محمد کارت مستندسازی که با فیلم«آوانتاژ» درباره کارتون‌خوابهای بهبود یافته برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره‌ی حقیقت شد،متنی را درباره‌ی یکی از شخصیت‌های فیلم قبلی‌اش «بختک» منتشر کرد.
کد خبر: ۳۵۳۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲ 02 January 2017

به گزارش تابناک : کارت در این متن  نوشت: «دو سال پیش مستند بلندی به تهیه‌کنندگی رامبد جوان ساختم به نام "بختک".  فیلمی اجتماعی درباره زندگی سه نسل از زنان یکی از محله‌های جنوب شهر شیراز که در فضایی آکنده از فقر و محرومیت و اعتیاد روزگار تلخ و غم انگیزی را سپری می‌کردند. یکی از آنها زن جوانی بود که از یک ازدواج موقت صاحب فرزندی می‌شود که نمی‌تواند برایش شناسنامه بگیرد. تلاشهای این زن برای اثبات نسب و تهیه شناسنامه، به دلیل فقر مالی و نداشتن خانواده‌ای که حامی او باشد با شکست مواجه شده بود.
 

بعد از ساخت فیلم یکی از دغدغه‌های اصلی‌ام حل مشکل بی‌هویتی این کودک بود. مسیر سختی بود، به ارگانهای مرتبط زیادی رجوع کردیم و بارها به بن‌بست خوردیم.  تا اینکه به لطف محسن خان‌جهانی مستندساز، که کمکهای بسیاری به ما کرد، توانستیم با نهاد ریاست جمهوری ارتباط بگیریم و درخواست خود را در این زمینه با آنها مطرح کنیم، آنها بعد از دیدن فیلم به سرعت اقدامات بسیار مثبتی در این راستا انجام دادند.


 با اینکه این روزها اخباری خوبی از شرایط اجتماعی و فرهنگی به گوش نمی‌سد، اما برای من به عنوان یک فیلمساز، حمایت یک نهاد دولتی برای نجات یک کودک از بی‌هویتی و سرگردانی کافیست تا امیدوار باشم اگر تلاشهای فردی ما مستندسازان به حمایت دولت گره بخورد، اندکی از درد یک هموطن کاسته خواهد شد.


بعد از گذشت دو سال با وجود موفقیت فیلم در بازخوردهای تماشاگران و محافل سینمایی، تنها اکنون است که احساس می‌کنم فیلم رسالت واقعی خود را تاحدی انجام داده است. کار ما ساختن مستندهایی ست که مسئولین را در دیدن واقعیتهای زندگی هموطنانمان حساس کند. اما ایجاد حساسیت به تنهایی کافی نیست، قطعا اقداماتی عملی لازم است.
 خوشحالم که در روزگاری که دیگر به بی توجهی برخی از مسئولین عادت کرده‌ایم، "بختک"  این حساسیت را در نهاد ریاست جمهوری ایجاد کرد. ضمن قدردانی از این نهاد، این یادداشت در راستای تآکید بر اهمیت تعامل بین سینمای مستند و مسئولین، و تبدیل شدن حمایتها به رویهای ثابت  بعد از تولید آثار اجتماعی، انتشار یافته است.
گرچه مسائل کاراکترهای فیلم من هنوز به طور کلی حل نشده اما همچنان امیدوارم طی روزهای آتی شرایط برای این کودک، مادرش و  امثال آنها بهتر شود...

به گزارش ایسنا،محمد کارت امسال با مستند «آوانتاژ» که درباره تعدادی کارتن خواب بهبودیافته است، برنده جایزه بهترین کارگردانی فیلمهای بلند از دهمین جشنواره سینماحقیقت شد.

وی با هزینه نقدی جایزه خود و گرفتن وام، یک مغازه کبابی  با نام  «آوانتاژی‌ها» دایر کرده، که تعدادی از کاراکترهای مستند «آوانتاژ»  به تازگی در آن مشغول به کار شدهاند و مدیریت آن را به طور کامل بر عهده دارند.





منبع : ایسنا
برچسب ها: تابناک ، استانها ، بختک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار