نشست کشوری میز توسعه صادرات کشمش با حضور روسای اتاق بازرگانی ۲۰ منطقه از کشور برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۰۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶ 31 January 2023

به گزارش تابناک قزوین، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در بخش صادرات توجه ما به محصولات کم آب بر است که کشمش از این دست محصولات است و لازم است به پایدار سازی تولید فکر کنیم.
عطایی افزود: دشت قزوین دشت یکپارچه و افزایش بهره وری  برای ما مهم است یکی از عوامل کاهش میزان صادرات کشمش این است که صادر کنندگان بصورت پراکنده خود اقدام به صادرات می کنند.

وی گفت: اتاق بازرگانی و جهاد باید به یک تفاهم برسیم  و صادرات این محصول بصورت تجمیعی صورت گیرد .

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی قزوین گفت: در حوزه صنایع تبدیلی امکان ارزآوری قابل توجهی وجود دارد و در این زمینه باید از سوی مسوولان حمایت های لازم صورت بگیرد و ریل گذاری مناسب انجام شود.

مهدی بخشنده گفت: در تولید کشمش باید به سمت افزایش بهره وری حرکت کنیم و تولید را از میانگین ۱۰ تا ۱۵ هکتار با استفاده از دانش روز به ۴۵ هکتار برسانیم تا فعالیت ها برای باغداران و صادرکنندگان اقتصادی تر شود.

وی بیان کرد: باید روش فعالیت خود را در عرصه کشاورزی و صادرات تغییر دهیم چرا که سرعت تغییرات بالاست و باید خود را مطابق با این وضعت بروزرسانی کنیم در غیر این صورت باید بازارها را در اختیار کشورهای رقیب قرار دهیم.


مدیر پروژه طرح پیشران انگور گفت: استان قزوین با دارا بودن ۳۱ هزار و ۵۴۰ هکتارسطح زیر کشت انگور و ۳۲۰ هزارتن تولید انگور جایگاه سوم و با تولید ۳۵ هزار تن کشمش در جایگاه دوم کشور قرار دارد.
حامد رحمانی بیان کرد: متوسط عملکرد و بهره وری ما در واحد سطح ۹ تا ۱۰ تن است و هیچ کلینیک تخصصی در استان نداریم.
وی افزود: نهال های ما از هنگام ورود به زمین آلوده هستند و در اصلاح ارقام کوتاهی کردیم. استفاده از سموم بی کیفیت منجر به استفاده چندباره از سموم و پایین بودن عملکرد می شود.

سعید یوسف زادگان دبیر میز صادرات کشمش و رئیس دپارتمان کشاورزی ، صنایع تبدیلی و آب قزوین گفت: ۳۲ هزار هکتار باغ انگور داریم و با تولید ۷۴ هزار تن در حوزه تولید انگور رتبه ۱۲و در تولید کشمش رتبه سوم‌جهان را داریم که درسال های اخیر دچار افت و خیزهایی شده است.

خجسته در این نشست گفت: ما در سال گذشته ۱۸ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشتیم اما صادرات کشمش حدود ۱۰۰ میلیون دلار است که رقم بسیار ناچیزی است.
وی با اشاره به مطلوب نبودن این وضعیت افزود: باید یک بازنگری کلی در این حوزه داشته باشیم و از نگاه سنتی به این محصول عبور کنیم و به جای آن به صنایع تبدیلی متمرکز شویم.
نداشتن بارانداز شیب دار،  نحوه نگهداری کشمش در گونی و خارج شدن شیرابه کشمش، نداشتن مکانیزم شفاف برای قیمت گذاری و در نتیجه توجیه نداشتن صادرات از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار