارت هوشمند بر کالاهای اساسی از ابتدای سال جاری تاکنون توانسته با ایجاد سامانه‌های متعدد در حوزه‌های مختلف شیوه‌های مدیریت و نظارت را تسهیل کند که این روند در مسیر ارتقا قرار دارد.

وی اضافه کرد: تصمیم داریم برای اولین بار در کشور از زمان تولید گندم در مزرعه تا ورود آرد به نانوایی‌ها توسط سامانه‌ای مرتبط با پهنه‌های کشاورزی تمام فرآیندها را نظارت و رصد کنیم؛ البته همین طرح بارکددار شدن کیسه‌های آرد نمونه بارزی از رصدهای هوشمند است که به شکل واقعی جلوی قاچاق آرد را می‌گیرد.

افلاطونی بیان داشت: از زمانی که حمل آرد در استان قزوین از اتحادیه‌ها به تعاون روستایی واگذار شد، نظارت و رصد هوشمند بر روی این خودروها نیز اعمال شده و تمامی فعالیت‌ها قابل کنترل است.

این مسئول همچنین تصریح کرد: امروز فضای کاری در حوزه کالاهای اساسی قزوین از کارهای سنتی فاصله گرفته و به سمت هوشمندسازی واقعی پیش رفته که همین سامانه نانینو در حوزه آرد و نان برای اولین بار در این استان توانست یک رصد شبانه‌روزی و دائمی ایجاد کند.

افلاطونی تاکید کرد: قزوین امروز به اذعان مسئولان ارشد کشوری از استان‌های برتر کشور در حوزه تنظیم بازار ارزیابی شده و توانستیم در ابتدای سال جاری به خصوص ایام عید و ماه مبارک رمضان مدیریت خوبی در بازار اعمال کنیم.

وی در ادامه به موضوعات امور اراضی پرداخت و گفت: خاک یک کالای بسیار با ارزش است و قابل جایگزینی نیست؛ امروزه حفظ اراضی حاصلخیز درجه یک کشاورزی وظیفه اصلی دولت‌ها در سراسر جهان بوده و برای آن قوانین متعددی وضع کرده‌اند.

افلاطونی ادامه داد: قانون حفظ کاربری اراضی در ایران تنها بخشی از قوانین کشور برای اهمیت این مسئله است و طبق ماده هشت همین قانون هرگونه اقدام در رابطه با صدور پروانه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی در گرو اخذ مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی بوده و اهمال و بی دقتی در این راستا جرم محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: حفظ امنیت غذایی بر هیچکس پوشیده نیست چراکه اگر دقت نشود و اراضی کشاورزی از دست برود زندگی بشر به مخاطره می‌افتد.

در پایان این نشست آزیتا اسدی کارشناس معاونت بازرسی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گزارشی از سامانه نانینو ارائه داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار