عضو حقوقدان شورای نگهبان تأکید کرد که تمام گفته‌ها درباره احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ گمانه‌زنی و شایعه است.
کد خبر: ۲۶۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸ 16 July 2016
 به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری تسنیم، عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان امروز شنبه با حضور در برنامه متن و حاشیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه احساسی درباره حضور مجدد در شورای نگهبان دارد، اظهار کرد: حضور در بخش‌های مختلف نظام یک تکلیف است و اگر توفیق خدمت باشد احساس خوبی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما در 3 سال گذشته از شورای نگهبان چندان دور نبوده‌اید و در پشت پرده کار می‌کرده‌اید، افزود: من همیشه جلوی پرده کار کردم و پس از آنکه نمایندگان مجلس در دور نهم صلاح دیدند که در شورای نگهبان حضور نداشته باشم در حوزه مشاوره خدمت کردم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره اینکه چرا آیت‌الله جنتی وی را دوست دارد، گفت: این سوال را خبرنگاران نیز از من پرسیده‌اند، این توفیق است یک مرد الهی اینگونه به بنده علاقه دارد البته صراحت لهجه و شفاف سخن گفتن بنده نیز در این راه بی‌تأثیر نیست.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه شما در جایی گفته بودید با آیت‌الله جنتی در برخی موارد اختلاف‌نظر دارید، تصریح کرد: به هر حال انسان‌ها با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند ولو اینکه دو نفر کارشناس از یک جنس باشند، اختلاف نظر بنده با آیت‌الله جنتی علمی است و اینگونه نیست که بخواهیم راهمان را از هم جدا کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پیش‌بینی می‌شد شما از مجلس دهم رای نیاورید، بیان کرد: بنده صریحا با نمایندگان صحبت کردم و به آنها گفتم که تنها در انتخاب‌ها نظر کارشناسی خود را می‌گویم البته معتقدم اگر کسی برخلاف نظرات خود چیزی را اعلام کند خیانت در امانت است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مجلس نهم به شما رای نداد گفت: البته این اشتباه است که بگوییم تفکرات مجلس نهم همسو با بنده بوده، معتقدم نظرات نمایندگان در دوره نهم درباره بنده حقوقی و درست بود.

کدخدایی درباره عضویت در مشاغل مختلف تصریح کرد: جزء چندشغله‌ها محسوب نمی‌شوم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر حقوق دریافت می‌کنید، گفت: عضو هیئت علمی دانشگاه هستم و حدود 5.5 تا 6 میلیون از دانشگاه حقوق می‌گیرم و از شورای نگهبان نیز اضافه‌کاری دریافت می‌کنم و از جای دیگر حقوق نمی‌گیرم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره گمانه‌زنی برای تصدی سخنگوی شورای نگهبان افزود: این گمانه‌زنی است و سخنگویی از من وقتی نمی‌گیرد.

کدخدایی درباره اینکه در جایی گفته بود من به شورای نگهبان نمره 17 می‌دهم توضیح داد: چون اصرار بر نمره دادن به شورای نگهبان شد این نمره را دادم و بنده چون در دانشگاه به کسی 20 نمی‌دهم نمره‌ 17 را اعلام کردم.

وی ادامه داد: مثلا در بحث اطلاع‌رسانی شورای نگهبان در دوره‌های گذشته خوب عمل نکرده که باید این امر تقویت شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره اینکه مردم چه نمره‌ای به شورای نگهبان می‌دهند، تصریح کرد: به نظر بنده مردم هم همان نمره 17 را به شورای نگهبان می‌دهند.

کدخدایی با اشاره به نظام جامع انتخاباتی در کشور بیان کرد: نظام انتخاباتی جامعی نداریم و مربوط به دهه 60 است و باید تحول اساسی در این حوزه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید نظام انتخاباتی اصلاح شود، گفت: در جهت اصلاح نظام انتخاباتی رایزنی‌هایی با دولت و مجلس در زمان سخنگویی بنده انجام شد که اکنون در مجمع تشخیص مصلحت بر روی سیاست‌های آن در حال کار شدن است .

عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: امیدوارم سیاست‌هایی که در مجمع تشخیص بر روی آن کار می‌شود سریع‌تر تقدیم رهبر معظم انقلاب شود تا در انتخابات ریاست جمهوری از آن استفاده کنیم.

کدخدایی درباه عدم کارایی احزاب در انتخابات گفت: نظام حزبی منسجم می‌تواند بخش اعظمی از کار را در انتخابات انجام دهد، به طور مثال به جای اینکه با 12 هزار نفر مواجه باشیم می‌توانیم با 10 حزب سروکار داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر احزاب بتوانند در انتخابات تعهد بدهند که افرادی که معرفی می‌کنند در چارچوب نظام حرکت می‌کنند، شرایط مناسب می‌شود که در این مسیر باید احزاب قوی‌تری شکل بگیرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت‌ها در انتخابات گفت: ارائه مدرک کم نیست و کسی که ثبت‌نام می‌کند باید احراز کند که مدرک دارد  و عدم احراز برای زمانی است که ثابت نشود فرد ثبت‌نام کرده مدرک دارد.

کدخدایی در مورد بحث ولایت‌مداری در احراز صلاحیت‌ها نیز گفت: التزام یعنی فرد ثبت‌نام‌کننده به قانون اساسی تعرضی نداشته باشد و به طور مثال مدیری نباشد که در جایی ضد نظام سخنرانی داشته باشد و درباره او مراجع چهارگانه تایید صلاحیت‌ها گزارش منفی نداده باشد که در این صورت احراز صلاحیت می‌شود.

وی درباره مبنای صلاحیت‌های افراد گفت: به نسبت تمام افرادی که اظهار نظر شده و تایید صلاحیت نشده‌اند، آمده‌اند و استدلالات را شنیده‌اند و در شورای نگهبان مطالب برای آنان توضیح داده شده است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: اصل 115 قانون اساسی شرایط کیفی را برای احراز صلاحیت‌ها نیز بیان کرده که اعضای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها آنها را مدنظر قرار می‌دهند.

کدخدایی درباره اصلاح قانون انتخابات نیز بیان کرد: با صحبت‌هایی که با نمایندگان داشتم امیدوارم این قانون اصلاح شود تا در انتخابات آینده برخی مشکلات گذشته مرتفع شود.

وی درباره انتخابات مجلس خبرگان نیز یادآور شد: قانون انتخابات خبرگان را خود این مجلس تدوین کرده و بررسی صلاحیت کاندیداها برعهده فقها است که این کار می‌تواند از طریق تشخیص نزدیک و شخصی باشد یا از طریق برگزاری آزمون.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان با جناح خاصی مدارا می‌کند، گفت: عملکرد شورای نگهبان خلاف این را نشان می‌دهد، اگر انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را بررسی کنید، مشخص می‌شود که شورای نگهبان نگاه سیاسی و جناحی ندارد اما قطعا باید شورای نگهبان در تمامی انتخابات بی‌طرف باشد و درباره برخی موضع‌گیری‌ها نیز به اعضای شورا تذکر داده شده است.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آتی در سال آینده گفت: تمام گفته‌ها گمانه‌زنی است.

وی با تاکید بر اینکه تمام گفته‌ها شایعه است، تصریح کرد: ملاک تایید صلاحیت‌ها رفتار کاندیداها تا زمان ثبت‌نام است و شورای نگهبان تا زمان انتخابات نه نظری دارد و نه نظر خود را اعلام می‌کند و نه می‌تواند اظهارنظری داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
نمره شورای نگهبان با ضریب صفر است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار