کلاف سردرگم یک انتخاب؛
انتخاب جوان برتر حوزه رسانه استان قزوین جهت جشنواره حضرت علی‌اکبر(ص) با حاشیه‌های زیادی روبرو بوده است تا جایی که رئیس خانه مطبوعات استان قزوین در نامه‌ای مسیر انتخاب را غیر قانونی دانسته است.
کد خبر: ۲۳۶۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ 27 May 2016
به گزارش خبرگزاری تابناک استان قزوین، طبق روال هر سال، همزمان با فرا رسیدن روز جوان و برگزاری جشنواره معرفی جوان برتر، اصحاب رسانه استان شاهد معرفی یکی از چهره های شایسته استان به عنوان جوان برتر بودند . این بانوی جوان که از خبرنگاران خوشنام رسانه در استان محسوب می شود روز سه شنبه به عنوان جوان برتر استان در حوزه رسانه در جشنواره حضرت علی‌اکبر(ع) مورد تقدیر قرار گرفت.
اما نکته عجیب و پیچیده این انتخاب، از یک نامه آغاز می شود. عبدالعظیم موسوی، رئیس شورای مرکزی خانه مطبوعات استان قزوین در روز برگزاری مراسم معرفی و ساعاتی قبل از اعلام نتیجه، در نامه ای خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با گلایه از تأخیر در استعلام از خانه مطبوعات، از کمبود زمان برای معرفی نفر برتر سخن می گوید .
وی در همین نامه عنوان می‌کند: « با حفظ احترام برای شخص یا اشخاص معرفی شده به استحضار می رساند که بدلیل نبودن فرصت و عدم بحث و بررسی ملاک‌ها و عدم صورتجلسه فرد یا افراد ذکر شده معرفی شده از مسیر طبیعی و قانونی نمی باشد.»
سوال اصلی نیز از همین‌‎جا مطرح می شود که چه اتفاقی روی داده که این نامه و آن هم دقایقی قبل از معرفی باید برای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ارسال شود و آیا ارسال این نامه بازی با شخصیت یک خبرنگار خوب در استان محسوب نمی شود؟
علیمحمدی، نائب رئیس خانه مطبوعات استان قزوین در گفتگو با تابناک استان قزوین نیز با گلایه از مدت زمان کم برای معرفی جوان برتر در حوزه رسانه عنوان کرد: با توجه به اینکه این جشنواره زمان مشخصی دارد و هر ساله نیز برنامه آن مشخص است دستگاه متولی باید تمهیداتی را فراهم کند که این انتخاب از ماه‌ها قبل انجام شود.
 وی بیان کرد: گلایه‌مندی‌ها نسبت به روال معرفی جوان برتر حوزه رسانه محدود به امسال نیست و هر ساله این گلایه‌ها بوده است اما این گلایه‌ها امسال به دلیل فرآیند ناقص بیش از هر زمان دیگری است.
نائب رئیس خانه مطبوعات استان قزوین با بیان اینکه مدت زمان کم برای معرفی نفر برتر باعث شده است تا افراد . گزینه‌های کمی مورد ارزیابی قرار بگیرند، تأکید کرد: در سال‌های گذشته زمان بهتری در اختیار خانه مطبوعات بود و از همین رو نیز حتی نظر سردبیران ، مسئولان رسانه و دیگر اصحاب رسانه نیز پرسیده می شد.
تلاش برای انتخاب جوان برتر از دو رسانه خاص
وی با اشاره به اینکه امسال علاوه بر رئیس خانه مطبوعات از مسئول اداری و مالی خانه نیز تقاضا شده بود تا نفر برتر را با اعضای شورای مرکزی اعلام کند، بیان کرد: از همین رو نیز با توجه به اینکه این دو بزرگوار معتقدند تعداد بالایی جوان و خبرنگار حرفه ای را در رسانه خود دارند، تلاش کردند تا جوان برتر از رسانه آنها باشد.
علیمحمدی با اشاره به اینکه به دلیل زمان کم رای گیری، انتخاب جوان برتر به صورت تلفنی صورت گرفته است، ادامه داد: از تعداد 9 عضو شورای مرکزی، 7 نفر در رای گیری شرکت کردند که 5 رای متعلق به جوان معرفی شده بوده است.
وی با بیان اینکه خانم عبداللهی سال گذشته نیز گزینه انتخاب برای جوان برتر در حوزه رسانه بوده‌اند، گفت: خانم عبداللهی با رای اعضای هیئت مرکزی خانه مطبوعات انتخاب شده‌اند و خبرنگاران نیز باید به این انتخاب احترام بگذارند.
نامه رئیس خانه مطبوعات، سلب مسئولیت است
نائب رئیس خانه مطبوعات استان قزوین، با اشاره به نامه ارسالی رئیس خانه مطبوعات استان قزوین به مدیر کل ارشاد، این نامه را سلب مسئولیت رئیس از خود دانسته و اظهار کرد: با سلب مسئولیت از انتخاب خود نباید شخصیت و موقعیت این خبرنگار محترم را به خطر بیاندازیم.
وی افزود: امروز بایداین سوال را از خانه مطبوعات پرسید که وقتی این جشنواره به صورت هر ساله برگزار می شود چرا این انتخاب را محدود به دقایق پایانی کرده و در طی سال فرآیند لازم برای انتخاب تدارک دیده نشده است.
علیمحمدی تأکید کرد: به نظر من آقای موسوی برای اینکه در مقابل خبرنگاران قرار نگیرد با ارسال آین نامه بعد از انتخاب، از خود سلب مسئولیت کرده و این در قاموس یک مدیر اخلاقی نمی گنجد.
وی با اشاره به اینکه از سویی باید بپذیریم که فشار بر روی آقای موسوی نیز زیاد بوده است، خاطرنشان کرد: اگر قبل از معرفی گزینه این نامه زده می شد جای اشکال نداشت اما در زمانی که این فرد معرفی شده و تا ساعتی دیگر نام او اعلام خواهد شد این اقدام جای تأمل دارد.
این مسئول خواسته خبرنگاران و مطالبه این قشر را بسیار به حق دانست و ادامه داد: اما این دلیل خوبی نیست که امروز بعد از انتخاب این فرد اعتراضات را بسیار زیاد کنیم بلکه این فرد از سوی خانه مطبوعات انتخاب شده است و دیگر نباید اعتراض کنیم.
اعتراضات را شخصی و سیاسی قلمداد نکنیم
خبرگزاری تابناک نیز ضمن تبریک به خانم عبداللهی، باید اعلام کند که مبنای پیگیری این خبرگزاری در رابطه با فرد انتخاب شده نیست و نباید پیگیری این رسانه را شخصی و سیاسی قلمداد کرد بلکه سوال اصلی بر این اصل است که فرآیند انتخاب جوان برتر حوزه رسانه در استان قزوین بر چه اصلی انجام شده است.
بدون شک شفاف سازی و اعلام دقیق فاکتورهای انتخاب میتواند ضمن ایجاد یک فضای رقابتی سالم در استان، سطح خبرنگاران استان را نیز ارتقاء دهد.
باید بپذیریم اجرای این فرآیند و انتخاب نفر برتر به این شکل نه تنها زمینه را برای تقدیر از یک همکار رسانه ای فراهم نکرده است، بلکه عدم تدبیر لازم خانه مطبوعات زمینه تخریب این بانوی بزرگوار را نیز فراهم کرده و شاید اصلی‌ترین شاکی این پرونده باید شخص خانم مرضیه عبداللهی باشد.
از سوی دیگر دغدغه اصلی بخش عمده ای از خبرنگاران استان گرفتار شدن خانه مطبوعات در یک فضای سیاسی است. کما اینکه در چند سال اخیر جوان برتر حوزه رسانه استان از طیف سیاسی حاکم بر شورای مرکزی خانه مطبوعات بوده و این خود نیز یک آسیب بزرگ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار