مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان قزوین:
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان قزوین گفت: در سه ماهه امسال با انجام ۷۹ هزار سفر بیش از یک میلیون مسافر در استان با ناوگان عمومی جابجا شدند.
کد خبر: ۲۸۷۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶ 30 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین، رحمت شعبانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: حمل و نقل جاده ای به عنوان اصلی ترین بخش حمل و نقل در کشور و یکی از محورهای اصلی در توسعه اقتصادی  محسوب می شود و همگام با پیشرفت علوم و تکنولوژی، این بخش نیز دگرگون شده و به ویژه در مباحث مرتبط با ایمنی و استفاده از  فنآوری های نوین سهم به سزایی در کاهش سوانح و ایجاد انظباط در حمل و نقل جاده ای داشته است.

وی با اشاره به وضعیت شبکه حمل و نقل استان در بخش های مختلف و کارهای انجام شده افزود: در بخش حمل و نقل کالای استان قزوین تعداد ۸۳ شرکت حمل و نقلی و ۱۲ هزار نفر راننده مشغول فعالیت هستند و بر اساس آمار کارت هوشمند تعداد ۹ هزار دستگاه کامیون باری با میانگین عمربیش از ۲۰ سال در استان فعال هستند.

شعبانی تصریح کرد:عمده ترین بارهای استان شامل خاک معدنی و صنعتی معادل ۱۰.۳ درصد و نوشابه معادل ۷ درصد، مواد پاک کننده ۶.۵ درصد، میل گرد ۶ درصد، انواع آجر حدود ۵ درصد، قطعات اتومبیل ۳.۶ درصد، ورق آهنی حدود ۳ درصد و سرامیک ۲.۳ درصد است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان قزوین یادآورشد: بیشترین جابجایی بار به استان‌های تهران معادل ۲۲ درصد، اصفهان ۷ درصد و آذربایجان شرقی ۶ درصد است که ۹.۵ درصد کالاها در داخل استان جابجا شده است.

عمر ناوگان باری استان ۲۰ سال است

وی گفت: میانگین عمر ناوگان باری استان بیش از۲۰ سال است و در حال حاضر تعداد ۳۲۵۸ دستگاه معادل ۳۶ درصد از مجموع ناوگان باری استان فرسوده است و بالای ۲۵ سال قدمت دارد و تعداد یک هزار و ۱۱۱ دستگاه معادل۱۲ درصد نیز عمری بالای ۴۰ سال دارد.

شعبانی اظهارداشت:دربخش وانت بارتاکنون تعداد ۱۱۴۲ دستگاه وانت باربامیانگین عمر ۸ سال و ۱۱۶ راننده درسیستم کارت هوشمند شناسایی شده اند.

وی بیان کرد: در بخش حمل و نقل مسافری برون شهری استان قزوین تعداد ۴۳ شرکت حمل و نقلی راه اندازی شده و ۲ هزار و ۵۷۰ نفر راننده در این شرکتها مشغول فعالیت هستند.

شعبانی اضافه کرد: ناوگان مسافربری استان با ۲۵۹ دستگاه اتوبوس و میانگین عمر متوسط  ۱۱.۸ سال فعالیت می کند و ۵۷۲ دستگاه سواری با میانگین عمر ۹ سال و ۱۸۸ دستگاه مینی بوس با میانگین عمر ۲۶ سال در استان وجود دارد.

وی از جابجایی بیش از یک میلیون نفر مسافر در سه ماهه امسال خبرداد و اظهارداشت: بیشترین جابجایی مسافر به ترتیب به استانهای تهران با ۴۴ درصد، گیلان ۸ درصد، البرز۲.۹ درصد و قم ۲.۹ درصد است.

۳۳ درصد جابجایی مسافر در قزوین درون استانی است

شعبانی گفت:حدود ۳۳ درصد جابجایی مسافر بصورت درون استانی است و۶۱ درصد مسافران با اتوبوس، ۱۵ درصد با مینی بوس و ۲۴ درصد نیز با سواری جابجا شده اند.

وی بیان کرد:براساس سیستم جامع کارت هوشمند تعدادناوگان اتوبوس استان ۲۵۲ دستگاه، تعداد ناوگان مینی بوس ۷۱۸ دستگاه و ناوگان سواری۸۲۶ دستگاه ثبت شده اما بدلیل اینکه اغلب ناوگان مینی بوسی و تعدادی از ناوگان سواری کرایه در بخش حمل و نقل برون شهری فعالیت ندارند آمارها بر مبنای فعالیت در بخش حمل و نقل ارائه محاسبه شده است.

شعبانی اضافه کرد: طول راههای استان بالغ بر شش هزار و ۶۷۷ کیلومتر است که از این میزان ۲۱۷ کیلومتر آزاد راه، ۳۱۳ کیلومتر بزرگراه، ۲۳۰ کیلومتر راه اصلی و مجموعا ۳۶۳۴ کیلومتر راه اسفالته است.

ثبت ۱۵ میلیون تردد در استان

بگفته شعبانی متوسط تردد شمارش شده توسط سیستم های نصب شده الکترونیکی در محورهای برون شهری استان ماهیانه در حدود ۱۵ میلیون تردد است.

وی یادآورشد: در حال حاضر تعداد ۷ پاسگاه و یک قرارگاه پلیس راه، سه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین و ۲ مرکز امداد خودروی جاده ای در سطح استان فعال است و در محورهای برون شهری استان تعداد ۲۲ دستگاه پل عابر پیاده در حال بهره برداری است.

شعبانی اضافه کرد: با توجه به گسترش سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS ) در استان قزوین نیز تعداد ۲۱ دستگاه دوربین نظارت تصویری و ۴۶ دستگاه تردد شمار آنلاین در محورهای برون شهری نصب شده و به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان قزوین اظهارداشت: در حال حاضر تعداد ۲۹ دستگاه دوربین کنترل سرعت ثابت در محورهای استان فعال شده که علاوه بر کنترل سرعت لحظه ای خودروهای عبوری، سرعت متوسط خودورها بین هر ۲ دستگاه دوربین و نیز فاصله با خودروی قبلی ثبت و کنترل می شود.

وی در خصوص وضعیت مجتمع های بین راهی استان هم تصریح کرد: ۲۹ مجتمع خدماتی بین راهی در استان راه اندازی شده و فعالیت می کند و ۱۱ مجتمع نیز در حال احداث است و ۲۱۰ مترمربع تابلوی تبلیغاتی برای این مجتمع ها پیش بینی شده است.

شعبانی اظهارداشت: در یک سال گذشته ضمن افتتاح و بهره برداری از ۵ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در محور های استان، احداث ۵ دهنه پل عابر پیاده در محورهای برون شهری در تاکستان و نظام آباد، سه راهی پلی وینا، کنارگذر و آزاد راه قزوین به آبیک انجام شده است.

فرهنگ سازی برای ارتقاء ایمنی جاده ها

وی فرهنگ سازی برای ارتقاء سطح ایمنی را از دیگر کارهای این اداره برشمرد و گفت: برگزاری همایش ارتقای ایمنی عابرین موتورسیکلت در شهرهای تاکستان، بویین زهرا، آبیک و معلم کلایه، واگذاری انجام امور بیمه ای و بازنشستگی رانندگان به کانون انجمن های صنفی رانندگان و کاهش مراجعه به اداره کل، برگزاری جلسات کمیته حمل ونقل مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و اعزام ناوگان، اجرای  طرح تخصیص سوخت بر اساس پیمایش همزمان با سراسر کشور در سطح استان، گسترش سطح دانش و آگاهی عمومی در خصوص ایمنی و حمل و نقل با استفاده از توزیع بروشور و تراکتهای ایمنی و پخش پیامهای ایمنی در رسانه های عمومی از مهمترین خدمات ارائه شده است.

وی گفت: تعیین تکلیف قرارداد فروش پایانه بار قزوین، اعزام ناوگان حمل و نقل مسافری جهت تردد زائرین اربعین حسینی به مرز مهران، ساماندهی بارهای شهرکهای صنعتی استان با همکاری تشکل های صنفی، همکاری و اجرای دوره آموزشی آشنایی با حمل جاده ای مواد خطرناک جهت کارشناسان دستگاههای مرتبط با تصادفات جاده ای استان از برنامه های اجرا شده توسط اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان قزوین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار