رئیس دامپزشکی قزوین خبر داد
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: بیماری مشمشه به عنوان یک بیماری باکتریای واگیردار مشترک بین انسان و دام مطرح است که فاز دوم تست این بیماری در قزوین انجام شد.
کد خبر: ۳۵۸۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶ 11 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین، عیسی غیاث یزدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین با اعلام این خبر افزود: بیماری مشمشه یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های مسری جمعیت تک سمیان (اسب، الاغ، قاطر) بوده و با توجه به زئونوز بودن این بیماری، می‌تواند سبب تلفات سنگینی در انسان شود.
 تاکنون واکسنی برای پیشگیری از وقوع این بیماری وجود نداشته و تنها راه مبارزه و ریشه‌کنی این بیماری تست‌های غربال‌گری (تست مشمشه) در جمعیت تک سمیان است که انجام این تست موجب تشخیص زودهنگام بیماری در دام درگیر و معدوم‌سازی دام آلوده برای جلوگیری از گسترش بیماری در جمعیت تک سمی و انسان می‌شود.
غیاث یزدی تصریح کرد: سالانه دو نوبت تست مالئیناسیون (تست مشمشه) توسط ادارات دامپزشکی سطح کشور صورت می‌پذیرد که در این راستا اداره دامپزشکی شهرستان قزوین در فاز دوم سال 1395، تعداد 221 رأس تک سمی موجود در 15 مرکز نگهداری اسب و باشگاه سوارکاری تحت عملیات تست مشمشه قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اهمیت بیماری مشمشه در حیات وحش خصوصاً حیواناتی که در باغ وحش‌ها نگهداری می‌شوند، تک سمی‌های موجود در دهکده طبیعت باراجین نیز تحت عملیات مالئیناسیون قرار گرفتند که نتایج حاصل از قرائت آن‌ها عاری بودن حیوانات از بیماری مشمشه می‌باشند.                      
یزدی تصریح کرد: باتوجه به این موضوع که باکتری عامل بیماری از طریق لوازم و اشیاء آلوده از قبیل لوازم ستوربانی، سم چینی، یراق‌آلات اسب، لاشه و لوازم دامپزشکی نیز می‌تواند منتقل شود و فقر غذایی، شرایط بهداشتی نامطلوب، تراکم حیوانات، عوامل استرس‌زا و تضعیف ایمنی بدن (از قبیل آلودگی انگلی) از جمله عوامل خطرزا در ابتلا به مشمشه هستند. لذا مهم‌ترین راه‌های کنترل، رعایت اصول بهداشتی (از قبیل ضدعفونی کردن محیط، جایگاه و لوازم) و قرنطینه‌ای است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار