دبیرکل اتحادیه شهرهای تاریخی جهان
دبیرکل اتحادیه شهرهای تاریخی جهان با بیان اینکه حفظ شهرهای تاریخی به عنوان یک رویکرد جدی، ایده ای مطرح در دنیا است، گفت: بناهای تاریخی هر شهر، نشانگر هویت و اصالت مردم آن منطقه است.
کد خبر: ۲۹۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲ 19 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از ایرنا، شیگنوری شیباتا صبح دوشنبه در حاشیه بازدید از بناهای تاریخی شهر قزوین که با حضور شهربانو امانی مشاور ارشد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شد، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: لیگ شهرهای تاریخی جهان مهمترین سازمان بین المللی حکومت های محلی برای میراث تاریخی شهرها به شمار می آید که هدف آن حفظ میراث تاریخی و هویت شهرها و آگاه سازی برای این ایده می باشد.
وی اظهار داشت: تبادل دانش و تجربه درباره حفظ بناها و آثار تاریخی و چگونگی معرفی و استفاده از این ظرفیت ها از دیگر اهداف اتحادیه شهرهای تاریخی جهان است.
شیباتا با اشاره به اولین سفر خود به شهر تاریخی قزوین افزود: قبل از اینکه وارد شهر شوم هیچ اطلاع از سابقه تاریخی قزوین نداشتم ولی از بدو ورود شاهد مناظر تاریخی خوبی شدم که هر بخش از آن نشانگر قدمت تاریخی این شهر است.
وی تصریح کرد: در این مدت زمان کوتاه چند ساعته هنوز نتوانستم جاهای مختلف شهر را بخوبی ببینم و کاخ چهلستون، سرای سعدالسلطنه و بازار تاریخی این شهر نشان از فرهنگ غنی و پیشینه تاریخی قزوین است در بازدید از موزه اشیا مجسمه های و آثار غنی را از نزدیک دیدم.
دبیرکل لیگ شهرهای تاریخی جهان در پاسخ به این سئوال که آیا قزوین این ظرفیت را دارد که عضو لیگ شهرهای جهانی شود، گفت: برای عضویت در این اتحادیه، شرایطی اختصاصی و از جمله داشتن بناهای تاریخی مهم است که خوشبختانه قزوین را در این خصوص مناسب دیدم و می تواند با دادن درخواست به هیات مدیره اتحادیه و بعد از بررسی ویژگی و ظرفیت ها نتیجه اعلام می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر این اتحادیه با شهرهای تاریخی ارتباط خواهر خواندگی دارد، افزود: هدف اتحادیه شهرهای تاریخی جهان تبادل دانش، اندیشه و نظر با شهرهایی است که در حال احیای آثار تاریخی خود هستند تا آنها این اقدامات را صحیح تر و بهتر انجام داده و همزمان زمینه دوستی هر چه بیشتر میان آنان و ارتقا صنعت گردشگری نیز فراهم شود.
شیباتا تصریح کرد: شهرهای عضو در اتحادیه خواهر خوانده می شوند در این شهرها که هر دو سال یکبار گردهمایی به منظور تبادل اطلاعات برگزار می شود و زمینه حضور توریسم و گردشگر در شهرهای عضو فراهم می شود.
وی تاکید کرد: عضویت در این اتحادیه لزوما با خواهرخواندگی نیست و مهم انست که شهرهای عضو با یکدیگر متصل و مرتبط می شوند.
دبیرکل شهرهای تاریخی جهان در پاسخ به این سئوال با توجه به چالش های بین مدرنیته که بیشتر تقلیدی است با حفظ اصالت ها و هویت ها، آینده را چگونه می بیند، افزود: خیلی دیدگاه مثبتی داریم نسبت به کشورهای که چنین نگاهی به این قضیه دارند در 30 و 40 سال گذشته مردم به این درک رسیدند که باید هویت گذشته و تاریخی خود را حفظ کنند و این بسیار تاثیرگذار و ارزشمند است.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که بیشتر مردم خواستار ابزارهای جدید، زندگی مدرن و وسایل بروز هستند و تکنولوژی نیز سرعت بخش زندگی ها می باشد، لذا حفظ میراث گذشته سخت خواهد بود.
شیباتا ادامه داد: بخاطر همین یک جشنواره (فستیوال) در کیوتو ژاپن برگزار شد که بتوان راجع به مشکلات و این مسائل صحبت کنیم که چگونه تضادها و پارادکس ها را برطرف کنیم تا گذشته بخوبی حفظ شود.
وی افزود: این مهمترین هدف اتحادیه شهرهای تاریخی است که بتواند مردم را قانع کند تا آثار گذشته خود را بخوبی حفظ کنند.
این مسئول با اشاره به اینکه از سوم سپتامبر وارد ایران شده و از شهرهای اصفهان، شیراز، نیشابور، یزد و کاشان که به عضویت این اتحادیه درآمده اند بازدید داشته است، افزود: همچنین از شهر تهران و گرگان نیز دیدن داشته ام.
شیباتا با تاکید بر اینکه اتحادیه شهرهای تاریخی جهان با 107 عضو و 15 سال سابقه یکی از مهم ترین شبکه های تاریخی و فرهنگی شهرهای جهان است، افزود: شهرهای آتن، بارسلون، وین، پاریس، بوستون، مونترال، هانوی، مکزیکوسیتی، قونیه و استانبول از جمله مهمترین اعضای این اتحادیه هستند.
شیباتا با اشاره به اینکه 26 شهر از آسیا، 2 شهر از آفریقا، 48 شهر از اروپا، 21 شهر از شمال آفریقا، خاورمیانه، آسیای غربی و مرکزی، سه شهر از آمریکای شمالی و سه شهر از شهرهای اقیانوس آرام عضو این اتحادیه هستند.
وی اظهار امیدواری کرد در سفر بعدی خود بتواند بطور کامل از بخش های تاریخی شهر قزوین بازدید کرده و از نزدیک بناهای تاریخی را ببیند.
دبیرکل اتحادیه شهرهای تاریخی جهان با حضور محمدعلی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وحید مقدم سلیمی رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی از موزه خوشنویسی قزوین، بنای تاریخی چهلستون، موزه شهر، سرای تاریخی سعدالسلطنه، آب انبار حکیم بازدید کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار