مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: رسوب مخازن در سدها مهمترین چالش پیش روی حوزه آبخیزداری این استان است.
کد خبر: ۳۰۱۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶ 24 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین، علی اکبر اسدالهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، 72 درصد سطح استان را قابل فعالیت در اجرای عملیات آبخیزداری دانست و افزود: با توجه به بحران های کمی و کیفی آب، وقوع پدیده خشکسالی، میزان فرسایش خاک این استان سالانه 12.7 تا 14 تن در هر هکتار است.
وی میزان رسوب گذاری در این استان را سالانه 22 تا 25 میلیون تن در هکتار اعلام و یادآور شد: این مهم انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری جهت کنترل سیلاب ها، افزایش نفوذ پذیری خاک نسبت به آب و کاهش آثار فرسایش های آبی و بادی را اجتناب ناپذیر می کند.
اسدالهی، هدر رفت آب در عرصه های آبخیزداری، تبدیل سیلاب به سیل و وارد آمدن خسارت به تاسیسات زیربنایی موجود در حوزه های آبخیز، ایجاد خشکسالی های تشدید شده در حوزه مخرب های آبخیزداری و تخریب شده، نبودن مدیریت جامع و یکپارچه بر حوزه های آبخیز، کمبود میزان سرمایه گذاری انجام شده در زیربخش آبخیزداری و نبودن نظام بهره برداری مناسب از منابع طبیعی کشور در حوزه های آبخیز را از جمله چالش های پیش رو در این حوزه برشمرد.
وی افزود: با توجه به انجام مطالعات تفصیلی و اجرایی در سطح 440 هزار هکتار، در 9 حوزه آبخیز مطالعاتی با پراکندگی مناسب در سطح شهرستان های استان صورت گرفته تا علاوه بر استحصال آب و پر آب شدن چشمه ها و قنات ها از پر شدن مخازن سدها جلوگیری و به سمت توسعه پایدار و حفظ چرخه آب و خاک حرکت کنیم.
اسدالهی یادآور شد: اقدام های اجرایی آبخیزداری می تواند دارای آثار مثبت بر روی چهار بخش آب و خاک، پوشش گیاهی، اقتصادی و اجتماعی منطقه مورد اجرای طرح های آبخیزداری باشد.
به گفته وی، کاهش فرسایش و رسوب، افزایش ظرفیت دامی، افزایش میزان درآمدهای ساکنان حوزه آبخیز و میزان حجم نفوذ رواناب از مهمترین نتایج طرح های اجرایی آبخیزداری است.
وی، هدف کلان آبخیزداری استان را مدیریت یکپارچه سرزمین برای دستیابی به حوزه های آبخیز سالم و پایدار دانست و گفت: حفاظت خاک و کنترل فرسایش، استفاده بهینه از نزولات آسمانی و رواناب ها، کنترل سیل به منظور حفاظت سکونت گاه ها و تاسیسات زیربنایی، کنترل رسوب ورودی به مخازن و بهبود معیشت جوامع روستایی نیز از ماموریت های این حوزه است.
اسدالهی در پایان اضافه کرد: افت سطح آب های زیرزمینی در دشت ها، فعالیت های معدنی وسیع، ناهماهنگی در سیاست های اجرایی دستگاه های دولتی و حاکمیتی بودن مدیریت منابع آب از جمله محدودیت های حوزه های آبخیز استان است.
استان قزوین دارای دو زیر حوزه آبخیز به نام های سفیدرود به مساحت 445 هزار و 95 هکتار و زیرحوزه رودخانه شور به مساحت یک میلیون و 122 هزار و 905 هکتار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار