مرمت و احیای فاز دوم مدرسه علمیه صالحیه تا پایان شهریور ماه سال‌جاری به پایان می‌رسد و آماده بهره‌برداری و استقرار گروه دیگری از طلاب علوم دینی خواهد شد.
کد خبر: ۲۴۸۳۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸ 19 June 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در پایان نشست مشترک با حجت الاسلام عباسی رئیس حوزه علمیه قزوین و درگاهی رئیس مدرسه صالحیه از ادامه عملیات مرمت و احیای مدرسه تاریخی صالحیه قزوین خبر داد و افزود: با مشارکت مالی حوزه علمیه و کمک استانداری قزوین فاز دوم این پروژه تا مهر ماه به انجام رسیده و قابل بهره‌برداری می‌شود .

حضرتی در خصوص روند مرمتی این بنا در فاز دوم تصریح کرد: این مرحله شامل مرمت تمامی حجره‌ها، مدرس‌های طبقه میانی، کتابخانه، سرویس بهداشتی و تاسیسات بوده و با هزینه‌ای معادل سه میلیارد ریال صورت می‌پذیرد.

وی یادآور شد:  فاز نخست مرمت این بنای تاریخی در شهریور 94 انجام شده و هم اینک بیش از 80 نفر از طلاب علوم دینی به تحصیل در آن می‌پردازند.

بر اساس این گزارش، مسجد– مدرسه صالحيه بزرگ‌ترين مركز علمي ايران در قرن سيـزدهم هجري است كه توسط مرحوم ملاحاج صالح برغاني، برادرشهيد ثالث و صاحب كتاب‌ها و تاليفات فراوان در علوم اسلامي به سال 1262 قمري بنيانگذاري شده است.

به گزارش ایسنا، مدرسه صالحيه در سه طبقه و با گنجايش بيش از 700 دانشجو در روزگار خود شهرت بسيار داشته و بزرگان بسياري همچون سيدجمال الدين اسدآبادي در آن به تحصيل پرداخته‌‎اند. مسجد كه در قسمت شمالي مدرسه قرار دارد، داراي سه در شمالي، جنوبي و غربي است كه در جنوبي آن به هشتي بزرگي باز مي‌شود كه با مدرسه مشترك است. وسعت مسجد و ستون‌هاي انبوه و استوار آن از رونق فروان این بنا در ايام پيشين حكايت دارد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار