آیا امکان شمارش زائران وجود ندراد؟
چند سالی است که علی‌رغم وجود تکنولوژی‌های جدید هنوز هم مسئولان از عدم امکان انتشار آمار زائران به‌خصوص در ایام نوروز خبر می دهند و انتشار آمار را موکول به تهیه بودجه و امکانات می‌دانند و همچنان تناقض آمارها مشهودست.
کد خبر: ۱۵۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴ 19 March 2015

به گزارش تابناک، پس از اعلام چند آمار کاملا متفاوت از مراجع رسمی مختلف در سال های گذشته مسئولان کشور ترجیح دادند آماری از زائران و مسافران نورزوی در کشور اعلام نکرده و تنها به اعلام چند آمار کلی بر اساس فروش بلیت اتوبوس،قطار و هواپیما پرداختند.

بخشی از این دردسرهای آماری، متوجه نبود سیستمی توانمند در ارائه آمارهای متقن و معقول است و از طرف دیگر هر کدام از این روش‌ها در دوره‌ای امتحانشان را پس داده‌اند و نتوانسته‌اند، آن مطلوبی را که مدنظر است، تامین کرده و راستی‌آزمایی آن را به اثبات برسانند.

همین مسئله باعث شد تا نهایتاً اسفند٩١، جمشیدی معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان‌رضوی از تصمیم کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار کشور برای تعیین تکلیف آمار زائران مشهد خبر بدهد. او به خبرنگاران اعلام کرد: اجرای طرح آمارگیری زائران مشهد از سوی کارشناسان کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار کشور به تصویب رسید و برای اجرای این طرح، اعتباری بالغ بر ٢٠میلیارد ریال پیش‌بینی شده که از محل اعتبارات طرح ملی زیارت، تأمین خواهد شد.البته از این خبر و وعده، هیچ گاه رنگ عمل به خود نگرفت.

اسفند ٩٢: پول برای اجرا نیست

اما یک سال بعد و چند روزی مانده به پایان سال ٩٢، دوباره سراغی گرفتیم از همین مقام مسئول و درباره روند پیشرفت این طرح یا لااقل تخصیص اعتبارات آن را جویا شدیم که جمشیدی در پاسخ پای کمبودها و نرسیدن اعتبارات را پیش کشید و اجرای طرح جامع آمارگیری زائران مشهدالرضا(ع) را با توجه به همین موضوع برای نوروز ٩٣ ناممکن عنوان کرد.

دوباره تقویم برگ خورده و رسیده به اسفند ٩٣ و پیش‌بینی افزایش ١٥ تا ٢٠درصدی حضور زائران در مشهد مقدس در نوروز ٩٤ که با ایام فاطمیه هم‌زمان است؛ بهانه کافی دستمان می‌دهد تا دوباره با جمشیدی به گفتگو بنیشنیم و از وی سرنوشت مصوبه کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار کشور را جویا شویم.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان رضوی در پاسخ مجددا موضوع کمبود اعتبار برای اجرای این طرح را پیش می‌کشد و می‌گوید: ماهیت اعتبار ٢میلیارد تومانی مصوب برای اجرای طرح آمارگیری زائران، هزینه‌ای و جاری است و اعتبارات جاری همان‌طور که در جریان هستید، در حال حاضر برای پرداخت حقوق پرسنل و نیاز دستگاه‌ها هزینه می‌شوند؛ با این اوصاف نمی‌توان انتظار تامین اعتبار اجرای طرح را از این محل داشت.

درخواست‌هایی که شورای عالی آمار هنوز پاسخ نداده است

معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان‌رضوی خاطرنشان می‌کند: پس از تصویب طرح جامع آمارگیری زائران و با توجه به ضرورت تامین اعتبار این طرح، سه پیشنهاد به شورای عالی آمار ارائه دادیم. پیشنهاد اول این بود شورا ردیف اعتباری ویژه‌ای برای اجرای طرح اختصاص دهد یا اینکه اعتبارات جاری خراسان‌رضوی را به قواره اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح افزایش دهد. در پیشنهاد دیگری هم از شورای عالی آمار خواستیم تا این رقم را تخصیص داده و سپس این اختیار را به استان بدهد تا با جابه‌جایی اعتبارات عمرانی و جاری، این رقم را تامین کند.

جمشیدی می‌گوید که شورای عالی آمار هنوز جوابی به این پیشنهادها نداده است.

وی در عین حال یادآور می‌شود: این موضوع را مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان‌رضوی پیگیری می‌کند؛ اما اینکه این طرح به نوروز ٩٤ می‌رسد یا نه؛ به اعتقاد من با توجه به شرایط بودجه‌ای بعید است.

در این میان، محمود رسولی‌نژاد، مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان‌رضوی پاسخ درباره این طرح و احتمال اجرای آن در نوروز ٩٤ را حواله مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری خراسان‌رضوی می‌کند. مجید نعیمی نیز در پاسخ، از مشکلات اعتباری می‌گوید و تاکید می‌کند که تا پول نرسد، خبری از اجرای طرح نیست.

وی همچنین متذکر می‌شود: تامین اعتبار ٢میلیارد تومانی طرح آمارگیری زائران از سوی استان، آن‌هم از محل اعتبارات جاری کار مشکلی است مگر آنکه شورای عالی آمار اصلاحاتی را در آیین‌نامه اجرایی ایجاد کند تا بتوان از محل اعتبارات عمرانی و تملک دارایی، مبلغ تعیین شده را تامین کرد.

مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری خراسان‌رضوی ادامه می‌دهد: البته پایلوت اجرای یک طرح آمارگیری را با گستره‌ای محدودتر در دستور کار داریم که در حال حاضر چهارچوب فنی آن در دست بررسی است و امیدوارم با نهایی‌شدن چهارچوب فنی (که شامل نحوه اجرا، مکان‌های مدنظر اجرای طرح، تدوین و طراحی پرسشنامه‌ها است)، بتوانیم تابستان آینده آن را اجرایی کنیم. چند روز تا پایان سال بیشتر باقی نمانده و از هم‌اکنون استان‌های مسافرپذیر مانند قم، مازندران و فارس خیز بلندی برای ارائه آمار و ربودن گوی سبقت در ارائه بیشترین میزان جذب مسافر برداشته‌اند و برخی مسئولان این استان‌ها هم جسته و گریخته پیش‌بینی‌های خود را برای سفر مسافران، چاشنی کلامشان کرده‌اند.به عنوان مثال یکی از مسئولان قم در اظهاراتی گفته است: « به دلیل هم‌زمانی ایام فاطمیه با بهار ٩٤ مسافران بیشتری وارد قم می‌شوند و اقامت آنان ٣٦ ساعت نسبت به گذشته افزایش می‌یابد.»

پیش‌بینی مازندرانی‌ها ١٧میلیون، شاندیز ٧میلیون و خراسان‌رضوی ٥/٤میلیون مسافر

قابل تامل‌ترین آمار مربوط به مسئولان مازندارانی است که به نقل استاندار این خطه عنوان شده است: «پیش بینی می‌کنیم که پذیرای ١٧میلیون مسافر در نوروز ٩٤ باشیم.»شهردار شاندیز هم مدعی است: «در این ایام هفت‌میلیون مسافر وارد شهر شاندیز می‌شوند.»در این میان، سیدجواد موسوی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی در گفتگو با ما آمار زائران نوروزی استان را این‌گونه پیش‌بینی می‌کند: «برآوردهای ما حکایت از حضور ٥/٤ میلیون در نوروز ٩٤ در مشهد دارد.»

ظرفیت اقامتی خراسان رضوی؛ ١٠٠هزار تخت

این مقام مسئول درباره آمادگی استان برای خدمت‌رسانی به این شمار زائر بیان می‌کند: ظرفیت اقامتی مجموع مراکز هتلینگ استان، ١٠٠هزار تخت است و مشهد هم نیمی از هتل‌های کشور را دارد.موسوی ادامه می‌دهد: در حال حاضر و فقط در سایت ملی رزرواسیون، ٤هزار و ٢٠٠ نفر اقدام به رزرو واحدهای اقامتی استان برای نوروز ٩٤ کرده‌اند که این رقم قابل توجهی است.

به هر حال امیدواریم امسال مسئولان ملی واستانی چاره ای برای شمارش زائران نوروزی بیاندیشند تا در سال آینده برنامه ریزی های دقیقی برای ارائه خدمات به آنها صورت پذیرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار