نادری خبر داد:
معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین از فعالیت بهزیستی در چهار زمینه خبر داد و عنوان کرد: کمپین آگاه‌سازی ژنتیک با هدف افزایش حساسیت مردم در خصوص خدمات ژنتیکی راه اندازی می شود.
کد خبر: ۲۶۱۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰ 17 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین محمدحسن نادری معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگویی اظهار کرد: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی در 4 حوزه پیشگیری از آسیب اجتماعی، پیشگیری از معلولیت‌ها، روانشناختی و مشاوره، پیشگیری و درمان اعتیاد؛ به مردم خدمات ارائه می کند.
وی با اشاره به حوزه های کاری این معاونت، آموزش‌های ازدواج را یکی از وظایف کاری در حوزه بخش پیشگیری از آسیب اجتماعی اعلام کرد و افزود: این آموزش باهدف توانمندسازی افراد در زمینه انتخاب صحیح همسر، آموزش زندگی خانوادگی، آموزش مقابله با مشکلات زندگی و آموزش های مهارت زندگی انجام می شود.
نادری ادامه داد: در حوزه پیشگیری از معلولیت که یکی از حوزه فعالیتی مهم این مجموعه است مواردی مانند غربالگری تنبلی چشم، مرکز مشاوره ژنتیک و غربالگری شنوایی برای شناسایی کودکان و نوزادان دارای محدودیت شنوایی و بینایی صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه 3 روز بعد از تولد بهترین زمان برای بررسی شنوایی است و این کار در همان بدو تولد در بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد،  بیان کرد: در بخش تنبلی چشم نیز به صورت سالانه غربالگری برای کودکان 3 تا 6 سال انجام می شود.
معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین از وجود دفتر روانشناختی و خدمات مشاوره در استان قزوین خبر داد و با بیان اینکه خدمات مشاوره به دو صورت حضوری و تلفنی انجام می شود، گفت: افراد برای مشاوره تلفنی می‌توانند با شماره تلفن 1480 به‌صورت رایگان تماس بگیرند، مشاوره حضوری نیز مراکز مشاوره دولتی و خصوصی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه افرادی که بضاعت مالی خوبی ندارند می توانند از یارانه مشاوره استفاده کنند، تأکید کرد: 28 مرکز مشاوره غیردولتی، یک مرکز مشاوره حضوری دولتی و یک مرکز مشاوره تلفنی در استان فعال هستند.
نادری با بیان اینکه در سال گذشته یک هزار 793 نفر از مراکز مشاوره حضوری دولتی و بیش از 21 هزار نفر از مراکز مشاوره حضوری غیردولتی استفاده کرده اند، اظهار کرد: 8 هزار و 285 نفر نیز از خدمات مشاوره تلفنی این سازمان استفاده کردند.
وی افزود: اختلالات ژنتیکی از آن دست بیماری هایی محسوب می شود که راه حل درمانی ندارد و فقط باید به دنبال پیشگیری بود از همین رو در سال 95 باتشکیل کمپین آگاه سازی ژنتیک به دنبال افزایش حساسیت مردم در خصوص خدمات ژنتیک هستیم.
این مسئول با اشاره به اینکه مراکز مشاوره ژنتیک در استان به شکل دولتی و خصوصی این اطلاعات را در اختیار مردم قرار می‌دهند، ادامه داد: حساسیت و اگاهی مردم در خصوص ژنتیک کم است و این مسئله جدی گرفته نمی‌شود و به همین خاطر کمپین آگاه‌سازی ژنتیک تشکیل شده است.
وی از وجود یک مرکز مشاوره ژنتیک دولتی و 2 مرکز مشاوره ژنتیک غیرحضوری در استان خبر داد و عنوان کرد: در سال گذشته 193 نفر  به مراکز دولتی و 2 هزار و 60 نفر به مراکز دولتی مشاوره ژنتیک مراجعه کردند، همچنین در سال گذشته 45 هزار کودک تحت غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند و 332 کودک مشکل‌دار در این طرح شناسایی شدند، در طرح غربالگری شنوایی 15 نيز  هزار و 583 کودک مورد غربالگری قرار گرفتند که 21 نوزاد دچار مشکل شناسایی شدند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار