آیت‌الله عبدالکریم عابدینی با تشریح شاخصه‌های طلبه‌ انقلابی، بصیرت را یکی از شاخصه‌های اصلی طلبه انقلابی دانستند.
کد خبر: ۲۹۵۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷ 13 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خواهران که در مدرسه علمیه کوثر برگزار شد، به تشریح شاخص‌های طلبگی پرداخت و اظهار کرد: عالمِ طلبگی تنها علم یادگیری نیست و در این مسیر مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد که باید مورد توجه طلبه‌ها قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در حدیث مشهور و معروف امام صادق (ع) آمده: هر کس برای خدا آموزش ببیند و یاد بگیرد، برای رضای خدا عمل کند و آن چه را که فراگرفته برای رضای خدا تعلیم دهد، در باطنِ عالَم و ملکوتِ آفرینش به عنوان انسانی بزرگ شناخته می‌شود و این مهم یکی از شاخصه‌هایی است که طلبه‌ها باید از آن برخوردار باشند.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به شاخصه دوم یک طلبه اشاره و خاطرنشان کرد: «ارتباط با خدا» شاخصه دیگری است که باید به صورت جدی مورد توجه طلبه‌ها قرار گیرد.
امام‌جمعه قزوین ادامه داد: طلبه‌ها برای این که در حوزه باشند باید تنها به خدا متوسل شوند و اگر در این مسیر با خدا مرتبط نباشند دچار انحراف می‌شوند.
وی اضافه کرد: ممکن است کسی سال‌ها منبر برود و کلاس درس و تعلیم داشته باشد اما به خاطر مرتبط نبودن با خدا و عدم توجه به قرب الهی، اثرگذار نشود و این مهم نشان می‌دهد انسانی که در حوزه‌های علمیه با خدا مرتبط نشود، در حقیقت با سرنوشت خود و دیگران بازی می‌کند.
آیت‌الله عابدینی افزود: اگر کسی 40 شبانه روز خودش را برای خدا خالص کند، چشمه‌های معرفت، فهم، علم و دانش از درونش به جوشش در می‌آید و به زبانش جاری می‌شود و این یکی دیگر از برکات مرتبط بودن با خداوند است.
رئیس شورای عالی حوزه علمیه استان قزوین گفت: علم به دو نوع تحصیلی و جوششی تقسیم می‌شود. علم تحصیلی انسان را دچار خستگی می‌کند اما اگر به مرحله علم جوششی برسیم، می‌توانیم اثر مطلوبی در جامعه داشته باشیم.
وی «بی‌اعتنایی به دنیا» را شاخصه دیگر طلبه‌ها معرفی و یادآور شد: یکی از مسائل موفقیت در مسیر طلبگی همین بی‌اعتنایی به دنیا است زیرا دنیا طلبی کارهای ما را بی‌نتیجه می‌گذارد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر این‌که دنیا هیچ ارزشی ندارد الا این که مزرعه آخرت باشد، اظهار کرد: پذیرش مسئولیت‌ها باید برای رضای خدا باشد و اگر نیت‌های دنیایی را در پذیرش مسئولیت‌ها مد نظر قرار دهیم، موفق نخواهیم شد.
امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: «بصیرت» یکی دیگر از شاخصه‌هایی است که یک طلبه باید از آن بهره‌مند باشد. اگر توجه عمیق به آیات قرآن داشته باشیم و از کنار آن‌ها به سادگی عبور نکنیم و حقیقتاً با این کتاب الهی انس داشته باشیم، صاحب بصیرت خواهیم شد.
وی بیان کرد: صرف نمره قبولی، دلیل بر طلبگی ما نیست بلکه طلبگی ما زمانی تثبیت می‌شود که به مرحله‌ای برسیم که عمیقاً با قرآن، احادیث و روایات انس داشته باشیم و اگر این مسیر را انتخاب کنیم، صاحب بصیرت خواهیم شد.
آیت‌الله عابدینی، قرآن‌محوری، ولایت‌مداری، فتنه‌شناسی، شناخت ابعاد نفوذ از نگاه رهبری، مفاسد رژیم گذشته و استکباری بودن امریکا را از شاخصه‌های دیگری معرفی کرد که طلبه‌ها باید از آن‌ها برخوردار باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار