کد خبر: ۲۴۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹ 03 June 2016
مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت:در فصول بهار و تابستان به دلیل تکثیر و افزایش انگل‌های خارجی دام افزایش بیماری ها دور از انتظار نیست.

به گزارش تابناک مازندران، سیدحسین رضوانی اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن افزایش دما و قرارگیری در فصول بهار و تابستان به دلیل تکثیر و افزایش انگل‌های خارجی دام به ویژه کنه‌ها، پشه‌ها و مگس‌های خونخوار، مبارزه با این انگل‌ها در این مقطع می‌تواند از بروز و انتشار برخی از بیماری ها در جمعیت دامی مانند تب کریمه  کنگو(CCHF)، تب سه روزه ، لمپی اسکین ،بابزیوز و تیلریوز که با تلفات و خسارات اقتصادی فراوان همراه است جلوگیری شود.

وی افزود: با سمپاشی جایگاه‌های نگه‌داری دام با مواد ضدعفونی کننده مناسب، خسارات ناشی از فعالیت این انگل‌ها را به حداقل برسانند.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد: در فصل بهار به دلیل سرسبزی مراتع، بارندگی‌ها و حمل و نقل دام‌ها بین مراتع فعالیت انگل‌های خارجی دام مانند کنه ها و پشه ها افزایش یافته و به عنوان ناقلان برخی از بیماری‌های دامی می توانند در انتقال بیماری ها نقش مهمی داشته باشند که با اقدام به موقع سمپاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام توسط دامداران احتمال شیوع این بیماری ها به کمترین میزان برسد.

رضوانی تاکید کرد: بهره برداران، سم و مواد ضدعفونی کننده را برای این اقدام از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کرده و در هنگام سمپاشی با رعایت نکات ایمنی از ماسک و دستکش نیز استفاده کنند.

وی در پایان مهم‌ترین راه انتقال بیماری تب سه روزه را در دام از طریق گزش گونه هایی از پشه و مهم‌ترین راه انتقال بیماری تب کریمه کنگو(CCHF) را از طریق گزش کنه ناقل ویروس نام برد و گفت: پشه و مگس خونخوار آلوده به ویروس لمپی اسکین مهم‌ترین و رایج‌ترین راه انتقال عامل این بیماری از دام بیمار به دام‌های سالم است.

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار