در استان قزوین با فعالیت حامیان متعدد به ویژه در ایام محرم، زمینه برای خدمت رسانی دیگر علاقمندان به کودکان بی سرپرست و بدسرپرست فراهم و چتر حمایت بر سر آنان گسترده شده است.
کد خبر: ۳۰۹۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴ 09 October 2016
می گویند گاهی خداوند بعضی بنده هایش را وسیله می کند برای کمک به بعضی های دیگر. گاهی خدا می خواهد بعضی ثوابها به دست بعضی بنده های خاصش انجام شود و برای این کار به آن بنده های خاصش نظر می کند. می گویند خدمت به مردم توفیق است و هر کسی سعادت و توفیق خدمت به دیگران را ندارد.

امسال هم مانند سال های پیش خیرین و مسئولان استان به دیدار و دلجویی آسیب دیدگان رفتند؛ دیدارهایی که شاید بخشی از مشکلات آنان را از میان بردارد یا امور آنان را تسهیل کند.

امسال مسئولان شبی را با کودکان موسسه راه کودکان آسمانی یا همان شیرخوارگاه حلیمه هم سفره شدند؛ امید که آن بازدیدها و آن هم سفره شدن، تسهیلگر امور مربوط به فرزندان این خانه باشد.

در جامعه ای نظیر ایران که همواره مهم ترین امور آن با همراهی و پشتیبانی مردم به موفقیت رسیده و خیرین خرد و کلان فراوانی در بخش های مختلف مانند مدرسه سازی، سلامت، ازدواج و حمایت از ایتام زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) فعالیت دارند، خیرینی هم هستند که به فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست زیر نظر بهزیستی خدمت می کنند و هر آنچه در توان دارند برای شادی آنان انجام می دهند.

برخی از خیرین هم هستند که ماه محرم نذر و عهد می کنند که خدمتی به کودکان بی سرپرست و بد سرپرست انجام دهند یا هر طور که می شود، حامی این کودکان معصوم باشند.

اختصاص هزینه حج به کودکان بی سرپرست و بدسرپرست

مجید آسمانی، یکی از سرمایه گذاران قزوینی ساکن جزیره کیش است که به اتفاق همسر و تعدادی از بستگانش جشن تولد فرزند خود را با دعوت از فرزندان شیرخوارگاه حلیمه در یکی از رستوران های شهر قزوین برپا کرده است تا شادی تولد فرزند خود را با فرزندان مجتمع حلیمه سهیم شوند.

آسمانی به خبرنگار مهر می گوید: هزینه سفر حج خود را برای حمایت از کودکان این مجتمع در نظر گرفته ام و معتقدم دیگر هم وطنان به ویژه هم استانی ها نیز می توانند با اختصاص هزینه حج به کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، حج به جای آورند.

وی ادامه می دهد: اگر هر قزوینی هزینه خرید یک بستنی را به این کودکان اختصاص دهد با مبلغ حاصل از آن آینده کودکان بی سرپرست و بدسرپرست تضمین می شود.

این خیر قزوینی بیان می کند: همه ما بارها شنیده ایم که طبق وعده خداوند از هر دستی که بدهیم از همان دست هم پس می گیریم؛ بنابر این باید با اعتقاد کامل به آن عمل کنیم.

آسمانی خاطرنشان می کند: با خداوند عهد بسته ام که هر چه سود از تجارت خود به دست آورم، بخشی را برای فرزندان بی سرپرست یا بدسرپرست هزینه کنم.

وی تصریح می کند: آرزو و هدف من این است که روزی تمام هزینه های این کودکان، زنان بی سرپرست یا بدسرپرست و حتی سالمندان را بر عهده بگیرم و دیر یا زود روزی این کار را انجام می دهم.

اما در جامعه ما به واسطه فرهنگ دینی و اسلامی و روحیه مهربانی و نوع دوستی میان مردم، افراد زیادی هستند که با وجود تمایل به حضور و حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست نحوه همکاری با موسسات را نمی دانند.

نحوه همکاری علاقمندان با شیرخوارگاه حلیمه

شیما رضایی، مدیر فنی مجتمع حلیمه قزوین به خبرنگار مهر می گوید: فرزندان در چند رده شامل صفر تا سه سال و سه تا ۶ سال دختر و پسر، ۶ تا ۱۲ سال دختر، ۱۲ تا ۱۸ سال دختر و ۱۲ تا ۱۸ سال پسر در این مجتمع زندگی می کنند.

رضایی می افزاید: این مجموعه از آنجا که انسان تربیت می کند، وظیفه سنگین و مهمی بر عهده دارد و فعالیت آن با دیگر مجموعه های حمایتی زیر نظر بهزیستی متفاوت تر و حساس تر است.

وی اضافه می کند: اولویت نخست ما برای جلب حمایت خیرین و مردم، حمایت های مالی است تا با استفاده از آن برای رفع نیازهای کودکان برنامه ریزی و هزینه کنیم.

مدیر فنی مجتمع حلیمه ادامه می دهد: علاوه بر کمک های مالی، حمایت هایی در قالب کالا و مواد خوراکی مورد نیاز است و پس از آن در زمینه های آموزشی، فرهنگی، هنری و نظایر آن نیز می توان از توانمندی های افراد علاقمند بهره گرفت.

رضایی با بیان اینکه خیرین خوبی در استان قزوین وجود دارند، تصریح می کند: کسانی که تمایل به مشارکت در هر یک از حوزه ها داشته باشند باید با مراجعه به مجتمع حلیمه و تکمیل فرم های مربوطه توانمندی ها و عرصه های مشارکت خود را اعلام کنند تا پس از انجام بررسی ها و هماهنگی های لازم، بتوانند با شیرخوارگاه همکاری داشته باشند.

این کارشناس ارشد روانشناسی عنوان می کند: نباید به این فرزندان نگاه ترحم آمیز داشت؛ چرا که آنان شرایط سختی را تجربه کرده و آسیب دیده اند؛ از همین رو باید به آنان به عنوان یک نسل نگریسته شود که توجه ناکافی به آن آسیب های زیادی را به دنبال دارد.

رضایی مهم ترین شرط حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را حفظ کرامت و عزت نفس آنان می داند و می گوید: باید با رعایت این شرط و دیگر شرایط لازم، برای آینده این فرزندان، اندیشه، آتیه و حرفه آموزی آنان برنامه ریزی شود.

وی خاطرنشان می کند: برنامه های جشن، تفریح و شادی که خیرین برای کودکان برگزار می کنند موجب شادمانی آنان است و باید این قبیل برنامه ها را در یک مسیر، جهت دار و هدفمند کرد.

شرایط پذیرش فرزندخوانده

خدیجه ابراهیم خانی، کارشناس فرزندخواندگی اداره کل بهزیستی قزوین در خصوص شرایط پذیرش سرپرستی کودکان بی سرپرست به خبرنگار مهر می گوید: برای فرزندپذیری باید زن و شوهر متقاضی، در عقد دائم یکدیگر باشند و زن مجرد نیز می تواند سرپرستی کودک صرفا دختر را به عهده بگیرد.

وی می افزاید: والدین فرزندپذیر باید مقیم ایران باشند اما ایرانیان مقیم خارج و اتباع خارجی مقیم ایران نیز می توانند برای پذیرش فرزند اقدام کنند.

ابراهیم خانی ادامه می دهد: زن و شوهری که با گذشت حداقل پنج سال از تاریخ ازدواج خود صاحب فرزند نشده باشند یا یکی از آنها دست کم ۳۰ سال سن داشته باشد یا به دلایل پزشکی نتوانند صاحب فرزند شوند، دارای صلاحیت اخلاقی باشند و هیچ یک از آنها محجور نباشند، در صورت داشتن دیگر شرایط لازم، امکان پذیرش فرزند را دارند.

کارشناس فرزندخواندگی اداره کل بهزیستی قزوین عنوان می کند: هیچ یک از زوجین نباید دچار بیماری واگیر صعب العلاج یا معتاد به الکل، مواد مخدر یا سایر اعتیادهای مضر باشد؛ ضمن اینکه محکومیت جزایی موثر به علت ارتکاب جرایم عمدی مانع از قبول درخواست پدیرش فرزند می شود.

ابراهیم خانی در خصوص شرایط کودک نیز بیان می کند: کودکی که به فرزندخواندگی سپرده می شود باید کمتر از ۱۶ سال سن داشته باشد و هیچ یک از پدر، مادر یا جد پدری وی شناخته نشده یا در قید حیات نباشد.

وی خاطرنشان می کند: کودک به سازمان بهزیستی سپرده شده و سه سال تمام هیچ یک از پدر، مادر یا جد پدری وی مراجعه نکرده باشد؛ اما برای احراز این شرایط، لازم است تمام تلاش های حرفه ای برای شناسایی پدر و مادر و بازگشت کودک نزد آنان صورت گیرد و چنانچه موثر واقع نشود، می توان کودک را به سرپرستی دائم سپرد.

تلاش برای کوتاه شدن مدت اقامت فرزندان در مراکز

عشرت السادات سعیدی نیا، کارشناس مسئول شبه خانواده اداره کل بهزیستی قزوین نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: کودکان به هفت دلیل با معرفینامه مقام قضایی برای برخورداری از خدمات مراقبت و پرورش در بخش شبه خانواده مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست پذیرش می شوند که فوت سرپرستان یا تنها سرپرست، زندانی بودن، مفقودالاثر بودن یا اعتیاد آنان که سلامت جسمی، روانی و رشد و تعالی کودک را به مخاطره بیندازد از جمله این دلایل است.

سعیدی نیا می افزاید: مجهول الهویه بودن کودک، بیماری صعب العلاج یا بیماری روانی در خانواده که به سلامت جسمی، روانی، رشد و نمو کودکان آسیب برساند و صلاحیت نداشتن سرپرستان با حکم قضایی و به دلیل وجود شرایط خاص آسیب پذیری برای کودک در خانواده از قبیل بدرفتاری شدید جسمانی، عاطفی، روحی و جنسی، بی توجهی و غفلت یا ترکیبی از تمام موارد، دیگر شرایط پذیرش کودکان در مراکز را تشکیل می دهد.

کارشناس مسئول شبه خانواده اداره کل بهزیستی قزوین عنوان می کند: سیاست اصلی واحد شبه خانواده، اجتناب از طولانی شدن مدت اقامت کودکان در مراکز شبانه روزی و ایجاد شرایط مساعد برای انتقال موفق به خانواده یا جامعه هست و چنانچه بنا به دلایلی تحویل فرزند زیر ۱۸ سال به خانواده خودی یا جایگزین میسر نشد، در زمان مناسب با تشخیص تیم تخصصی و تایید بهزیستی توان زندگی مستقل را به دست می آورند.

سعیدی نیا اضافه می کند: این استقلال به دو شکل اشتغال و ازدواج صورت می گیرد؛ با این شرط که فرزند به ۱۸ سال تمام شمسی رسیده باشد.

وی خاطرنشان می کند: هم اکنون یک شیرخوارگاه و خانه نوباوگان و نونهالان از صفر تا ۶ سال به صورت دولتی در شهر قزوین فعال است و یک خانه دختران ۶ تا ۱۲ سال و یک خانه دختران ۱۲ تا ۱۸ سال به موسسه راه فرشتگان آسمانی(شیرخوارگاه حلیمه) واگذار شده است.

کارشناس مسئول شبه خانواده اداره کل بهزیستی قزوین عنوان می کند: یک خانه پسران ۶ تا ۱۲ سال به موسسه مشیز کوثر کرمان، یک خانه پسران ۱۲ تا ۱۸ سال در شهر محمدیه به موسسه راه فرشتگان آسمانی و یک خانه آماده سازی دختران بالای ۱۸ سال نیز به همین موسسه واگذار شده است.

سعیدی نیا تصریح می کند: موسساتی می توانند برای دریافت پروانه تاسیس مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست تقاضا دهند که تاسیس خانه به صورت مراقبت و پرورش شبانه روزی کودکانی که مسئولیت آنان از طریق اداره کل بهزیستی به موسسه خیریه محول می شود، به عنوان هدف کلی آنها در ماده ۸ اساسنامه درج شود.

وی ادامه می دهد: همچنین افرادی که علاقمند به همکاری داوطلبانه با مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در زمینه حمایت از فرزندان هستند، به معاونت امور اجتماعی معرفی می شوند و پس از مصاحبه و تایید، برای تکمیل فرم داوطلبی بر اساس نیاز مراکز به واحد مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی ارجاع می یابند.

بر پایه این گزارش، باید همچنانکه کارشناسان می گویند؛ این فرهنگ در جامعه ما نهادینه شود که کودکان بی سرپرست و بدسرپرست نیازمند ترحم ما نیستند؛ بلکه باید با آنان به نحوی برخورد شود که در عین بهره مندی از حمایت های مادی و معنوی، زمینه حفظ عزت و کرامت آنان فراهم آید و آینده روشنی پیش روی آنان قرار گیرد.

فراموش نکنیم که این فرزندان نسل آینده را می سازند و تعالی و موفقیت جامعه در گرو پرورش صحیح آنان است.

محرم فرصت مناسبی است که در آن، خیرین و مردم نیکوکارمان بشردوستی و نوع‌دوستی را بیش از پیش، از ائمه اطهار(ع) و فضایل و معارف عاشورا درس بگیرند و آن را در حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست جلوه‌گر کنند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار