با شروع فصل مهاجرت پرندگان صورت گرفت
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین گفت: طرح ملی مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان همزمان با شروع فصل مهاجرت پرندگان آغاز شده است.
کد خبر: ۳۰۱۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶ 25 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین، وحید ابراهیم‌نژادحمیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: طرح ملی مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان با هدف تعیین وجود و یا عدم وجود تحت تیپ‌های احتمالی آنفلوانزای طیور به ویژه(H5-H7-H9) همزمان با شروع فصل مهاجرت پرندگان آغاز شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری آنفلوانزای پرندگان به عنوان یکی از بیماری‌های مهم در ماکیان و سایر پرندگان بوده و انجام پایش و مراقبت می‌تواند نقش مهم و بسزایی در پیشگیری و کنترل این بیماری در جمعیت طیور داشته باشد، پایش بیماری آنفلوانزا در طیور به صورت سالانه در کشور صورت می‌گیرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: انتخاب واحدهای روستایی و صنعتی برای نمونه‌گیری به صورت تصادفی بوده و نمونه‌های أخذ شده مورد آزمایشات دقیق سرولوژی و مولکولی قرار می‌گیرد.

ابراهیم‌نژادحمیدی عنوان کرد: در استان قزوین 37 واحد صنعتی، 50 روستا و همچنین بازارچه عرضه پرندگان، باغ پرندگان و باغ وحش این استان مشمول طرح می‌شود که نمونه‌های سرمی و سواب از واحدهای اپیدمیولوژیک مدنظر، أخذ و آزمایشات سرولوژی و مولکولی در آزمایشگاه مرجع و مرکزی اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین و آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور انجام می‌شود.

این مسؤول آغاز طرح ملی مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان در سال 95 را از 27 شهریور ماه سال جاری عنوان کرد و هدف از اجرای آن را تعیین وجود و یا عدم وجود تحت تیپ‌های احتمالی آنفلوانزای طیور (به ویژه H5-H7-H9) دانست که در سه مرحله همزمان با شروع فصل مهاجرت پرندگان آغاز و به مدت 42 روز ادامه دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: طرح مذکور در سه جمعیت مختلف طیور شامل پرندگان موجود در بازارچه‌ها و باغ وحش‌ها – طیور بومی روستایی و در نهایت طیور صنعتی اجرا می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار