کد خبر: ۲۱۳۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰ 16 April 2016


بهمن ماه سال گذشته استان البرزبه عنوان يكي از قطب هاي صنعتي كشور، مورد توجه مديران يك شركت سرمايه گذاري

براي ساخت بزرگترين كارخانه فولاد قرار گرفت كه دراين زمينه گام هاي عملي آغاز شد.

به گزارش ايرنا،شركت دانيلي يكي از مطرح ترين شركت هاي توليد صنعت فولاد اروپا در سفر رئيس جمهوري به ايتاليا جزئيات سرمايه گذاري 5.7 ميليارد دلاري خود را در ايران اعلام كرد، شركتي كه قرار است با 2 ميليارد يورو سرمايه گذاري، كارخانه هاي توليد فولاد را در ايران احداث كند.

اجراي چنين طرح هاي بنا به گفته سيد حميدطهايي استان البرز با رويكرد اقتصاد مقاومتي سازگار است چرا كه علاوه بر تقويت توليد داخلي

موجب استحكام اقتصاد ايران مي شود.

وي در تبيين سياست هاي كلي دولت در البرز در زمينه سرمايه گذاري خارجي و قرابت آن با راهبردهاي اقتصاد مقاومتي گفت: در ارتباط با توليد داخلي ابتدا بررسي زيربناهاي داخلي مورد توجه قرار مي گيرد، بدان معنا كه بايد براي افزايش توليد ملي واحدهاي كه دچار ركود شده اند را از وضعيت فعلي خارج كنيم.

وي افزود: هدف و برنامه اصلي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در استان البرز همين رويه است چرا كه منابعي از اقتصاد ملي در اختيار اين واحدها قرار گرفته و بايد بهره برداري مناسبي از اين سرمايه گذاري ها داشته باشيم.

طهايي ادامه داد: بناي كار دولت بر اين است كه اگر سرمايه داخلي براي توسعه و گسترش توليدات داخلي داريم از منابع موجود استفاده شود در غير اين صورت هر سرمايه گذار داخلي و خارجي كه اعلام آمادگي كند با پيش شرط ورود انتقال فناوري و تكنولوژي نوين به داخل استان از ورودش استقبال كرده و در جهت توسعه اقتصادي سرمايه آن را وارد استان خواهيم كرد.

رئيس شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي در استان البرز گفت: درصدد هستيم تا 30 درصد از كالاهايي كه با سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي توليد مي شود به امر صادرات اختصاص يابد، اما اين پايان كار نيست، با استراتژي سرمايه گذاري خارجي علاوه بر اينكه توليد داخلي به رونق خواهد افتاد، سهم عمده اي از دغدغه اشتغال و بكارگيري نيروي انساني نيز با آغاز بكار واحدهايي كه در حال تعطيل شدن بوده اند، برطرف مي شود.

استاندار البرز افزود: در واقع اجراي مشوق هاي سرمايه گذاري خارجي منافاتي با مقاوم سازي اقتصاد داخلي نداشته و همسو با تقويت بنيان واحدهاي صنعتي و توليدي كشور است.

وي ادامه كرد: براساس برنامه پنجم قانون توسعه كشور دولت واردات را كاهش خواهد داد و خود در داخل توليد محصولات مورد نياز مصرفي را عهده دار مي شود.

طهايي خاطرنشان كرد: بر اين اساس مجوز احداث 14 كارخانه و واحد صنعتي در داخل كشور صادر شد كه بخشي از آن با سرمايه گذاري هاي خارجي به انجام خواهد رسيد.

وي افزود: استان البرز نيز يكي از همين استانها است كه در ابتداي سال اولين واحد توليدي با هدف قطع واردات و صادرات كالا با مشاركت سرمايه گذاران خارجي فعاليت خود را آغاز كرد. طرحي كه 1500 فرصت شغلي را در استان سبب ساز خواهد بود.

طهايي گفت: سرمايه گذاري كه انتقال فناوري و آباداني را به همراه داشته باشد مورد اقبال دولت واقع خواهد شد.

بنا به اظهارات استاندار البرز قرار است بزرگترين صنايع كارخانجات توليد فولاد و ماشين الات كشور توسط شركت دانيلي طي ماه هاي آتي در اين استان افتتاح شود.

مقر اصلي اين شركت در منطقه بوتريو(شمال شرقي ايتاليا) واقع شده، خطوط متنوع عمليات توليد در طراحي، توليد كارخانه اي، «استارت آپ» كارخانه ها براي توليد فولاد و فلزات غيرآهني، دامنه از فرآوري سنگ آهن، تبديل قراضه به ذوب، ريخته گري، نورد و شماري از محصولات نهايي، تخت، طويل و لوله از جمله محصولات آن بشمار مي رود.

هر چند در نگاه نخست افزايش ظرفيت توليد محصولات (فولاد و آلومينيوم) و بهبود كيفيت اصلي ترين رويكرد در راه اندازي واحدكارخانجات توليد فولاد مي باشد، با توجه به موقعيت استان البرز از حيث دسترسي به معادن معدني موجود ايجاد ارزش افزوده از منابع داخلي و تبديل آن به سرمايه، اصلي ترين راهبرد در مسير تحقق راهبردهاي اقتصاد مقاومتي خواهد بود.

ضمن اينكه توان داخلي كشور در توليد محصولات فولادي رقابتي تر مي سازد.

65 كشور عضو انجمن جهاني فولاد هستند كه 99 درصد از توليد فولاد خام جهان را در اختيار دارند؛در حال حاضر نزديك به 80درصد توليد فولاد در ايران به روش احياي مستقيم و به طور عمده در شركت هاي فولاد مباركه،‌ فولاد خوزستان،‌ فولاد خراسان و فولاد هرمزگان توليد مي شود كه با راه اندازي اين واحد توسط بخش خصوصي مي توان اميدوار بود استان البرز نيز در آينده نزديك يكي از قطب هاي صادرات فولاد در كشور باشد.

طبق آمار موسسه بين المللي آهن و فولاد و سازمان توسعه و نوسازي معادن، رتبه ايران در بين كشورهاي توليدكننده فولاد جهان طي سال هاي 2011 تا 2013 پانزدهم بوده است.در اين رده بندي كشور چين رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، 10 سال پيش در سال 2003 اين كشور با توليد 195 ميليون تن فولاد خام سهمي معادل 9/22 از كل توليد جهان را داشت. بعد از چين كشورهاي ژاپن با 110 ميليون تن و ايالات متحده با 87 ميليون تن در رده‌هاي بعدي توليد فولاد قرار دارند. رتبه‌هاي چهارم تا هفتم به ترتيب به هند، روسيه، كره جنوبي و آلمان تعلق دارد،در ميان كشورهاي منطقه نيز تركيه با 7/34 ميليون تن در رده هشتم جهاني است. توليد اين كشور در سال 2000 معادل 3/14 ميليون تن بوده و در رتبه هفدهم جهاني قرار داشته است. همچنين كشورمان ايران از 6/6 ميليون تن توليد و رتبه 22 در سال 2000 به توليد 4/15 ميليون تن دست يافته و با 7 پله ارتقا به رده پانزدهم جهان رسيده است.

طبق برنامه ششم توسعه رشد اقتصادي كشور در بخش صنعت بايد به 8 درصد برسد، بستن درب چاه هاي نفت و مقاوم سازي اقتصاد داخلي، اصلي ترين استراتژي دولت در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي است،رويكردي كه در استان صنعتي البرز و در مجاورت پايتخت كشور به جد دنبال مي شود؛ ايجاد مشوق هاي سرمايه گذاري خارجي يكي از استراتژي هاي دولت در اين زمينه بشمار مي رود.

استان البرز با برخورداري از 100 برند ملي در حوزه صنعت عزم خود را جزم نموده تا با سرمايه هاي داخلي و خارجي ظرفيت توليد و صادرات خود را بالا برده و فناوري هاي نوين را نيز وارد چرخه صنعت و توليد نمايد، استاني كه در تلاش است تا يكي از پيشتازان مقاوم سازي اقتصاد داخلي در كشور باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار