نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: این‌که شوراها باید اقامه کننده دین و نماز باشند یعنی حق را احیا کرده و ظلم را از میان بردارند.
کد خبر: ۲۲۱۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷ 30 April 2016
به گزارش تابناک از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در همایش استانی تجلیل و گرامیداشت روز ملی شوراها که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، با بیان این‌که شورا در قرآن جایگاه خاصی دارد، اظهار کرد: خداوند به پیامبر (ص) سفارش کرده که با دیگران مشورت کنند و مشورت همیشه به این معنا نیست که مشورت کننده چیزی نصیبش شود و این مهم به خاطر شکوفایی مشورت شونده بود.
امام‌جمعه قزوین ادامه داد: انبیاء آمدند تا عقل آدمی رشد کند و یکی از راهکارهای بسیار مهم در مسیر شکوفایی عقلانیت، دخیل کردن مردم در کارها است و در خانواده‌ها هم اگر پدران و مادران فرزندان خود را در کارها دخیل کنند و از او مشورت بخواهند، رشد و نمو پیدا خواهند کرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: یکی از ضعف‌های محمدرضا پهلوی این بود که پدر قلدری مثل رضاخان داشت و هرگز او را در کارها دخیل نمی‌کرد و مشورت نمی‌خواست.
وی بیان کرد: در سوره شورا ویژگی کسانی که لیاقت دارند تا با آن‌ها مشورت شود، مطرح شده است و کسانی که در هر فضای مشورتی قرار می‌گیرند باید تلاش کنند تا با کسانی که طبق فرموده خدا دارای شایستگی مشورت کردن هستند، مشورت کرده تا جامعه به بالندگی برسد.
آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: حضرت ابراهیم (ع) پس از این‌که خانه خدا ساخته شد دعا کرد که در آن منطقه، شهری شکل بگیرد و این مهم نشان می‌دهد که اجتماع، شهر و روستا مورد احترام است.
امام‌جمعه قزوین ادامه داد: حضرت ابراهیم پس از شکل‌گیری شهر در کنار خانه خدا، از خدا می‌خواهد که به آن شهر امنیت ببخشد چرا که امنیت اولین نیازی است که اجتماعات، شهرها و روستاها به آن نیازمند هستند.
وی گفت: امنیت موجب راحتی و حفظ جان انسان‌ها می‌شود و در حالی که زندگی اجتماعی مورد تأیید خدا قرار دارد اما بدون امنیت این امر محقق نمی‌شود و باید تلاش کنیم تا ابراهیمی زندگی کرده و دغدغه مند حوزه امنیت باشیم.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ایجاد امنیت و آرامش خاطر را از وظایف شوراها دانست و خاطرنشان کرد: شوراها به‌عنوان یکی از ارکان مهم در شهرها باید ایجاد امنیت و دفاع از حق مظلومان و مستضعفان را مورد توجه قرار داده و اجازه ندهند عده‌ای با قلدری به دیگران زور بگویند.
آیت‌الله عابدینی با تأکید بر این‌که تأمین رفاه و آسایش مردم از دیگر وظایف شوراهاست، افزود: باید تلاش کرد تا رفاه و آسایش مردم تأمین شود و عنوان‌ها و مسئولیت‌ها نباید مانع این کار باشند و سبب شوند تا در این امر کوتاهی شود و همه مسئولان بدانند که عنوان‌ها، مسئولیت قیامتی ایجاد می‌کند.
وی اقامه نماز و دین را یکی دیگر از وظایف شوراها برشمرد و با بیان این‌که اقامه نشدن دین در جامعه با خود مشکلات عدیده‌ای را به همراه خواهد داشت، اضافه کرد: حضرت ابراهیم (ع) از خداوند می‌خواهد تا به ایشان لیاقت اقامه نماز را بدهد و این تنها به معنای نماز خواندن نیست، بلکه اقامه دین است و شوراها در این حوزه هم مسئولیت و وظیفه دارند.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر این‌که بسیاری از مشکلات به خاطر نبودن دین در جامعه است، افزود: خیلی ناراحت کننده است که خروجی ساعات کاری در کشور ما با آن چه که باید باشد فاصله بسیاری دارد و این‌ها به خاطر عدم اقامه نماز و دین است.
امام‌جمعه قزوین اظهار کرد: حضرت ابراهیم از خدا خواست که به مردمی که به روز رستاخیز ایمان دارند نان و آسایش بدهد اما خداوند به این درخواست جور دیگری پاسخ داد و با وجود این‌که مؤمن و کافر جایگاه بسیار متفاوتی نزد خدا دارند اما در زندگی شهروندی دین، مذهب و جناح تفاوتی ندارد و باید نیاز همه عادلانه برطرف شود.
وی ادامه داد: خیلی اتفاق افتاده در جایی ما به‌جای این‌که حقی را احیا کنیم باعث از میان رفتن حق می‌شویم و این به خاطر این است که نماز و دین اقامه نمی‌شوند؛ چرا گاهی به جای ستیز با ظلم، از آن دفاع می‌شود در حالی که ائمه اطهار (ع) فرموده‌اند هیچ انسان آبرومندی حق را رها نکرد، مگر این‌که به ذلت نشست.
آیت‌الله عابدینی بیان کرد: چرا با وجود شنیدن این همه مباحث دینی اما در جایی که باید از مظلوم دفاع کنیم به عمله ستمگران تبدیل شده و یار زورگویان می‌شویم. شرف چیز قیمتی است و نباید به‌پای آدم‌های بی ارزش، ستمگر، قلدر و زورگو ریخته شود و اگر این شرف از میان برود برای انسان تنها جسمی بی ارزش باقی می‌ماند.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: برخی‌ها در تمام طول تاریخ جز تعظیم و تملق‌گویی در مقابل خیانت‌کاران چیزی عایدشان نشده و این‌که شوراها باید اقامه کننده دین باشد یعنی حق را احیا کنند و ظلم را از میان ببرند.
وی اظهار کرد: امروز ننگ، رسوایی و روسیاهی برای آن‌هایی مانده که فرعون پروری کردند و آن‌قدر در مقابل فرعون‌های امروز تعظیم کرده‌اند که به عمله فرعون تبدیل شده‌اند.
امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که فرعون با تحقیر قوم خود، آن‌ها را مطیع خود ساخت، تصریح کرد: امریکا همان نقش فرعون را بازی می‌کند و با کوچک کردن طرف مقابل او را بدهکار خود معرفی می‌کند. امروز هم ستمگران و ظالمان رفقای خود را تحقیر می‌کنند و کلماتی را در وصف آن‌ها به‌کار می‌برند که موجب شرم انسان می‌شود و نباید جز خدا به کسی تعظیم کرد.
آیت‌الله عابدینی بیان کرد: وظیفه تأمین امکانات، برپایی نماز، فراهم کردن شرایط تحصیل و هر چه که در زیر مجموعه شوراها خلأ وجود دارد، بر عهده شوراهاست و اگر کوتاهی کنند موجب خسارت خواهد شد.
برچسب ها: عابدینی ، قزوین ، شورا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار