مسئول انجمن هنرهای تجسمی استان قزوین روند پیشرفت هنر گرافیک در قزوین را رو به جلو و روبه رشد خواند.
کد خبر: ۲۲۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶ 28 April 2016
به گزارش تابناک از قزوین، هنر گرافیک را میتوان هنری به قدمت تاریخ دانست . از زمانی که انسان برای ارتباط راهی جز ارسال پیام تصویری نداشت در واقع بنیان های این هنر بنا نهاده شد و تا کنون نیز با همه پیشرفت‌ها و تغییراتی که داشته است باز هم با همان شیوه به حرکت خود ادامه می‌دهد.
 در آستانه 27اوریل روز جهانی گرافیک گفتگویی دو جانبه را با محمد اسدی مسئول انجمن هنرهای تجسمی استان قزوین انجام داده ایم که توجه شما را به مطالعه آن جذب میکنم.
تعریف گرافیک و تاریخچه آن در ایران چگونه است؟
گرافیک کلمه‌ای است که از مصدر یونانی گرافین به معنای نوشتن گرفته شده است که در اصل به معنای خراشیدن و حک کردن میباشد.
این واژه در فرهنگ لغت به معنای ترسیمی، نموداری، توصیفی ترسیمی، حکاحی شده امده است .
گرافیک که امروزه به عنوان ارتباط تصویری از او یاد میشود سابقه و پیشینه ایبسیار طولانی دارد.شاید بتوان گفت زمانیکه انسان اولیه برای تهیه غذا به شکار میرفت و رد پای شکار را روی غبار و خاک ها تشخیص میداد و دنبال میکرد در واقع به یک علامت گرافیکی نگاه میکرده که البته امروزه ارتباط تصویری کاملا تعریفی جدا و فراتر از این مثال است که اشاره کردیم.
البته هنر گرافیک و یا همان ارتباط تصویری با تعریف قدیمی خود  در ایران قدمت بسیار زیادی دارد اما در دهه ی چهل و پنجاه بود که با تلاش و درخشش طراحان گرافیک ایران در مجامع جهانی و تاسیس اتحادیه گرافیک ایران توسط مرحوم مرتضی ممیز،فرشید مثقالی،ایدین اغداشلو،قباد شیوا و دیگر بزرگان گرافیک به شکل امروزی در ایران شکل گرفت.
اولین سالانه گرافیک ایران در سال1366و ثبت رسمی و قانونی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در مهر ماه 1376نیز از اتفاقات بسیار مهم در این رشته هنری میباشد .
باتوجه به صحبت های بالا میتوان گفت که هنر گرافیک مستقل از هنرهای تجسمی است و یا زیر مجموعه آن به شمار میرود؟
البته پرداختن به این بحث شاید از حوصله این مصاحبه خارج باشد و اینکه ایا هنر گرافیک و ارتباط تصویری دیگر امروزه به هنر مستقل تبدیل شده یا نه،در جواب :به نظر شخص خود بنده ،بله میتوان به ان به عنوان یک هنر مستقل و تاثیر گذار نگاه کرد .
هنر گرافیک منحصرا گرافیک دوره جدید را در نظر بگیریم شاید بحث چندانی بر سر استقلال این هنر نداشته باشیم .
رابطه گرافیک و دنیای تجارت و اقتصاد چگونه است؟
رابطه ای بسیار نزدیک و تنگاتنگی دارند.
پس از انقلاب صنعتی گرافیک در حوزه صنعت تاثیر بسیار مهمی را داشته است ،نیاز به فروش محصولات تولیدی باعث شده نگاه به سمت گرافیک در عرصه تبلیغات جدی شود.
ایا گرافیک فقط در خدمت تبلیغات صنعتی و عرصه رقابت در تجارت جهانی است؟
خیر،شاید بتوان گفت که ذات گرافیک تبلیغات میباشد ولی به این معنا نیست که طراحان گرافیک و هنر گرافیک در خدمت فرهنگ و اعتلای خود هنر نباشد امروزه محصولات گرافیکی شامل پوسترو غیره در حوزه فرهنگ و هنر هم تاثیرگذار است.
به عنوان سوال باید این فعالیت و روند آن را خوب ارزیابی کنیم. قزوین در یک دهه اخیر خوشبختانه فارغ التحصیلان بسیاری را در این رشته داشته است وامروزه هم در چند دانشگاه علمی کاربردی و غیردولتی استان رشته گرافیک تدریس میشود و خوشبختانه طراحان ارزشمندی هم در سطح استان فعال هستند.
برچسب ها: محمى اسدی ، قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار