"دکه ی خبری تابناک همدان"درنظردارد؛همه روزه مهمترین عناوین اخباراستان راازدیدگاه رسانه های استان به آگاهی مردم برساند؛لذامخاطبین محترم می توانندمارابانظرات سازنده خودجهت بهبود اطلاع رسانی، همراهی نمایند.
کد خبر: ۱۲۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳ 13 November 2015
زردی برگ های گردشگری همدان

فارس - باوجودی که همدان درچهارفصل سال مستعدگردشگرپذيری است،اما گردشگری اين روزهای پاييزرنگارنگ اين شهر،بیرنگ است.

چهار فصل همدان درغرب کشور،همزمان بابرگریزان پایيز مناظرچشمنوازی راپدید میآوردکه تماشای آنها دراین فصل خالی ازلطف نيست.

سخن گفتن ازگردشگری هنگامی میتواندخوشایندباشدکه بتوان ازنقاط مختلف گردشگری یک شهریا دیاربازدید کرد واز زیباییهای فصول مختلف آن منطقه بهره مند شد.

گاهی گردشگری ما منوط به یک فصل میشود در حالی که پایيز خود زیباییهایی دارد که شاید در تصویر و نگاه اجمالی نگنجد و باید حضور داشت و از آن لذت برد.

اینکه همدان در تابستان، با آب و هوای مطبوع خود ميزبان بسياری از مسافران از جنوب کشور است، درست است اما پائيز، فصل برگریزان و هزار رنگ همدان را نباید از دست داد زیرا کوچه باغهای آن عجيب دلنواز است و مناظر چشمنوازی را برای همگان ایجاد کرده است.

کوچه باغهای همدان این روزها با ریزش برگهای رنگارنگ، مناظر بکری را رقم زده که بعيد است کسی تمایل به لذت بردن از این طبيعت نداشته باشد.

جاده منتهی به گنجنامه، چشمه ملک و باغات عباسآباد این روزها با انبوهی از درختان رنگارنگ پوشيده شده و خلوت آن آرامش عجيبی به دغدغههای پائيزی اذهان میبخشد به طوری که مشکلات در پيچ و خم آن گم می شود.

دامنه الوند و ميدان ميشان در فصل پایيز به قدری جذاب و دیدنی است که میتوان شکوه الوند را در آن به نظاره نشست و در سفرهخانه سنتی آن سرمای وجود را با چای، گرما بخشيد.

با همه این تفاسير همدان شهر گردشگری چهارفصلی است که بارها و بارها سخنانی از توسعه گردشگری همدان از سوی مسئولان مطرح شده و اولویت توسعه را نيز بر مبنای گردشگری گذاشتهاند، اما تنها سخنرانی دوای درد نيست و باید به صورت عملياتی و اجرایی وارد شد.

گردشگری و توسعه آن نيازمند توجه و برنامهریزی مسئولان با ایجاد طرحهایی در خور شأن نام پایتخت تاریخ و تمدن ایرانزمين است تا بتوان از این صنعت درآمدزایی را برای استان نيز به ارمغان آورد.

اینکه برگزاری جشنواره پایيزی و زمستانی هزینهبر است، درست! اما رونق گردشگری تنها صرف هزینه و برگزاری جشنواره نيست بلکه تبليغاتی که از فصول مختلف یک شهر شده و جذب گردشگر میشود، نيز در رونق این صنعت اثرگذار است.

گذشته از رونق گردشگری، صنعت هتلداری نيز که در درآمدزایی بخش خصوصی و در مجموع یک شهر اثرگذار است، اما هتلهای ما نيز پس از گذشت 6 ماه نخست سال آن طور که باید درآمد نداشته و در رکود به سر می برند.

این روزها آهنگ رفتن مدیرکل ميراث فرهنگی همدان به گوش میرسد که شاید همين امر گردشگری پایيز رنگارنگ همدان را بیرنگتر از قبل کرده است زیرا در گذشته نيز چندان از ظرفيت این فصل زیبا برای گردشگری استفاده نمیشد، حال که حرف از رفتن مسئول بخش گردشگری است، دیگر وضعيت معلوم است!

با وجود اینکه مدیران ميراث فرهنگی از گذشته تاکنون، برای توسعه گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمين تلاش کردند اما در اثنای مدیریت آنها یک جای کار میلنگد و آن طور که باید روند توسعه گردشگری پيش نمیرود؛ اینجاست که این سئوال به ذهن میآید که چه چيزی باعث این امر میشود، آیا تغيير مدیریت تأثيرگذار است؟!

در این مجال خبرگزاری فارس به دنبال رد یا تأیيد عملکرد مدیریت کنونی ميراث فرهنگی نيست اما معتقد است گردشگری همدان نياز به مدیر بومی دارد تا بتواند چرخ گردشگری همدان را سرعت بخشد.

در پایان باید به این سئوال اساسی پاسخی درست داده شود که وقتی همه مدیران در ابتدای کار خود در همدان صنعت گردشگری را اولویت برنامههای خود میدانند، چرا در اثنای کار، چرخ این صنعت باز مانده، کمرنگ شده و یا به فراموشی سپرده میشود؟!

آنچه درنمایشگاه مطبوعات گذشت

همدان پیام - بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که اتفاق‌های جالبی در حال وقوع است. روز نخست نمایشگاه هر چند از 16 آبان‌ماه اعلام و آغاز شد، اما 17 آبان‌ماه بود كه حضور رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاحیه، رسمیت بیشتری به این نمایشگاه بخشید.

بزرگترین گردهمایی سالیانه رسانه‌های کشور با حضور بیش از 600 رسانه سراسری، استانی، منطقه‌ای و خصوصی و محلی در محل مصلای تهران از 16 تا 22 آبان‌ماه امسال حرف‌های خوبی برای گفتن داشت. سخنان رئیس‌جمهوری تا روزهای پایانی هم بحث داغ رسانه‌ای‌های نمایشگاه بود تا جایی که اغلب میهمانان هم در بازدید از غرفه‌ها از برداشت‌ها و تأثیر گفته‌های رئیس‌جمهوری و واکنش‌ها پرسش داشتند.

رفت‌وآمد وزیران و معاونان پس از حضور استاندار در مراسم افتتاحیه افزایش یافت و تقریباً روزی نبود که سالن از حضور مسئولان بلندپایه و ارشد کشوری یا معاونان خالی باشد. کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی چاشنی خوبی برای نمایشگاه بیست‌ویکم بود؛ نشست‌هایی که تقریباً تا روز پنجم به 150 کلاس می‌رسید.

اما آنچه در نمایشگاه امسال بر حاشیه‌ها افزود، بحث انصراف برخی رسانه‌های منتقد دولت بود و اينکه برخی از مخاطبان و مردم آن را بیشتر سیاسی می‌دانستند تا صنفی!

اما این انصراف چندان به مذاق مردم و مخاطبان و حتی برخی منتقدان دولت هم خوش نیامد و عقیده داشتند حضور نيافتن این رسانه‌ها کمکی به حل دلایلی که به خاطر آن انصراف دادند، نکرد. در این میان دادِ بیژن نوباوه هم درآمد؛ وی گفته بود: «رسانه‌هایی که به نمایشگاه نرفتند، بدترین کار را کردند.» نوباوه به خبرگزاری ایبنا گفته که در هر شرایطی از برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی به خصوص نمایشگاه مطبوعات استقبال می‌کند.

اما جالب‌تر اینکه این رسانه‌های انصرافی خبرنگاران آنها در نمایشگاه حضور داشتند. خبر آنلاین در حاشیه نشست خبری سه‌شنبه‌های نوبخت سخنگوی دولت نوشت:

توصیه دولت به فارس

در نشست خبری سخنگوی دولت در نمایشگاه مطبوعات هم اتفاق جالبی افتاد. خبرنگار فارس از سخنگوی دولت درباره‌ بازپرداخت وام 4 ساله‌ خودرو پرسید، اما نوبخت پیش از پاسخ دادن به این سؤال گفت: «خوشحالم که فارس تحریمش را شکست و در کنار مطبوعات حضور پیدا کرد. اگر آن چند رسانه دیگر در کنار بقیه بودند، خوشحال‌تر بودیم.»

این پاسخ نوبخت و اشاره‌اش به انصراف تعدادی رسانه از حضور در نمایشگاه امسال موجب شد تا خبرنگار تسنیم پیش از طرح سؤالش بگوید: «تسنیم هیچگاه نمایشگاه را تحریم نکرد و ما دوست داریم به دولت در رسیدن به اهدافش کمک کنیم.» همچنين با بیان این مطلب که دوست دارم این نمایشگاه محلی برای تنویر افکار عمومی باشد، گفته بود: «برگزاری نمایشگاه بهانه است و اساس و هدف آن موضوع دیگری است.»

تنور داغ کاندیداهای احتمالی در پستوی غرفه‌های نمایشگاه

در کنار حضور رسانه‌ها، تردد مسئولان و مردم و البته بازدید مدیران استانی که انصافاً در این میان حضور روابط‌عمومی‌ها و مسئولان استان همدان قابل توجه بود و می‌شود به یقین گفت که حضورشان نسبت به سایر استان‌ها موفق‌تر و پررنگ‌تر بود. در این میان حضور کاندیداهای احتمالی در پستوی غرفه‌های نمایشگاه هم در نوع خودش جالب توجه بود. کاندیداهایی که اغلب از مدیران و مسئولان نهادهای بالادست کشوری و اصالتاً بومی حوزه‌های مورد نظرشان برای شرکت در انتخابات بودند.

حضور نمایندگان رسانه‌ای از کشورهای مختلف

سالن رسانه‌های خارجی در جریان روزهای نمایشگاه شاهد حضور نمایندگان رسانه‌ای کشورهای گوناگونی مثل ایتالیا، ترکیه، عراق، آلمان، روسیه، ژاپن، امریکا، فرانسه و... بود.

در روزهای ١٦ تا ١٨ آبان‌ماه، ٥٣ نشست تخصصی در تالارهای گفت‌وگوی نمایشگاه و ٣١ نشست و کارگاه آموزشی در محل نشست‌های جنبی نمایشگاه برگزار و با استقبال بازدیدکنندگان و خبرنگاران حاضر در نمایشگاه روبه‌رو شد. بنابر این گزارش، مجموعاً ٧٤ نشست هم با موضوعات متنوع توسط رسانه‌های حاضر در نمایشگاه برپا شد.

مخاطبان چه می‌گویند؟

بیست‌و‌یکمین نمایشگاه مطبوعات با شعار «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» به پایان خود می‌رسد. البته در کنار انصراف برخی نشریات منتقد دولت طبیعتاً باید انتظار نیامدن برخی مخاطبان این رسانه‌ها را هم داشت، اما با این وجود امسال بیش از 600 رسانه در این نمایشگاه شرکت داشتند و حضورها هم به‌ويژه در روزهای آخر پر بار و به اوج خود رسید.

 این نیامدن هم چندان تأثیری در روند نمایشگاه نگذاشت و این روش نیامدن هم موردپسند مخاطبان قرار نگرفت. در کل حضور، نظم و کیفیت نمایشگاه بیست‌ویکم، نسبت به دوره گذشته بهتر بود.

ساعت پایانی روز پنجم نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور به دلیل استقبال مخاطبان، یک ساعت تمدید شد. با این حضور و استقبال گسترده، پیش‌بینی می‌شود در ميزان حضور مردم و مخاطبان نسبت به دوره گذشته نمایشگاه، شاهد افزایش 20 تا 30 درصدي باشیم. حضور مسئولان ارشد کشور همچنان ادامه دارد.

طلبی که می تواند16هزارخانوار راگازدار‌کند

صبح الوند- مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: وصول بدهی 110 میلیارد تومانی مشترکان شرکت گازمی‌تواند 16 هزار خانوار را از نعمت گاز بهره‌مند کند.

محمدمهدی مهدوی افزود : مشترکان این شرکت به‌ طور متوسط در روزهای عادی روزانه نزدیک به 8 میلیون مترمکعب مصرف گاز دارند که در روزهای سرد سال این میزان به 13 میلیون مترمکعب می‌رسد.

وی گفت: در حال حاضر 540 هزار مشترک گاز در بخش‌های مختلف خانگی، صنعتی، تجاری واداری در سطح استان همدان وجود دارد که بیش از 65 درصد از این میزان مشترکان شهری و مابقی مشترکان روستایی هستند.

مهدوی با بیان اینکه با نزدیک شدن به فصل سرما مصرف گاز به‌صورت غیرمجاز و با دست‌کاری در کنتورها افزایش می‌یابد اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر تخلف مشترکان و سرقت در مصرف گاز زیاد شده و تعداد زیادی از این متخلفین به دادگاه و مراجع قضایی معرفی شدند.

مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: متأسفانه بخش قابل‌توجهی از اختلافات موجود در فروش گاز به دلیل وجود مشکل در دستگاه‌های اندازه‌گیری بوده و بخشی نیز به سبب مصرف غیرمجاز و دست‌کاری در کنتورهای گاز است.

وی بیان کرد: تاکنون 1100 روستا در سطح استان از ضریب نفوذ گاز استان به بیش از 99 درصد ارتقا می‎یابد بهره‌مند شدند که به‌زودی میزان گازدار شدن مشترکان روستایی از 90 درصد دارای گاز به 99 درصد در بخش جمعیتی شامل می‌شود.

مهدوی عنوان کرد: در هر قبض خانگی مشترکان در هر 2 ماه 100 تومان برای بیمه حوادث دریافت می‌شود که در زمان بروز حوادث تا سقف مشخصی به آنها برای جبران زیان خسارت پرداخت می‌شود و چندین سال است که در قانون بودجه تمام مشترکان خانگی روستایی و شهری زیرپوشش بیمه حوادث گاز قرار دارند.


تأسیس بنیاد "میرسید علی همدانی"

نافع - دبیر همایش بین المللی میرسید علی همدانی با اشاره به اینکه شخصیت این عارف فرهیخته به سبب تأثیراتی که در خارج از کشور و شبه قاره داشت کمتر دیده شده است، گفت: بنیاد میرسید علی همدانی در همدان تأسیس شود.

صفی‌الله صفایی در حاشیه آئین افتتاحیه همایش بین‌المللی میرسید علی همدانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این آئین اساتید، فرهیختگان و علما حضور چشمگیری دارند.

وی بیان کرد: به مناسبت این همایش امروز 3 برنامه با شکوه؛ نواختن زنگ مدرسه به نام میرسیدعلی همدانی و گرامیداشت شخصیت وی در دبیرستان تهذیب، افتتاح مجتمع آموزشی با ظرفیت تحصیل یک‌هزار و 200 دانش‌آموز به نام این شخصیت فاخر در منطقه 600 دستگاه و رونمایی از تندیس میرسیدعلی همدانی در همدان برگزار شد.

صفایی عنوان کرد: در آئین افتتاحیه سخنرانی آیت‌الله محمدی نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار همدان و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و قائم مقام پیام نور پیش‌بینی شده است.

وی از رونمایی از کتاب میر همدان که توسط دکتر اذکایی نگاشته شده خبر داد و افزود: بعد از راه‌اندازی سایت همایش و ارسال پوستر همایش به سراسر کشور داوری مقالات توسط 20 نفر از اعضای هیئت علمی مورد بررسی قرار گرفت و کتاب آن تحت عنوان مجموعه مقالات چاپ و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صفایی اظهار داشت: میهمانانی از کشورهای الجزایر، پاکستان، هندوستان و تاجیکستان در همدان حضور دارند، ضمن اینکه سفرای تاجیکستان و پاکستان نیز از میهمانان این همایش هستند.
رئیس دانشگاه پیام نور همدان گفت: همدان سرشار از مفاخر و اندیشمندان بزرگی است اما چون میرسید علی از ابتدای زندگی‌اش در همدان بوده ولی در اوان جوانی به کشورهای همسایه سفر می‌کند، تاثیرات او در اندونزی، مصر، عربستان، تاجیکستان و غیره بروز یافته است.

صفایی بر لزوم تأسیس بنیاد میرسید علی همدانی در همدان تأکید و بیان کرد: با ایجاد این بنیاد آثار این شخصیت فرهیخته در اختیار همگان قرار می‌گیرد و خوانده می‌شود چرا که بعد عرفانی ایشان از اهمیت بسیاری برخوردار است.


الجزایرسندخوش قولی آمریکا

کورنگ - عضو کمیسیون بررسی برجام در مجلس گفت: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران در نوک پیکان توطئه ها و نیرنگ های آمریکا قرار دارد و دولتمردان باید قدم های خود را در مذاکرات محکم تر بردارند.

ابراهیم کارخانه ای افزود: امروز با کشوری در حال مذاکره هستیم که دشمن شماره یک ملت ایران بوده و سوابق دیرینه در بدعهدی و عهد شکنی دارد؛ بنابراین دولتمردان باید مراقب باشند تا امکان هر نوع عهدشکنی از طرف آن ها گرفته شود.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها در بدعهدی و عهدشکنی، شهره آفاقند و کمتر کشوری را می توان یافت که از حیله و نیرنگشان در امان مانده باشد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق تاریک آمریکا در پایبندی به تعهدات خود اظهار کرد: آمریکایی ها در موارد مختلف همیشه عهدشکنی داشته اند که نمونه آن، پرداخت نکردن مبلغ متعهد شده در قبال آزادی گرونگان ها و بحث لبنان است که با پادرمیانی ایران صورت گرفت.

کارخانه ای ادامه داد: همچنین در الجزایر و ژنو نیز به همین صورت عمل کردند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر گرفتن تضمین محکم درباره لغو همه جانبه تحریم ها از آمریکا و اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: منویات ایشان نشانگر نگرانی در این باره است و نبود نظارت دقیق و لحظه ای به فرموده معظم له، خسارت های جبران ناپذیری را برای نظام به بار می آورد.

کارخانه ای تصریح کرد: امروز برخی افراد دلسوز در جریان برجام را "دلواپس" و "دل نگران" می نامند، اما واقعا کدام عقل سلیم می پذیرد که در معامله با شیطان بزرگ و دشمن شماره یک ملت بتوان دل گرم و آرام بود.

وی گفت: امروز مجلس با قرار گرفتن در بطن جریان، برجام را چندین بار مطالعه و تمام راه های نفوذ دشمن را شناسایی کرده و براساس علم و آگاهی حرف می زند، اما اظهارات برخی افراد از روی جهالت و نداشتن اشراف کامل به این موضوع است.


سند95به نام سیدجمال الدین خورد

استاندارهمدان ازنامگذاری سال 95درهمدان به نام سیدجمال الدین اسدآبادی خبر داد وگفت: به
سبب وجود بزرگان و بروز مفاخر بسیار از همدان، بزرگداشت مفاخر استان همدان در طول سال برگزار می شود.

محمد ناصرنیکبخت درآئین افتتاحیه نخستین همایش بین المللی میرسید علی همدانی در استانداری همدان اظهار داشت: بنا به تأکید نماینده ولی فقیه در همدان بنا داریم تا از مفاخر و مشاهیر استان تجلیل کنیم و شروع این فکر از سوی آیت الله محمدی انجام گرفت و امیدواریم بتوانیم به درستی بزرگداشت مفاخراستان را در دستور کار خود داشتهباشیم.

نیکبخت بیان کرد: امیدواریم یادمان و گرامیداشت آیت الله احمدی را در استان همدان داشته باشیم، عظمت انسانها به فروتنی و تواضعشان است.

وی عنوان کرد: میرسید علی همدانی در نگاه اهل فرهنگ عالم و عارف شوریدهای است که ماوراء النهررا به شور درآورد در همدان زاده شد، در هند بالید، در سرزمینهای گوناگون زیست و در کولاب آرام گرفت و این شخصیت گرانقدر در حوزه تمدنی ایران بزرگ زبانزد است.

نیکبخت افزود: امروز برای ,اسداشت تلاش شخصیتی گرد آمدیم که مردم کشمیروی را بانی اسلام، علی ثانی و ارادتمندانش او را شاه همدان لقب دادند وما امسال کتاب میر همدان را به افتخار این فرهیخته همدانی رونمایی می کنیم.

استاندار همدان بیان کرد: از میرسید علی به نام امیر کبیرنیزیاد میشود و در تاجیکستان به نام حضرت امیر جان معروف است و استاد علامه شهید مطهری در کتاب خود درمورد این شخصیت سخن گفته است.
نیکبخت با بیان اینکه مقام میرسید علی همدانی هنوز در کشمیر محترم است و مردم آنجا را زیارت میکنند، گفت: سیاستهای اخلاقی و اندیشه های میرسید علی همدانی در عصر ما نیز متبری شد تا بزرگترین انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی(ره) در ایران رقم بخورد وما نیزاز شور حسینی این عارف بزرگ برخوردار باشیم.

وی اظهار داشت: تفسیراین مطلب را نوه امام در سایت رسمی خود منتشر کرده است وبا شرح مفصل شجره نامه خانوادگی خود بیان کرده است به نوعی نسب امام راحل به میر سید علی همدانی میرسد و بزرگداشت امروز مربوط به یک شخصیت نیست بلکه مربوط به شخصیت جلیل القدری است که نسل به نسل برای بیداری اسلام، مردم و آرامش دنیوی و اخروی تلاش کرده است.

مردم و آرامش دنیوی و اخروی تلاش کرده است.

نیکبخت عنوان کرد: در جهان امروز که گرفتار افراطی گری و خشونیت است بیش از پیش به اندیشه میرسد علی همدانی که سرشار از اخلاقیت و اعتدال است نیازمندیم.

وی افزود: نقطه پیوند وی با سیاست را میتوان در اندیشه های فقهی و دینی او جستوجو کرد البته اجازه اتمام کار را به ایشان ندادند و کار ناتمام وی را امام راحل با انقلاب بزرگ ایران و بنیان گذاری نظام جمهوری اسلامی بر مبنای ولایت فقیهتکمیل کرد.

استاندار همدان بیان کرد: انقلاب اسلامی نظریه جدیدی در سیاست به جهان ارائه داد تا حکومت مردم سالاری دینی را بهمردم ارائه کند ومیتوان گفت انقلاب اسلامی تداوم اندیشه اخلاق گرایانه می رسید علی همدانی باشد.

مشی اعتدال و نفی خشونت سیره میرسید علی است

وی اظهار داشت: جهان امروز ایران را به عنوان منادی با دعوت به اخلاق و اعتدال می شناسد و در این راستا اندیشه ها و سیرهمیرسید علی مشی اعتدال و نفی خشونت است.

نیکبخت افزود: براساس این اندیشه ها ایران به عنوان منادی تاریخی دعوت به اعتدال شناخته شده و امیدواریم این همایش بتواند بهاهداف تعیین شده خود بهویژه افزایش اعتدال کهنیاز جامعه بشری است دست یابد.

استاندار همدان با بیان اینکه امسال در همدان سال میرسید علی است، مطرح کرد: براساس برنامه هایی که برای,اسداشت مفاخر داریم سال آینده بهنام سید جمال اسدآبادی نامگذاری می شود.

تبادل اقتصادي ايران- پاكستان زیرتیغ تحریم 

ايرنا - سفير پاكستان در ايران گفت: متاسفانه تبادل اقتصادي دو كشور پاكستان با ايران قرباني و دستخوش تحريم شد.

نورمحمد جادماني كه براي شركت درهمايش بين المللي ميرسيدعلي همداني به همدان سفر كرده در ديداربا استاندارهمدان افزود: در نشت هاي ۱+۵ تلاش خستگي ناپذيري براي تعامل دوباره و تسهيل ارتباط با جهان صورت گرفت.

وي اضافه كرد: مراودات اقتصادي ايران و پاكستان هم اينك حدود ۲۵۰ ميليون دلار است كه اين آمار بسيار ناچيز و اندك است.

وي تصريح كرد: يكي از مشكلات موجود اين بود كه با وجود ۹۰۰ كيلومتر مرز مشترك بين دو كشور تنها نقطه مرزي براي عبور وجود داشت كه گويا دو منطقه ديگر در حال افزودن است.

سفير پاكستان در ايران يادآوري كرد: در ديدار نواز شريف و رئيس جمهوري ايران بر افزايش تعاملات اقتصادي بين دو كشور تاكيد شد كه نواز شريف از اين امر استقبال كرد.

جادماني گفت: هر چند در سفر اخير به همدان براي حضور در همايش مير سيدعلي همداني حضور يافته ام ولي بزودي به همراه يك تيم تجاري براي گفت و گو در زمينه راهكارهاي افزايش تبادل اقتصادي به اين استان عزيمت مي كنم.

وي بيان كرد: طبق بررسي هاي صورت گرفته هر يك از استانهاي ايران از ظرفيتها و پتانسيلهاي ويژه اي برخوردار هستند.

وي اضافه كرد: كشور پاكستان در گذشته اقدام به واردات برنج و پرتغال به ايران كرده و از اين كشور سراميك، كاشي و پتروشيمي وارد كرده است با اين وجود از تبادل نيروي انساني، صنعت، علم و تكنولوژي نيز استقبال مي كنيم.

سفير پاكستان در ايران افزود: همدان داراي پتانسيل معدني بسيار مناسبي است كه مي توان در اين خصوص در رايزنيهاي آتي تعامل اقتصادي را گسترش داد.

جادماني در خصوص گسترش گردشگري نيز گفت: بيشتر مردم كشور پاكستان به استانهاي مذهبي نظير قم و مشهد سفر مي كنند.

كه مي توان با شناساندن چهره هاي علمي و فرهنگي اين استان زمينه حضور اهالي اين كشور در همدان را مهيا كرد.

*بزرگداشت سيد همداني به يكسال ختم نشود

سفير پاكستان در ايران اظهار كرد: با توجه به اينكه سال ۲۰۱۵ به ناتم مير سيد علي همداني نامگذاري شده و در ماه هاي انتهايي اين سال قرار داريم دولت پاكستان نسبت به شناساندن اين عارف برجسته برنامه دارد.

جادماني افزود: سال ۲۰۱۵ آخرين سال براي معرفي مير سيد علي همداني نخواهد بود بلكه در سالهاي آينده نيز نسبت به شناساندن اين شخصيت اقدام مي شود.

وي اضافه كرد: اشترك هاي موجود در بين كشور ايران و پاكستان زمينه اي براي گسترش هرچه بيشتر تعامل بين اين دو كشور است.

وي گفت: اقبال لاهوري در كتاب خود بسيار از مير سيد علي همداني به نيكي ياد كردند بر اين مبنا ميرسيد علي همداني مي تواند پل مشترك ارتباط بين ايران و پاكستان باشد.

همايش بين المللي مير سيد علي همداني ۲۰ و ۲۱ آبان ماه در همدان در حال برگزاري است.


محورگنجنامه- تویسرکان درخواب زمستانی

ایسنا - مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان گفت: برای پیشگیری از بروز سوانح جاده‌ای محور گنجنامه_ تویسرکان تا پایان سال بسته خواهد بود.

"محمد رودباری" افزود: محور گنجنامه_ تویسرکان از شب گذشته به علت بارش برف و کولاک بسته شد که تا فروردین سال آینده برای جلوگیری از بروز حوادث رانندگی بسته می‌ماند.

وی یادآور شد: اگر این جاده باز بماند در زمستان مردم با مشکل مواجه می‌شوند بنابراین طبق سنوات گذشته این محور را مسدود کرده‌ایم.

رودباری خاطرنشان کرد: محورهای آوج، همدان، رزن، اسدآباد، جوکار، تویسرکان و ملایر دیشب شاهد بارش برف بوده که بلافاصله اکیپ‌های راهداری عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی را انجام دادند.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان با بیان اینکه در حال حاضر تمامی راه‌های استان وضعیت عادی دارند، تصریح کرد: راهداری‌های استان هرساله برای بدترین شرایط آماده می‌شوند و در حال حاضر نیز 34 پایگاه راهداری در استان همدان تجهیز شده است.

رودباری خاطرنشان کرد: 270 دستگاه انواع ماشین‌الات راهداری، سوخت، تجهیزات و 500 نیروی‌انسانی برای زمستان آماده شده‌اند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار