مدیرکل کتابخانه های استان قزوین:
مدیرکل کتابخانه های استان قزوین گفت: همزمان با هفته کتاب، اولین کتابخانه تخصصی خوشنویسی در سرای سعدالسلطنه قزوین افتتاح می شود.
کد خبر: ۳۲۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰ 08 November 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، رویا اسماعیلی به مناسبت فرارسیدن هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار روز سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در محل کتابخانه علامه رفیعی قزوین گفت: توانستن مستلزم دانایی است که با مطالعه این مهم محقق می شود و نقش کتاب در مسیر سبک زندگی نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد: کتاب گنجینه با ارزش یک ملت است و اگر مطالعه به دغدغه عمومی تبدیل شود شاهد کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود و تهدیدهای فضای مجازی نیز کمتر می شود.

اسماعیلی یادآورشد: مدیریت زمان با مطالعه کتاب محقق می شود و نگرانی خانواده در فضای مجازی نیز با ترویج فرهنگ مطالعه میسر می شود.

مدیرکل کتابخانه های استان قزوین تصریح کرد: رسانه های گروهی در فرهنگ سازی نقش مهمی دارند و انتظار داریم با تداوم همکاری ها، کتاب در سبد زندگی مردم قرار گیرد.

وی بیان کرد: سلامت جامعه در گرو سلامت روانی مردم است و با مطالعه و کتاب خوانی می توان در مسیر آرامش روانی عمومی گام برداشت.

اسماعیلی یادآورشد: در هفته کتاب خوانی که از ۱۶ تا ۲۷ آبان ماه تعیین شده برنامه های فرهنگی متنوع و با نشاطی در تمامی کتابخانه های شهری و روستایی استان پیش بینی شده که امیدواریم با حضور مردم و همه علاقمندان این برنامه ها پربارتر شود.

وی بیان کرد: دیدار با امام جمعه، خانواده شهدا و جانبازان، تکریم از کتابداران، افتتاح کتابخانه در چند نقطه استان، عضویت رایگان در کتابخانه ها، حضور کتابداران در مهد کودک ها و مدارس، دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، رونمایی از کتاب، نشست ویژه نابینایان، مسابقات ورزشی، نقاشی، عکاسی، نشست با نویسندگان، مسابقه پیامکی از دیگر برنامه های هفته کتاب خوانی در استان است.  

مدیرکل کتابخانه های استان یادآورشد: دو کتابدار برتر کشور نیز از استان انتخاب شده اند که در هفته کتاب مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

برگزاری مسابقه کتابخوانی «معلم شهر»

وی اضافه کرد: مسابقه بزرگ کتاب خوانی «معلم شهر» با یاد شهید قدرت الله چگینی در هفته کتاب برگزار خواهد شد.

۶۳ کتابخانه فعال در استان قزوین

اسماعیلی گفت: در استان قزوین ۶۳ کتابخانه مشارکتی و نهادی داریم که در شهرستان البرز ۱۲ کتابخانه، در بویین زهرا ۹ باب، در تاکستان ۷ باب، در آبیک سه باب و در آوج سه باب کتابخانه فعال شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه توسعه کتابخانه های روستایی نیز در بویین زهرا در روستای خوزنین یک باب، در تاکستان دوباب در فارسجین و یحیی آباد، در الونددر روستای کمال آباد و در روستاهای کلج و آلتین کش نیز کتابخانه ها فعال شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: در کتابخانه های استان ۸۸۲ هزار جلد کتاب با ۶۱۷ هزار عنوان موجود است و در سال جاری ۵۰۰ هزار نسخه کتاب به امانت داده شده است.

وی گفت: فضای کتابخانه های استان ۳۱ هزار مترمربع و تعداد اعضا نیز در حال حاضر ۶۶ هزار نفر است که ۴۳ درصد مرد و ۵۷ درصد زن هستند.

اسماعیلی اضافه کرد: همچنین ۲۰ درصد اعضای کتابخانه ها کودک و ۵۵ درصد دانش آموز، ۱۰ درصد دانشجو و ۱۵ درصد متفرقه هستند.

کتابخانه روستایی کلج نمونه کشوری است

اسماعیلی اظهارداشت: یکی از کارهای ارزشمندی که در حوزه کتابخانه های روستایی صورت گرفته در روستای کلج است که به عنوان نمونه کشوری انتخاب شده است.

وی بیان کرد: در این کتابخانه روستایی بیش از ۱۴ هزار جلد کتاب تامین شده و ۱۰۰۰ نفر عضو آن شده اند که با استقبال گسترده جوانان و نوجوانان و بانوان گام ارزشمندی در فرهنگ سازی مطالعه و کتاب خوانی برداشته شده است.

اسماعیلی گفت: خانم کهن دار از کتابداران شاخص در این روستا توانسته زمینه جذب علاقمندان زیادی را فراهم کند و این کتابخانه روستایی الگوی بسیار ارزشمندی در حوزه کتاب است.

مناطق بدون کتابخانه استان در اولویت برنامه ریزی است

وی اضافه کرد: در استان قزوین در مناطق خاکعلی، قشلاق، زیاران از توابع آبیک، ناحیه شهری مهرگان، کتابخانه نداریم و کتابخانه سگزآباد در بویین زهرا در مرحله فنداسیون و در نرجه تاکستان در مرحله اسکلت است که از خیرین انتظار داریم برای مشارکت در این کار فرهنگی همکاری لازم را انجام دهند.

اسماعیلی تصریح کرد: توسعه و تجهیز کتابخانه های شهری و روستایی از دیگر اولویت های نهاد کتابخانه هاست که امیدواریم با مشارکت خیرین و علاقمندان عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: در شهر شریفیه دو هزار مترمربع زمین برای ساخت کتابخانه از سوی شهرداری واگذار شده که اگر خیری مشارکت کند می توانیم ان را بسازیم و مورد استفاده علاقمندان به کتاب قرار دهیم.

کتابخانه تخصصی خوشنویسی قزوین افتتاح می شود

اسماعیلی گفت: برای اولین بار به دلیل انتخاب قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران اولین کتابخانه تخصصی در رشته خوشنویسی با نام میرعماد در سرای سعدالسلطنه قزوین افتتاح خواهد شد.

وی افزود: این کتابخانه با مشارکت و همکاری شهرداری قزوین فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

فعالیت ۱۰۲ کتابدار در استان قزوین

مدیرکل کتابخانه هایذ استان قزوین بیان کرد: در استان قزوین در حال حاضر ۱۰۲ کتابدار فعالیت می کنند که ۸۰ درصد آنها زن هستند و با عشق و علاقه در اداره کتابخانه ها و ترویج فرهنگ مطالعه تلاش می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار