استان کرمانشاه هفته گذشته همراه با دیگر استان های غربی کشور شاهد بارش رحمت الهی بود، رحمتی که لبخند را بر لبان خشکیده کشاورزان این دیار آورد، لبخندی که نشان از زندگی و حیات دارد و مدت ها بود از گوشه لب کشاورزان این دیار رخت بر بسته و جای خود را به اندوه داده بود...
کد خبر: ۱۲۲۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴ 03 November 2015
استان کرمانشاه هفته گذشته همراه با دیگر استان های غربی کشور شاهد بارش رحمت الهی بود، رحمتی که لبخند را بر لبان خشکیده کشاورزان این دیار آورد، لبخندی که نشان از زندگی و حیات دارد و مدت ها بود از گوشه لب کشاورزان این دیار رخت بر بسته و جای خود را به اندوه داده بود...

اگرچه این بارش ها در برخی از نقاط خسارت هایی را هم در پی داشت و البته کام بعضی از هموطنانمان را تلخ کرد، اما در مجموع توانست در سیراب کردن نسبی رودخانه ها و چشمه ها و البته اراضی این دیار نقش داشته باشد.

مژده سال زراعی خوب به کشاورزان

دکتر سید افشین صفوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، بارندگی های اخیر را برای زراعت استان بسیار خوب قلمداد کرد و گفت: کشاورزان دیم کار مناطق معتدل و سرد استان که به توصیه های ترویجی سازمان توجه کرده و اقدام به کشت محصولات دیم خود قبل از بارش باران موثر کرده بودند، شاهد افزایش چشمگیر میزان تولیدات خود در پایان فصل زراعی خواهند بود.

بارش موثر(پله) به بهترین شکل آن در استان کرمانشاه اتفاق افتاد

صفوی با اشاره به وقوع بارندگی های موثر در استان، گفت: بارش موثر(پله) به بهترین شکل آن در استان کرمانشاه اتفاق افتاد و این مسئله می تواند نویدبخش سال زراعی خوبی برای کشاورزان دیم کار استان باشد که به توصیه های سازمان برای کشت محصولات دیم خود قبل از وقوع بارش های موثر توجه کرده اند.

به گفته وی بر اساس آمار های موجود بیش از 80 درصد کشاورزان دیم کار مناطق معتدل و سرد استان به توصیه های سازمان برای کشت دیم خود قبل از بارندگی موثر اقدام کرده اند، که این مسئله جای بسی خرسندی دارد.

147.2 میلیمتر میانگین بارش های سامانه اخیر در استان کرمانشاه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: میزان بارش سامانه اخیر در سطح استان به طور میانگین 147.2 میلیمتر بوده است.

به گفته صفوی بیشترین میزان بارش ها از ایستگاه هواشناسی کرندغرب شهرستان دالاهو و به میزان 232.6 میلیمتر گزارش شده است.

افزایش میزان بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلندمدت و سال گذشته

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس گزارش های سازمان هواشناسی از ابتدای سال زراعی جدید(مهر ماه) تاکنون 152.5 میلیمتر بارندگی در استان کرمانشاه رخ داده است، گفت: این میزان بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت که 36.1 میلیمتر است 322 درصد افزایش را نشان می دهد و نسبت به سال گذشته افزایش 68 درصدی را نشان می دهد.

صفوی در ادامه با بیان اینکه بارندگی های رخ داده میزانی از خسارت را از طریق شستن خاک های زراعی در سطح مزارع گندم و جو در پی داشته است، گفت: این در حالیست که در مقیاس کلان این میزان بارش در بدست آوردن سطح سبز مناسب برای مزارع بسیار مفید بود.

صفوی در ادامه با بیان اینکه سالانه به طور متوسط 600 هزار هکتار کشت پاییزه در مزارع استان کرمانشاه انجام می گیرد، افزود: در سال زراعی گذشته 451 هزار تن گندم توسط مراکز خرید استان از گندم کاران خریداری شد.

بارش های مجدد در راه است، کشاورزانی که جا مانده اند عجله کنند

وی در ادامه با بیان اینکه مقدار محدودی بذر گندم دیم در طبقات پرورشی 3 و مادری باقیمانده است، گفت: کشاورزان متقاضی می توانند با مراجعه به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان، موسسه ثبت، کنترل و گواهی بذر و نهال شعبه کرمانشاه و یا شرکت های تولید کننده بذر نسبت به دریافت و کشت بذور اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون 1300 تن بذر از طریق این مراکز توزیع و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است، گفت: کمتر از 300 تن بذر در استان باقی مانده است.

وی در ادامه به کشاورزان دیم کار مناطق و معتدل و سرد استان که به هر دلیلی تاکنون موفق به کشت گندم و جو در اراضی دیم خود نشده اند، توصیه کرد: سریعا نسبت به زیر کشت بردن اراضی دیم خود اقدام کنند، زیرا پیش بینی های هواشناسی خبر از ورود یک سامانه بارشی در اواخر هفته می دهند.

بارش های اخیر با خساراتی هم در بخش کشاورزی همراه بود

بارندگی های اخیر و سیلاب های همراه آن با خسارتی برای منطقه غرب و استان کرمانشاه همراه بود که البته این خسارات در حوزه های مختلف بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برآورد اولیه خسارت ناشی از بارندگی‌های شدید اخیر استان در بخش کشاورزی را 35 میلیارد تومان اعلام کرد.

دکتر خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار ایسنا کرمانشاه، افزود: بخش زراعی استان با برآورد اولیه خسارت یازده میلیارد تومانی بیشترین خسارت را در بارندگی های اخیر داشته است.

به گفته شهبازی بیشترین خسارات به بخش کشاورزی شهرستان های روانسر، گیلانغرب، کرمانشاه و سرپل ذهاب وارد آمده است.

با وجود خساراتی که بارش های اخیر برای بخش کشاورزی به همراه داشت برکاتی زیادی را در این بخش به همراه داشت و توانست در پرآب شدن منابع آبی استان موثر بوده و نوید بخش سال زراعی خیلی خوبی باشد که در صورت تداوم این بارش ها اتفاق خواهد افتاد.

همه با هم با کشاورزان سرزمینمان همراه شده و چشم به آسمان می دوزیم تا شاید سخاوتمندانه تر بر مردمان این دیار ببارد تا شاید ریشه خشکسالی حاکم شده در سرزمینمان را بخشکاند...

گزارش از: زهرا مرادی، خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار