مروری بر روزنامه های امروز سه شنبه 25 اسفندماه،
روزنامه های امروز صبح اگرچه بیشتر به سمت حال و هوای ایام نوروز و عید حرکت می کنند اما همچنان موضوعات داغ سیاسی در کانون توجه آنها قرار دارد. آزمایش موشکی سپاه پاسداران در هفته گذشته و بررسی آن در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که بی نتیجه بود در کانون توجه برخی روزنامه های امروز قرار دارد.
کد خبر: ۱۹۸۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸ 15 March 2016

روزنامه های امروز صبح اگرچه بیشتر به سمت حال و هوای ایام نوروز و عید حرکت می کنند اما همچنان موضوعات داغ سیاسی در کانون توجه آنها قرار دارد. آزمایش موشکی سپاه پاسداران در هفته گذشته و بررسی آن در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که بی نتیجه بود در کانون توجه برخی روزنامه های امروز قرار دارد. اگرچه موضوع انتخابات و ادامه کشمکش ها بر سر آن از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران امروز در عکس صفحه یک خود به موضوع ایام عید نوروز و حال هوای بهاری کشور پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«ایران در تب‌و‌تاب استقبال از بهار» می نویسد:« بوی نوروز که در مشام شهر می‌پیچد، شهر جان دوباره می‌گیرد، مردم پویاتر از همیشه به استقبال ایامی نو می‌روند با امیدها و آرزوهای زیبا.

نخستین دوئل تهران و واشنگتن پس از برجام/ غنایم احمدی‌نژاد از شکست اصولگرایان

چند قدم مانده به نوروز صدای پای بهار به گوش می رسد تب و تاب استقبال از بهار را می توان در جای جای کشور حس کرد. پدران و مادران دست در دست فرزندان بازارهای شهر را زیرپا می گذارند تا اسباب و وسایل پذیرایی از بهار را فراهم آورند.سبزه گذاشتن ها آغاز شده است بازار هدیه خریدن‌ها رونق گرفته است. حلقه دوستان و گروه خویشاوندان هر یک به سلیقه و وسع خویش هدایای نوروزی را برای پیشکش نوروزی تهیه می‌کنند.

اما در سوی دیگر، جمع زیادی از شهروندان شادیهای خویش را با نیازمندان تقسیم می کنند. بازار نیکوکاری و پیشدستی در کمک به طبقات آسیب پذیر امسال رونق دوچندان یافته است.فضای مجازی و اینترنت امسال رنگ تازه‌ای به عید و نوروز بخشیده است. ده‌ها فراخوان به همت کاربران جوان و خوش‌ذوق شکل گرفته است تا سنت‌های باستانی ایرانیان از چهارشنبه سوری تا مراسم عید در آرامش دلپذیر برگزار شود.

موضوع عید نوروز باعث نشده است که روزنامه ها موضوعات سیاسی را رها کنند. روزنامه کیهان در ادامه انتقاد از سخنان رئیس جمهور در باب برخی روزنامه ها در بخش گفت و شنود خود می نویسد:« گفت: تازه چه خبر؟!

گفتم: یک مسئول بلندپایه دولتی گفته است «وقتی نام یک روزنامه می‌آید، برخی با ترس و لرز آن را باز می‌کنند تا ببینند در کجای آن به او تهمتی زده است؟

گفت: خب! حرف حساب زده است، چرا باید یک روزنامه کمترین انتقادی را تحمل نکند و به منتقدان بگوید: برو به جهنم! بی‌سواد! هوچی‌باز! تازه به دوران رسیده! عصر حجری! بیکار متوهم! مزدور! و...

گفتم: عمو یادگار! خوابی یا بیدار؟ مگه رفتی تو غار؟!... این فحش‌ها را که همان مقام مسئول طی 30 ماه گذشته علیه منتقدان خود ردیف کرده است!

گفت: یکی نیست به این مسئول محترم بگوید؛ اولا؛ چرا دیگران را متهم می‌کنی؟ ثانیا؛ چرا به جای پاسخگویی در مقابل انتقادها، به منتقدان ناسزا نثار می‌کنی؟ و ثالثا ...

گفتم: طلبکاری برای دریافت طلب خود نزد بدهکار رفت، ولی بدهکار به جای پرداخت بدهی‌ خویش، شخص طلبکار را به باد فحش و ناسزا گرفت. طلبکار پرسید؛ حالا طلب ما را نمی‌دهی پیشکش! دیگه چرا ناسزا می‌گویی؟ و بدهکار گفت؛ آخه نمی‌خواستم حالا که این همه راه اومدی، دست‌خالی برگردی!


روزنامه اعتماد نیز در گزارشی مفصل به موضوع جلسه دیروز شورای امنیت سازمان ملل پیرامون آزمایش موشکی سپاه می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان«آزمايش موشكي بدون تحريم» با اشاره به این موضوع که شوراي امنيت، پشت در‌هاي بسته به اين پرسش پرداخت كه آيا آزمايش موشك‌ها نقض برجام بوده است يا خير می نویسد:« نخستين دوئل تهران و واشنگتن با شكست امريكا در اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران رو به رو شد. اولين آزمايش‌هاي موشكي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پس از اجراي توافق هسته‌اي به نخستين رويارويي جمهوري اسلامي ايران و ايالات متحده امريكا در دوران پسا برجام تبديل شده بود و همين موجب شد تا بار ديگر، پاي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد باز شود. به دنبال اين آزمايش‌هاي موشكي ايران، مقام‌هاي امريكايي بهانه جديدي براي توسل به ابزار تحريم براي اعمال فشار جديد بر تهران يافتند و با ادعاي نقض قطعنامه ٢٢٣١ شوراي امنيت توسط ايران با انجام اين آزمايش، واكنش خود را نشان دهند. واكنش‌هايي كه در نهايت منجر به تشكيل جلسه شوراي امنيت در اين باره شد تا بر اساس ادعاهاي سامانتا پاور، سفير و نماينده امريكا در شوراي امنيت، آزمايش‌هاي تحريك‌آميز و بي‌ثبات‌كننده ايران مورد بررسي قرار گيرد. از سوي ديگر، روزنامه وال‌استريت ژورنال امريكا كه از رسانه‌هاي نزديك به محافظه‌كاران امريكايي محسوب مي‌شود، از بررسي آزمايش‌هاي اخير موشكي ايران در نشست وزراي امور خارجه اتحاديه اروپايي خبر داد و نوشت: وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا مساله پاسخ به آزمايش موشكي ايران را بررسي مي‌كند، اما بعيد است فعلا تصميمي در اين رابطه اتخاذ شود. يكي از مقامات ارشد اتحاديه اروپايي هم اعلام كرده است در حالي كه اين موضوع به طور قطع در جلسه روز دوشنبه مطرح مي‌شود اما تاكنون «هيچ گونه پاسخي براي اين آزمايشات پيش‌بيني نمي‌شود». معمولا چندين هفته زمان مي‌برد كه اعضاي اتحاديه اروپا كه ٢٨ عضو دارند روي يك اقدام مشترك به توافق برسند. طبق اين گزارش، وزراي خارجه اتحاديه اروپا پيش‌تر قرار بود در جلسه امروز خود درباره چگونگي تقويت روابط با تهران بعد از اجرايي شدن برجام در اواسط ژانويه سال جاري ميلادي، بحث و گفت‌وگو كنند. با اين حال فدريكا موگريني پس از نشست روز گذشته وزراي خارجه اتحاديه اروپايي گفت: درخواستي براي تحريم ايران در اين نشست مطرح نشده است. وي با بيان اينكه آزمايش‌هاي موشكي ايران نقض برجام نبوده است، مدعي شد اين اقدامات مي‌تواند تنش‌ها را در منطقه افزايش دهد.


«روزنامه قانون در گزارش امروز خود به پس لرزه های انتخابات برای اصولگرایان می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان«غنایم احمدی‌نژاد از شکست اصولگرایان» مدعی می شود که محافظه کاران به جریان انحرافی نزدیک می شوند و ادامه می دهد:« از میان سیاسیون جريان محافظه‌كار، عامل شکاف اصلی جای دیگری است. احمدی‌نژاد با دوگزینه اصلی در درون اصولگرایان باید رقابت کند که به طور حتم یکی از این دو گزینه سعید جلیلی خواهد بود. صادق محصولی نقش حلقه واسطه‌ای را بازی می‌کند که در پشت پرده میان احمدی‌نژاد و پایداری در تردد است. اگر او در انتخابات اخیر با چسباندن پایداری‌ها به لیست موسوم به اصولگرایی، طیف رهروان و ياران لاریجانی را از بدنه محافظه‌كاران دور كرد، اما در پروژه نزديكي احمدي‌نژاد به پايداري موفق نخواهد بود چرا كه نگاه پدرخوانده به سمتي ديگر است.درهمين راستا شاهد بوديم كه بعد از جلسه‌خبرگان روز سه‌شنبه‌هفته گذشته آیت ا... مصباح که نتوانسته بود رای مردم تهران را برای ورود به اين مجلس در دوره پنجم کسب کند، به دیدار ‌سعيدجلیلی رفت. مریدان وي نیز درحالی که چهارزانو روی زمین نشستند به یکی از تند‌ترین سخنرانی‌های پدر معنوی جبهه پایداری گوش می‌کنند. اهمیت این دیدار را باید در جای دیگری جست‌و‌جو کنید. کاندیدای جبهه پایداری در انتخابات ۹۲ سعید جلیلی نبود. آیت ا... مصباح در اظهارنظری اغراق آمیز باقری لنکرانی را «اصلح‌ترین فرد زیر آسمان خدا» معرفی کرده بود. اما این «اصلح‌ترین» فرد، بنا به برخي دلايل كنار زده شد تا آيت‌ا... ، روغن ریخته‌اش را نذر جلیلی کند. با این حال در اولین سفر جلیلی به قم (بعد از تایید صلاحیت) او به دیدار آیت‌ا... مصباح یزدی نرفت و این موضوع ساده‌ای نبود.البته علي باقری که مسئولیت ستاد انتخاباتی جلیلی را برعهده داشت در مورد چرایی عدم این دیدار گفته بود: «چون سفر جلیلی در روز سه شنبه انجام شد و آیت‌ا... مصباح یزدی در این روز دیداری ندارند، بنابراین برنامه دیدار هماهنگ نشد.» ولي بعدها ديدارهاي متفاوتي صورت گرفت و حال امروز ماشاهد آن هستيم كه پدرمعنوی جبهه پایداری خودش به دیدار گزينه مورد نظر می‌رود و اظهارات جديدي را درباره «صندلي» و «مقام» برزبان جاری می‌کند.

نخستین دوئل تهران و واشنگتن پس از برجام/ غنایم احمدی‌نژاد از شکست اصولگرایان

اصولگرایان به دنبال گزینه دیگری بوده و بهترین نقشی که برای احمدی‌نژاد قائل هستند فرستادنش در پشت صحنه و استفاده از ظرفیت او در همکاری درونی است. نقشی که بلا تشبيه سیدمحمد خاتمی در درجه‌ای بالا‌تر برای اصلاح طلبان مشغول ایفا کردن آن است. آن‌ها احمدی‌نژاد را در گوشه‌ای از شورای راهبردی خود می‌خواهند. اما نکته اینجاست که او به هیچ ساختاری پایبند نیست و تنها نقش اول را طلب‌مي‌كند وبا تمام اين تفاسير مشخص است كه جريان اصولگرایی با مشکل بزرگی روبه رو خواهد بود.

همچنین این روزنامه در بخشکاریکاتور خود به موضوع چهارشنبه سوری و برجام پرداخته است!

نخستین دوئل تهران و واشنگتن پس از برجام/ غنایم احمدی‌نژاد از شکست اصولگرایان

«روزنامه جوان» نیز در گزارشی با عنوان:« گران‌ترین دولت تاریخ اقتصاد ایران رکورد جدید زد » به بررسی بودجه عمراین دولت می پردازد و می نویسد:« دولت يازدهم در حالي طي 10ماهه ابتدايي سال‌جاري 129هزار ميليارد تومان در بخش بودجه جاري صرف كرده است كه اگر همين روند ادامه يابد 155هزار ميليارد تومان تا پايان سال صرف بودجه جاری خواهد شد كه معادل 100 بودجه عملياتي شده است، اما برخی از تحلیلگران بر این باورند که بودجه جاری در سال جاری از 160هزار میلیارد هم عبور خواهد کرد در مقابل طي 10ماهه ابتدايي سال تنها 43 درصد از بودجه 47 هزار ميليارد توماني بخش عمراني عملياتي شده است، اگر همين روند تا پايان سال طي شود تنها 24 هزار ميليارد تومان از 47 هزار ميليارد تومان بودجه عمراني عملياتي خواهد شد، بدين ترتيب در شرايطي صددرصد بودجه جاري سال 94 عملياتي مي‌شود كه نيمي از بودجه عمراني همچون دهه‌هاي اخير فرصت عملياتي شدن پيدا نخواهد كرد.

به گزارش «جوان»، گزارش جديد بانک مرکزي نشان مي‌دهد، از مجموع 47 هزار و 385 ميليارد تومان بودجه مصوب عمراني در سال 94، طي 10 ‌ماهه تنها 43 درصد يعني 20 هزار و 420 ميليارد تومان هزينه شده است به عبارتي 57‌درصد بودجه عمراني کشور تا پايان د‌ي‌ماه محقق نشده است، در مقابل در همين مدت 95‌درصد از بودجه جاري معادل 129‌هزار ميليارد تومان عملياتي شده، در اين بين نكته جالب آن است كه تا پايان دي‌ماه سال‌جاري صددرصد درآمد نفت و 75‌درصد درآمد مالياتي و ساير درآمدها در 10 ‌ماهه محقق شده است. کاهش 16درصدي بودجه عمراني دولت در حالي است که بودجه جاري با رشد 13/6 درصدي به مرز 129هزار ميليارد تومان در اين مدت رسيد و حدود 95 درصد بودجه جاري در10 ماهه خرج شد. براساس گزارش جديد بانک مرکزي طي 10 ‌ماهه امسال ۵۷ درصد بودجه عمراني کشور تخصيص نيافته است. همچنين عملکرد عمراني دولت در 10 ‌ماهه امسال نسبت به 10 ‌ماهه سال گذشته 16 درصد کاهش يافته است. بودجه عمراني دولت در 10 ‌ماهه پارسال 24 هزار و 298 ميليارد تومان بوده است. دولت يازدهم با 143 هزار ميليارد تومان هزينه جاري در سال 93 گرانقيمت‌ترين دولت تاريخ ايران شناخته شد.

طبق گزارش بانك مركزي ميانگين ماهانه مخارج جاري دولت يازدهم تا پايان سال 93 به ۱۱ هزار و ۹55 ميليارد تومان مي‌رسد كه بيش از 130 درصد نسبت به ميانگين دولت‌هاي نهم و دهم رشد نشان مي‌دهد، اما آمار 10ماهه بانك مركزي از بودجه جاري دولت نشان مي‌دهد هزينه جاري ماهانه دولت به 12/9 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است، بدين ترتيب ريخت و پاش‌هاي دولت يازدهم از هر دولتي تاكنون بيشتر بوده است. آمارهاي متقن بانك مركزي در سال 93 نشان داد دولت يازدهم با 143 هزار ميليارد تومان هزينه جاري در سال 93، گران‌ترين دولت در تاريخ اقتصادي ايران به شمار مي‌رود اما آمار‌هاي 10 ماهه همين نهاد از بودجه جاري دولت نشان مي‌دهد دولت طي 10 ماهه اخير 129 هزار ميليارد تومان هزينه كرده است كه اگر اين روند در دو ماه پاياني سال هم ادامه يابد، هزينه جاري دولت در سال 94، 155 هزار ميليارد تومان خواهد شد (البته در ماه‌هاي پاياني هر سال به دليل پرداخت دستمزد و پاداش و كمك به صندوق‌هاي بازنشستگي مخارج دولت تشديد مي‌شود) اين در حالي است كه در اين سال ايران در تحريم و ركود اقتصادي به سر مي‌برد و جاي داشت دولت از مخارج غيرضروري خود بكاهد. اگرچه حسن روحاني در مبارزات انتخاباتي خود منتقد افزايش هزينه‌هاي جاري (مصرفي) دولت احمدي‌نژاد بود كه اين انتقاد بحق هم بود اما آمارهاي رسمي بانك مركزي از مخارج دولت‌ها نشان مي‌دهد دولت حسن روحاني در سال 94 با هزينه مصرفي معادل 155 هزار ميليارد تومان، گران‌ترين دولت تاريخ اقتصاد ايران به شمار مي‌رود.


روزنامه شرق نیز در یادداشت به قلم پوریا عالمی با عنوان«هر ایرانی یک جوب » می نویسد:« شما ایرانی‌ها را نمی‌دانم ولی ما ایرانی‌ها یکهو نظرمان عوض می‌شود. مثلا سال‌ها بوته جمع می‌کردیم که چهارشنبه‌سوری آتش روشن کنیم و از روش بپریم، الان نظرمان عوض شده و کمپین راه انداختند که جای پریدن از روی آتش از روی جوب بپریم که به محیط‌زیست آسیب نرسد. غلط هم نیست؛ قبلا چوب زیاد بوده در ایران، الان جنگل‌ها را از بین برده و جای چوب جوب گذاشته‌اند. درواقع شعار امسال شهرداری «هر ایرانی یک درخت یا چوب» باید بشود هر ایرانی یک جوب.

تخم‌مرغی

دولت گفته ملت آتش روشن نکنند و شب تخمه بشکنند. منتها آجیل مشکل‌گشا کیلویی هوارتومان است و دیگر دست ما به تخمه آجیل هم بند نمی‌شود. دولت اعلام کرد حالا که تخمه و آجیل گران است ملت شب جای تخمه‌شکستن، تخم‌مرغ بشکنند.

سیاسی

آقای احمدی‌نژاد گفت: اون کاغذپاره‌هایی که به اسم بیانیه تحریم به ما دادند، ما هرسال چهارشنبه‌سوری آتیش می‌زدیم و از روش می‌پریدیم؛ آقای روحانی و ظریف یاد بگیرند که فرصت‌هارو از بین نبرند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار