کد خبر: ۱۲۳۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹ 04 November 2015
 روز نهم محرم بود که تلویزیون را روشن کرده و کانال ها را عوض می کردم، آنچه توجه ام را جلب می کرد نمایش خیل عظیم عزاداران حسینی در شهرهای مختلف ایران بود که همه را مبهوت می کرد، آذری های پرشور، زنجانی های مومن و عزادار، تهرانی ها، یزدی ها، کرمانی ها، ایلامی ها و... همه و همه با عشق و حرارت خاصی به عزاداری برای سید الشهدا می پرداختند و سیمای ملی هم این جلوه های عشق و محبت را در شبکه های مختلف به نمایش می گذاشت. اما جای عزاداران قزوینی مانند هر سال خالی بود. 

مردم مومن با اخلاص قزوینی که سالیان سال است در این ایام به هر نحوی عشق و ارادت خود را به مولای خود حضرت اباعبداله الحسین (ع) به نمایش گذاشته اند. دوستداران اهل بیت علیهم السلام که این روزها در حسینیه ها و مساجد، دسته های زنجیرزنی و سینه زنی، تعزیه خوانی و حتی با نذری دادن در سرتاسر شهر به عزاداری برای سید الشهدا پرداخته اند. 

براساس یک سنت دیرینه مذهبی همه ساله همزمان با ایام محرم و روز تاسوعا، دسته های عزاداری از نقاط مختلف شهر قزوین به طرف حرم مطهر امامزاده حسین (ع) فرزند بلافصل حضرت امام رضا (ع) حرکت کرده و پس از زیارت حرم مطهر به عزاداری در این مکان مقدس می پردازند. 

چند سالی است که تلاش مسئولان فرهنگی شهر بر این است که تمام هیات های مذهبی شهر را در خیابان سپه جمع کرده و به صورت دسته جمعی عزاداری کنند.

  لزوم هماهنگی هیات ها

به حتم هماهنگی و اتحاد مردمی در این مراسمات و سوق دادن هیات های مذهبی که هرکدام سلیقه و روش خاصی دارند کاری بس مشکل است و نیاز به مرور زمان و فرهنگ سازی عمومی دارد که البته چندسالی است به همت شورای هیات مذهبی و دیگر نهادهای فرهنگی شهر اقداماتی صورت گرفته است و به دنبال یکپارچه سازی هیات های عزادارای و تجمع همگانی در تاسوعا و عاشورای حسینی هستند که خوشبختانه هرسال نسبت به سال پیشین این تجمعات رونق بیشتری می گیرند، اما هنوز در مقایسه با دیگر استان های همجوار مثل تهران، همدان، زنجان و.. در اول راه بوده و نیاز به توجه جدی مسئولان به این مقوله و فرهنگ سازی دارد. 

  معضل هماهنگی

بر اساس آمار تقریبی صدها هیات مذهبی در استان قزوین وجود دارد، بیشتر این هیئت‌ها دارای شناسنامه هستند. حدود8۰ درصد هیئت‌ها با هم هماهنگ و همراه هستند، 2۰ درصد باقی‌مانده هیئت‌ها به‌صورت جدا فعالیت می‌کنند. 

در این راستا به نظر اقداماتی باید صورت پذیرد. دستگاه‌های اجرایی تلاش خود را در راستای بهتر انجام شدن برنامه‌های عزاداری و یکپارچه کردن هیات و عموم مردم با هم انجام ‌دهند، سعی همگان بر این باشد تا از مظلومیت امام حسین و یارانش دفاع شود و همان طور که تجمعات عظیم در سایر شهرها برگزار می شود، ما نیز در شهرمان قزوین عزاداری عظیمی داشته باشیم، چرا که سعی دشمنان اسلام در از بین بردن و کم فروغ کردن نام و یاد پیامبر اکرم(ص) و فرزندان ایشان تمام نشدنی است.

یکی دیگر از مشکلات در برگزاری مراسم یکپارچه مذهبی در قزوین نبود امکانات زیرساختی است. در واقع علت اصلی هماهنگی در استان‌های دیگر در برگزاری مراسم یکپارچه عزاداری، سابقه آن‌ها در برگزاری مراسم و اختصاص دادن یک مکان مشخص برای عزاداران است، ظرفیت خیابان سپه قزوین و یک ظرفیت محدود است و امکانات به‌کاربرده شده در آن برای برگزاری چنین مراسمی ضعیف است. اختصاص یک مکان مشخص برای این گونه مراسمات که ظرفیت پذیرش همه هیات ها و عزاداران را داشته باشد از اولویت های اصلی در این مقوله است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار