رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به تزئینات صورت گرفته در شهر قزوین گفت: چراغانی‌های شهر تا عاشورای حسینی خاموش می‌شود./کشتارحیوانات وحشی توسط زباله ها وپلاستیک بیشتر از شکار آنها است.
کد خبر: ۱۱۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ 15 October 2015

چراغانی‌های قزوین خاموش می‌شود
حسین صلح‌جو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشار به برنامه‌ریزی مسئولان برای مدیریت فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در سطح شهر قزوین اظهار کرد: در چند ماه گذشته تزئینات مختلفی در سطح این شهر سطراحی و اجرا شده بود که با استفاده از ریسه‌های لامپ رنگی و شکل‌های متنوع اقدام به زیباسازی فضای شهر شده بود.

وی بیان کرد: با توجه به فرا رسیدن ایام محرم و صفر و سوگواری سالار شهیدان مقرر شده تا این چراغانی و تزئینات به مدت 10 شب تا عاشورای حسینی خاموش باشد تا با روحیات و نیاز مردم در امور فرهنگی سازگار باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه مناسبت‌ها و مصیبت‌های مختلفی در این دو ماه پیش رو وجود دارد تصریح کرد: احتمال خاموش ماندن چراغانی و تزئینات موجود در شهر تا اربعین حسینی نیز وجود دارد؛ اقدامات لازم برای بررسی این مهم صورت می‌گیرد.

صلح‌جو ادامه داد: چراغانی و طراحی الگوهای مختلف تصویری با استفاده از چراغ در برخی از شهرها و مناطق کشور مغایرتی با برگزاری سوگواری و جشن ندارد اما سلیقه و درخواست غالب مردم برای ایام محرم و صفر بر این محور قرار دارد که چراغانی و نورافشانی در شهر وجود نداشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین اضافه کرد: در برخی از مناطق کشور از ریسه‌های رنگی قرمز و سبز مسیر هیئت‌ها را مشخص می‌کنند یا برنامه‌های مذهبی و فرهنگی خود را با محوریت عزاداری شکل می‌دهند اما به دلیل احترام به سلیقه عامه مردم در عدم استفاده از این وسایل در ایام سوگواری سالار شهیدان، اقدامات لازم با هماهنگی شورای اسلامی شهر و شهرداری قزوین انجام شده است.

وی افزود: بخشی از خدمات و برنامه‌های فرهنگی شهرداری و شورای اسلامی شهر قزوین ارایه طرح‌هایی متناسب با ماه محرم و صفر است؛ برای این امر، به تعداد کافی پرچم‌های مناسب عزاداری و ایام سوگواری تهیه شده تا در مکان‌های مناسب آن مورد استفاده قرار گیرد.

صلح‌جو خاطرنشان کرد: پرچم‌های تهیه شده علاوه بر دارا بودن ویژگی‌های مناسب برای زیبایی شهر قزوین، می‌تواند در بیان تعزیت و مصیبت اباعبدالله الحسین (ع) و بزرگداشت این ایام مفید و مؤثر باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: انتظار می‌رود با توجه به مجموع اقدامات صورت گرفته برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی در ایام محرم و صفر زمینه توسعه و رشد کمی و کیفی فعالیت‌های مورد نظر در این ماه از سوی هیئت‌های فرهنگی و مذهبی و مسئولان مرتبط با این عرصه انجام شود.
***
کشتارحیوانات وحشی توسط زباله ها وپلاستیک بیشتر از شکار آنها است
به گزارش خبرنگار مهر، عباس نیکویه چهارشنبه شب در اولین گردهمایی شکارچیان و صیادان کانون شکار و دوستداران طبیعت استان قزوین در سالن اجتماعات مدرسه غیرانتفاعی علویان گفت: افکارعمومی نسبت به شکارچی دیدگاه منفی دارد لذا باید برای احقاق حق شکارچیان تلاش بیشتری صورت گیرد تا این ذهنیت تغییر کند.

رئیس هیئت مدیره کانون شکار و دوستداران ظبیعت استان قزوین افزود: شکارچی دوستدار طبیعت و حیوانات است و یک شکارچی همان گونه مجوز سلاح و پروانه شکار دریافت کرده بر اساس قوانین تعریف شده و اعلام مسئولان فقط در محدوده های حفاظت شده شکار فعالیت می کند.

وی ضمن گلایه از فضای شکار در ایران تصریح کرد: امروزه در تمام دنیا شکار بر اساس اصول علمی و کارشناسی صورت می گیرد و با مطالعه دقیقی که نسبت به زیست حیوانات وحشی در خصوص افزایش و یا کاهش جمعیت آنها برنامه ریزی می شود برای این که تعادل جمعیتی حیوانات وحشی حفظ شود اجازه شکار داده می شود.

نیکویه یادآورشد: هرگاه جمعیت حیوانات و وحوش کم شود اقدام به تکثیر و زاد و ولد آنها کرده و اگرجمعیت وحوش روبه افرایش باشد با صدور مجوز برای شکارچیان این چرخه و توازن حفظ می شود ولی متاسفانه در کشور ما بویژه ذر استان شاهد چنین اقداماتی نیستیم.

رئیس هیئت مدیره کانون شکار و دوستداران طبیعت استان با اشاره به کاهش چشمگیر حیوانات وحشی در مناطق حفاظت شده گفت: متولیان بجای عمل به وظایف خود در خصوص حفظ و نگهداری و همچنین افزایش جمعیت وحوش به فکر برخورد با شکارچیانی هستندکه خود آنها نگران این وضیعت هستند و ما امروز می بینیم که نگرانی های فراوان در بین شکارچیان و دوستداران طبیعت درخصوص کاهش جمعیت بز، کل و آهو وجود دارد که این موضوع نشان می دهد شکارچی به شکار و طبیعت نگاه حفاظتی دارد و در پی کشتن آنها نیست.

وی افزود: شکارچیان به هیچ عنوان سرخود شکار نمی کنند مگر بر اساس مجوز و میزان تعیین شده در زمان مناسب که این کار به توازن جمعیت وجوش هم کمک می کند.

نیکویه خاطرنشان کرد: کانون شکار و دوستداران طبیعت استان خود را حافظ طبیعت و حیوانات می داند و درخصوص حفظ آنها نیز تلاش خواهد کرد تا شاهد افزایش جمعیت وحوش و حیوانات باشیم.

در ادامه درویشان پور رئیس کانون شکار و دوستدارات طبیعت استان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این کانون گفت: کانون شکار و دوستداران طبیعت استان با هدف حفظ زیست حیوانات و گونه های وحوش در سال  ۸۸ تاسیس شد و در حال حاضر با نفر ۱۸۰ عضو فعالیت می کند.

وی بیان کرد: کانون شکار و طبیعت استان علاوه بر حفظ مناطق زیست محیطی حیوانات و وحوش به دنبال احقاق جایگاه شکارچیان استان است.

درویشان پور با اشاره به اینکه شکار نباید ممنوع باشد اظهارداشت: شکار به شکل مناسب باید تعریف شود و با برنامه ریزی صحیح و به صورت کنترل شده نسبت به صدور مجوز  پروانه شکار با این روش نسبت به کنترل جمعیت وحوش به خصوص حیواتات بیمار و پیر اقدام کرد.
***
هفت الماسی ها به کردستان می روند
به گزارش ایرنا، این دیدار از گروه شمال مسابقات لیگ دسته اول بسکتبال باشگاه های کشور برگزار می شود.
فولاد هفت الماس قزوین سابقه دو فصل مداوم حضور در لیگ برتر بسکتبال باشگاه های کشور را دارد اما به خواسته مسوولان این باشگاه این تیم امسال در یک رده پایین تر و از دسته یک به کار خود ادامه می دهد.
رقابت های لیگ دسته اول بسکتبال باشگاه های کشور در فصل جدید در گروه شمال با حضور 9 تیم پیگیری می شود.
هفت الماس قزوین، آرارات تهران،پارسا مشهد، هیات بسکتبال کردستان، شیمیدر تهران، مهرام، کاله مازندران و هیات بسکتبال قم و تیم ملی جوانان تیم های حاضر در گروه شمال مسابقات لیگ دسته اول بسکتبال باشگاه های کشور در فصل 94-95 را تشکیل می دهند.
در گروه جنوب این مسابقات نیز هشت تیم باید با یکدیگر رقابت کنند.
***
برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در ۱۰۰ نقطه قزوین

حجت الاسلام عباس نظری در گفتگو با خبرنگار شبستان در قزوین بیان کرد: مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) چندین سالی است که تشکیل شده که این مجمع در جهان در حدود 3 هزار و 500 کشور برگزار می شود.
وی ادامه داد: در کشور ما این مجمع با عنوان همایش شیرخوارگان حسینی در 600 شهر برگزار می شود که در استان قزوین این همایش در سال جاری در 100 نقطه و در شهر قزوین نیز در شش مکان در دومین روز ماه محرم برگزار می شود.
نماینده روحانیت در ستاد عتبات عالیات استان قزوین اضافه کرد: مسجد امام خمینی (ره)، مسجد طاق بهلول، مسجد توحید، آستان مقدس امامزاده حسین (ع) و امامزاده علی از جمله مکان های برگزار کننده همایش شیرخوارگان حسینی در قزوین است.
وی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش توضیح داد: فرهنگ سرخ عاشورا از فرهنگ های تأثیرگذار و فراموش نشدنی است و این فرهنگ ابعاد مختلفی از نظر زمان، مکان و غیره دارد و از نظر افراد نیز همه کسانی که در این واقعه بودند تأثیرگذار و نقش آفرین در تغییر و تحول جهانی در بشریت بودند.
حجت الاسلام نظری اعلام کرد: یکی از شخصیت ها و افرادی که در فرهنگ عاشورا، نقش آفرین، تأثیرگذار و متحول کننده محسوب می شود، حضرت علی اصغر (ع) است که با وجود اینکه بیش از شش ماه نداشت ولی اثرگذاری این شخصیت به لحاظ فرهنگی، دینی و عاطفی بسیار است.
وی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 4.5 میلیون نفر در مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) شرکت داشتند و هر سال نیز این همایش با استقبال بیشتری مواجه می شود و از همین رو نیز دشمنان اسلام و استکبار جهانی از این اثرگذاری مبهوت و حیران مانده اند.
نماینده روحانیت در ستاد عتبات عالیات استان قزوین خاطر نشان کرد: دشمنان ما به دنبال این هستند تا ما را از این فرهنگ و از این شخصیت های بزرگ دور کنند تا بتوانند به اهداف شوم خود دست یابند و از همین رو نیز ما باید هوشیار باشیم.
***
اقتصاد مقاومتی در میان مردم فرهنگ‌سازی شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین، حمیدرضا اله‌بداشتی در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی سپاه ناحیه امام سجاد (ع) قزوین، اظهار کرد: بیشترین فعالیت در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه استحفاظی سپاه ناحیه امام سجاد (ع) قزوین بوده که دارای بیشترین گسترش وسعت زمینی است.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی عرصه‌های گوناگونی دارد که امروز در عرصه‌های کشاورزی شروع به کار کردیم که عرصه کشاورزی گوشه‌ای از این اقتصاد مقاومتی است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه صاحب‌الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) استان قزوین تصریح کرد: مقام معظم رهبری حوزه فرهنگ را ترجیح بر حوزه اقتصاد می‌داند که دشمن در این دو زمینه فعالیت گسترده‌ای می‌کند، در اقتصاد مقاومتی فرهنگ پیشرو است و باید اقتصاد مقاومتی در میان مردم فرهنگ‌سازی شود، چراکه این مردم هستند که می‌توانند با همکاری خود در این زمینه موفقیت زیادی را کسب کنند.

اله‌بداشتی یادآور شد: حوزه اقتصاد بسیار بزرگ است که باید در این زمینه شیوه‌ها و راه‌کارهای مختلفی را ارائه دهیم که این کار مختص گروه خاصی نیست، بلکه مردم هم باید همکاری لازم را انجام دهد تا در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری قدم برداریم.

این مسئول تأکید کرد: بسیج سازندگی سپاه ناحیه امام سجاد (ع) قزوین، در حوزه استحفاظی شهرستان قزوین و در بحث راه‌اندازی چرخه‌های اقتصاد مقاومتی فعالیت چشم‌گیری داشته که کارهای انجام شده فراتر از برنامه ابلاغی است.

گفتنی است، بسیج سازندگی سپاه ناحیه امام سجاد (ع) قزوین، مبلغ دو میلیارد تومان تاکنون تسهیلات در عرصه اقتصاد مقاومتی ارائه کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار