آنچه که مسلم است سازمان هواشناسی استان ایلام در اخطاریه هایی از ورود سامانه بارشی با پتانسیل قوی به استان خبرداده بود این سازمان دراخطاریه های شماره 4و5 از احتمال آبگرفتگی معابر،سیلابی شدن مسیل ها ورودخانه ها وبروز اختلال در ترددهای برون شهری ودرون شهری خبر داده بودند.
کد خبر: ۱۲۰۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳ 29 October 2015
وضعیت توپوگرافی  وکوهستانی بودن استان ایلام شرایطی را به وجود اورده است که با افزایش حجم بارندگیها به همان میزان حرکت روآن آبها وسیلابی شدن مسیرها وطغیان رودخانه ها را در پی خواهد داشت برهمین اساس پیش بینی بارندگی ووقوع حوادث در استان ایلام بایستی با حساسیت بیشتری تعقیب شود.

به گزارش تابناک ایلام ،آنچه که مسلم است سازمان هواشناسی استان ایلام در اخطاریه هایی از ورود سامانه بارشی با پتانسیل قوی به استان خبرداده بود این سازمان دراخطاریه های شماره 4و5 از احتمال آبگرفتگی معابر،سیلابی شدن مسیل ها ورودخانه ها وبروز اختلال در ترددهای برون شهری ودرون شهری خبر داده بودند.

آنچه که بیش از همه حائز اهمیت است هشدارهای مدیریت بحران استان به دستگاههای خدماتی همچون شهرداری ووسایر دستگاههای امدادی در دوسه روز گذشته است که ضرورت داشت دستگاههای مذبور این هشدارها را جدی گرفته وبا آمادگی بیشتری به استقبال این حوادث می شتافتندتا اینچینین جان ومال مردم درمعرض خطرات ناشی از طغیان آب های سطحی قرار نمی گرفت.

نکته جالب توجه این است که معاون خدمات شهری ایلام در سوم آبانماه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا برلزوم تسریع در بازسازی و مرمت سیل بندهای اطراف شهر تاکید کرد.

رمضان کرمی در این مصاحبه دقیقا بر نکات ضعفی انگشت گذاشته بود که همان نکات منشاء آبگرفتگی های اخیر در سطح شهر ایلام محسوب شده اند وی گفته است:با توجه به احتمال وقوع پدیده ال نینو و بارش های سیل آسا، سیل بندهای (رو بسته) اطراف شهرستان ایلام تا حدود 40 درصد تخریب شده اند و در صورت بروز سیل استحکام لازم برای مهار سیلاب را ندارند.
وی با اشاره به اینکه شیب طرفین سیل بندها به سمت داخل شهر هدایت می شوند، افزود: زیرساخت های کشاورزی، اقتصادی و واحدهای مسکونی در صورت بروز سیل در خطر جدی قرار می گیرند.

کرمی بر امکان تخریب سیل بندهای شهر ایلام تاکید کرده وگفته است:بعضی از سدهای اطراف شهر قدمت 40 تا 50 ساله دارند که هرچند بعضی از آنها نشست پیدا کرده و مرمت شده اما می طلبد بهسازی و مرمت دوباره شوند.
کرمی خواستار تامین اعتبار سریع برای بازسازی و مرمت اصولی این سیل بندها شد و گفت: لایروبی ، جریان سازی آب و جلوگیری از سرازیر شدن سیلاب به داخل شهر در سیل بندهای رو باز نیز به ماشین آلاتی همچون بیل مکانیکی و کامیون نیاز دارد که امیدواریم با حمایت های دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران این امکانات تامین شود.

حال این سوال از این مسول حوزه خدمات شهری که خود یکی از متولیان ومسئولین اصلی کاهش تلفات وحوادث شهری محسوب می شوند چرا باوجود اینکه ضعف های شهر دربرابر وقوع بارش های سیل آسا را شناسایی کرده اند در جهت مرمت ومستحکم سازی این زیرساختها اقدامی نکرده اند؟

آقای معاون! وقتی که جان ومال مردم شهر به چند دستگاه بیل مکانیکی وکامیون بند است! چرا قبل از وقوع بارندگی ها وسیلابی شدن سطح شهر از ظرفیت ماشی آلات شهرداری وراه وشهرسازی وسپاه و...بهره نبردید؟

قدرمسلم این است که با مصاحبه کردن وبیان مشکلات دردی از دردها تکسین نمی یابد وماشین آلات به خودی خود به یاری شهر نمی شتابند!شهر ایلام فراتر از ماشین آلات ومصاحبه به مدیریت ساماندهی وسازماندهی خدمات و مدیریت حرفه ای وتخصصی در بحران احتیاج دارد با زره ای مدیریت ودلسوزی می شود دردها را کاست !

درد ما ایلامیان قلت امکانات وماشین آلات نیست بلکه دردی که سالهاست در این شهر واستان جا خوش کرده ومردمانش از آن رنج می برند ،مدیریت های طایفه ای حاکم بر شهر وبه حاشیه راندن مدیران متخصص حوزه بحران وخدمات شهریست!وگرنه همین شهر امکانات وماشین آلات سنگین ومردم باغیرت کم ندارد ! چنانچه ماشین الات شهرداری جوابگوی خدمات نبود با مدیریت صحیح می توانستید از امکانات سایر دستگاهها وحتی بخش خصوصی نهایت بهره برداری را برد.

اگر سری به اطراف چالسرا بزنید در آن مکان بیش از 30دستگاه لودر وبیل مکانیکی بخش خصوصی آماده بکار در آنجا ول معطل کارند با کمی گذشت از اعتبارات جاری می توانستید از این ظرفیت برای ترمیم سیلابها نهایت بهره را ببرید !

انشااله که این بارش های رحمت که بعد از چندین سال خشکسالی  بر مردم ایلام فرود آمده اند منشا خیر وبرکت بوده و این حوادث ابتدایی فصل بارشها ، بعنوان بهانه ای برای یافتن ضعفهای مدیریتی وزیرساختی شهر ومحکی برای رصد توان مدیریت مدیران در زمان بحران تلقی شود وتلنگری باشد که در آینده بیشتر هواسمان به شهر وحوادث قابل پیش بینی وغیرقابل پیش بینی باشد.






اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار