استاندار خراسان رضوی خبر داد:
استاندار خراسان رضوی از امضای سه تفاهمنامه همکاری استانی در جریان سفر دو روزه رییس جمهوری ایران به ترکمنستان خبر داد.
کد خبر: ۱۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹ 12 March 2015

به گزارش تابناک و به نقل از ایرنا،علیرضا رشیدیان در خصوص دستاوردهای این سفر برای خراسان رضوی افزود: در این سفر 19 سند همکاری در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن، انرژی، ترانزیت، تسهیلات ویژه صدور ویزا و مانند آن به امضا رسید.

وی همکاری در زمینه احداث پل تجن در سرخس و احداث جاده مربوط به آن، توسعه تولید و انتقال برق، پروتکل انتقال محکومان بین دو کشور، همکاری در زمینه های محیط زیست، نسخ خطی، کشاورزی، راه آهن، صادرات محصولات شیمیایی، همکاری پنج ساله وزارتخانه های امور خارجه دو طرف، مبادلات فرهنگی، آموزشی و مبارزه با پولشویی را از جمله محورهای این سندهای همکاری عنوان کرد.

وی گفت: در این میان سه تفاهمنامه در حوزه استان ها به امضا رسید که شامل سند همکاری استان خراسان رضوی و استان ماری، تفاهمنامه میان استان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان و همکاری استان گلستان با استان بالکان می باشد.

وی اظهار کرد: براساس تفاهم نامه بین استان خراسان رضوی و استان ماری مقرر گردید همکاری ها در حوزه صنایع، انرژی، کشاورزی، حمل و نقل، بازرگانی، علمی، آموزشی، فرهنگ و هنر، بهداشت و درمان، ورزش و جوانان، گردشگری سلامت و محیط زیست توسعه یابد.

به گفته وی هم اکنون 40 درصد حجم صادرات کشور به ترکمنستان توسط خراسان رضوی انجام می شود.

وی افزود: طی 11 ماه امسال بیش از 360 میلیون دلار کالا به وزن 893 هزار تن از استان خراسان رضوی به ترکمنستان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 39درصد و از نظر وزن 121 درصد رشد داشته است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به توسعه جاده و احداث پل تجن در منطقه سرخس میان دو کشور گفت: بر اساس تفاهم های انجام شده مقرر شد ظرفیت پذیرش کامیون های ترانزیت از مرز سرخس و لطف آباد به 300 کامیون و از باجگیران به 200 کامیون در روز افزایش یابد که این امر در مرز باجیگران به دلیل عدم آمادگی طرف مقابل فعلا اجرایی نخواهد شد.

وی اظهار کرد: در حوزه ریلی هم مقرر گردید ظرفیت صادراتی موجود استان به چهار برابر افزایش یابد که در توسعه صادرات و همکاری های اقتصادی دو جانبه تاثیر قابل توجهی دارد.

رشیدیان افزود: در زمینه خدمات فنی و مهندسی هم با وجود ظرفیت بسیار خراسان رضوی و با توجه به سرانه درآمدی ترکمنستان و روند رو به توسعه این کشور شرایط بسیار خوبی برای گسترش فعالیت ها و حضور شرکت های قدرتمند استان در این کشور وجود دارد.

استاندار خراسان رضوی گفت: در این سفر مقرر شد مطالعات مربوط به آب با مشارکت دو طرف انجام شود و در کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور که اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود، مورد بررسی قرار گیرد اما با توجه به طولانی شدن مطالعات آن تا تابستان آینده نتایج آن به کمیسیون اول نخواهد رسید.

وی ابراز امیدواری کرد در قالب همکاری های مشترک نسبت به تعیین حقآبه سد دوستی و تثبیت آن برنامه مشترکی حاصل شود تا با ایجاد سدهای جدیدی که در حوزه هریررود ساخته می شود کشورهای بهره بردار با مشکل مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه دروازه های فعالیت در ترکمنستان بر اساس اعلام مسوولان آن به روی تجار و بازرگانان ایرانی باز می باشد افزود: امید است از این فرصت ها با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی بهره مناسب گرفته شود.

وی با اشاره به تاکید روسای جمهوری ایران و ترکمنستان بر ارتقای حجم مبادلات تجاری و اقتصادی از 3،7 میلیارد دلار به 60 میلیارد دلار، توسعه حجم مبادلات ریلی به 10 میلیون تن در سال از طریق فعال شدن کریدور عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان و همکاری در زمینه های نفت، گاز و برق را نیز از جمله محورهای مورد تاکید دو طرف خواند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار