فارس از 26 آذر روز حمل و نقل و برنامه‌ریزی منسجم و دقیق در این حوزه گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۳۴۴۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶ 18 December 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از  خبرگزاری فارس از قزوین، در مناسبات اجتماعی و اقتصادی جامعه کنونی صنعت حمل و نقل نقش مهمی ایفا می‌کند و صنعت بالقوه توانمندی است که با برنامه‌ریزی منسجم و دقیق در این حوزه می‌توان درآمدزایی قابل توجهی از این حوزه کسب کرد.

در تاریخ حمل و نقل ایران روزهای سرنوشت‌سازی وجود دارد که نقطه عطف آن روز 26 آذر است زیرا 34 سال قبل در چنین روزی در حالی که بحبوحه جنگ تحمیلی قرار داشتیم، حدود 100 کشتی حمل بار در بنادر کشور منتظر تخلیه بار بودند.

با توجه به اینکه در شرایط جنگ قرار داشتیم، مسؤولان امر نگران تخلیه بار این کشتی‌ها بودند که در این زمان امام راحل فرمان تاریخی خود مبنی بر مشارکت کامیون‌داران کشور برای تخلیه هر چه سریع‌تر کشتی‌ها را صادر کردند.

پس از ابلاغ پیام تاریخی امام راحل در 26 آذر سال 61 شاهد حماسه‌آفرینی کامیون‌داران سراسر کشور بودیم و 14 سال پس از آن شورای فرهنگ عمومی کشور 26 آذر را روز «حمل و نقل» نامگذاری کرد و موجب شد این روز برای همیشه در تاریخ ایران اسلامی ماندگار شود.

این روز فرصت مغتنمی است برای قدردانی از تمام کسانی که در حوزه حمل و نقل فعالیت می‌کنند.

به بهانه روز ملی حمل و نقل گفت‌وگوهایی با مدیران و فعالان حوزه حمل و نقل درون شهری و برون‌شهری استان قزوین انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

* دریافت سوخت یورو4 برای اتوبوسرانی قزوین

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین به بهانه روز ملی حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: در حال حاضر روزانه 250 دستگاه اتوبوس درون‌شهری وظیفه جابه‌جایی شهروندان را بر عهده دارد که به لحاظ تعداد اتوبوس نسبت به جمعیت شهری در وضعیت مطلوبی قرار داریم.

وهاب میزانی افزود: با توجه به تجربه‌های موفقی که در حوزه بازسازی اتوبوس‌های درون‌شهری داشتیم به عنوان یکی از پنج قطب بازسازی اتوبوس در کشور به شمار می‌رود و شهرهای اطراف قزوین هم از خدمات بازسازی اتوبوس‌هایی که شهرداری قزوین ارائه می‌دهد، بهره‌مند می‌شود.

وی با اشاره به خرید اتوبوس و مینی‌بوس برای ناوگان حمل و نقل قزوین گفت: به دنبال انعقاد قرارداد به منظور خرید 80 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس هستیم که با برنامه‌ریزی های صورت گرفته این مهم در اوایل سال آینده محقق می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین عنوان کرد: خرید این تعداد اتوبوس و مینی‌بوس به حدود 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از محل بودجه شهرداری قزوین تأمین می‌شود.

میزانی تصریح کرد: با توجه به خدمات مطلوبی که در حوزه حمل و نقل قزوین ارائه شده است، موفق شدیم سوخت یورو4 برای اتوبوسرانی قزوین دریافت کنیم که این موفقیت، افتخار بزرگی برای قزوین به شمار می‌رود زیرا سوخت یورو 4 برای دولت بسیار هزینه‌بر بوده و فقط در کلان‌شهرهای آلوده توزیع می‌شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در ناوگان تاکسیرانی هم چند سالی نوسازی ناوگان صورت نمی‌گرفت که با پیگیری‌های متعدد موفق شدیم حدود 300 دستگاه تاکسی نو را جایگزین خودروهای تاکسی فرسوده کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به استفاده از خودروی آریو در ناوگان تاکسیرانی قزوین یادآور شد: 35 متقاضی دریافت خودروی آریو برای فعالیت در ناوگان تاکسیرانی قزوین وجود دارد که تاکنون 11 دستگاه از آن تحویل داده شده است و در شبکه تاکسی‌بی‌سیم سازمان تاکسیرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* 1400 خودروی تاکسی فرسوده نیازمند نوسازی است

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین هم در خصوص ناوگان تاکسیرانی شهرداری به خبرنگار فارس در قزوین گفت: 3 هزار و 800 تاکسی به رنگ‌های زرد، سبز و نارنجی در سه گروه گردشی، خطی و آژانسی در سطح شهر فعال است.

عبدالعلی دربندی‌زاده با بیان اینکه 10 سال نوسازی ناوگان تاکسیرانی انجام نشده است، افزود: یک هزار و 400 تاکسی فعال تحت نظارت سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین که مدل آن‌ها زیر 85 بوده و خودروی پیکان است نیاز به نوسازی دارد.

وی عنوان کرد: این خودروهای فرسوده علاوه‌ بر اینکه از منظر شهری زیبنده شهر قزوین نیست به نوعی مشکلات عدیده محیط‌زیستی هم ایجاد می‌کند بنابراین باید به سرعت از رده خارج شده و خودروهای جدید جایگزین آن شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین تصریح کرد: از بهمن ماه سال گذشته سایت ثبت‌نام نوسازی ناوگان باز شده که خودروهای نو با شرایط جدید جایگزین خودروهای فرسوده ناوگان تاکسیرانی می‌شود.

دربندی زاده گفت: همچنین تعداد 11 دستگاه خودروی آریو هم که زیباتر و شکیل‌تر از خودروهای موجود است به ناوگان تاکسیرانی اضافه شده که در شبکه تاکسی‌ بی‌‌سیم فعال است.

این مسؤول با اشاره به اینکه 230 دستگاه پژو و سمندEF7 به ناوگان تاکسیرانی اضافه شده است، بیان کرد: مالکان خودروهای تاکسی فرسوده اگر در مدت زمان تعیین شده نسبت به ثبت‌نام در  سایت نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام نکنند با توجه به اینکه فعالیت آن‌ها به لحاظ زیست‌محیطی مشکل دارد از ادامه فعالیت آن‌ها ممانعت به عمل می‌آید.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین با اشاره به شرایط ویژه‌ای که برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در نظر گرفته شده است، افزود: پرداخت 20 میلیون تومان تسهیلات با نرخ 16 درصد، بازپرداخت اقساط ماهانه 560 هزار تومان، پرداخت 500 هزار تومان بابت لاشه خودرو و 5 میلیون تومان بابت خودروی فرسوده از شرایط ویژه نوسازی ناوگان تاکسیرانی است.

دربندی‌زاده ضمن توصیه به شهروندان برای استفاده از تاکسی‌های تحت نظارت سازمان اضافه کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود برای ترددهای خود از تاکسی‌های تحت نظارت سازمان استفاده کنند زیرا در صورت بروز هرگونه مشکلی سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین پاسخگو است.

وی گفت: همچنین اگر شهروندان برای ترددهای خود از تاکسی استفاده کنند و در صورتی که وسایل و مدارک خود را رد تاکسی جا بگذارند، می‌توانند با مراجعه به واحد اشیای گمشده سازمان تاکسیرانی آن را تحویل بگیرند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین یادآور شد: این سازمان به اشکال مختلف سعی دارد بهترین خدمات را به تاکسیرانان ارائه کند تا آنان هم بتوانند خدمات مطلوب‌تری به شهروندان ارائه دهند.

* بیمه؛ مشکل اصلی رانندگان برون‌شهری

رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان استان قزوین هم به مناسبت روز ملی حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: بخشی از مشکلات رانندگان تابع شرایط اقتصادی فعلی کشور است که تمام مردم درگیر آن هستند اما خدماتی که حوزه حمل و نقل به سایر بخش‌ها ارائه می‌دهد، بسیار حائز اهمیت است.

علی‌اکبر سیارمه عنوان کرد: رانندگان برای انجام وظایف خود دچار یک سری مشکلات هستند که از شرایط کاری آن‌ها نشأت گرفته است.

وی گفت: رانندگان از گذشته مطالباتی داشتند که از راه‌های قانونی محقق نشد و بخش قابل توجهی از این مطالبات انباشته شده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان استان قزوین افزود: در سال‌های اخیر بیمه رانندگان که تأمین‌کننده آینده آن‌ها است، محقق شده که جای خوشحالی است اما با این بیمه تبعاتی دارد.

سیارمه اضافه کرد: افرادی که از بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شدند، مشکلات خاص خودشان را دارند اما بیمه رانندگان برون‌شهری بیمه خویش‌فرما اجباری بوده و بیمه شدن آن‌ها منوط به داشتن کارت هوشمند رانندگی است.

این مسؤول با بیان اینکه رانندگان فاقد کارت هوشمند مجاز به رانندگی نیستند، خاطرنشان کرد: برای تمدید کارت هوشمند، راننده باید به تأمین اجتماعی مراجعه کرده و گواهی تأیید مبنی بر پرداخت حق بیمه تا تاریخ مراجعه را دریافت کند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان استان قزوین مطرح کرد: با توجه به اینکه برخی از رانندگان امکان دارد چند ماه فاقد کار بوده و قادر به پرداخت حق بیمه نباشند با شرایط مذکور دچار مشکلات زیادی می‌شوند که یکی از این مشکلات محرومیت از یارانه دولتی بیمه است.

سیارمه یادآور شد: در حال حاضر دولت برای رانندگان یارانه بیمه در نظر گرفته و 50 درصد حق بیمه رانندگان از سوی دولت پرداخت می‌شود بنابراین از مسؤولان انتظار داریم در این زمینه مساعدت لازم را با رانندگان برون‌شهری داشته باشند.

* آمار خودروهای تک‌سرنشینی کاهش می‌یابد

قطع به یقین نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری در کیفیت خدمات قابل ارائه به شهروندان تأثیر فراوانی داشته و آنان را ترغیب به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌کند.

تردیدی در این نیست که استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی موجب می‌شود آمار خودروهای تک‌سرنشینی که وارد خیابان می‌شود، کاهش یافته و به تبع آن هم گام‌های مؤثری در کاهش آلودگی هوا برداشته می‌شود.

امید است با مساعدت و توجه بیشتر مسؤولان شاهد رفع مشکلات حوزه حمل و نقل اعم از حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری باشیم.

گزارش از: حدیثه امین زاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار