رئیس اتاق بازرگانی قزوین:
رئیس اتاق بازرگانی قزوین گفت: عراق بازار بسیار خوبی برای کالاهای تولیدی استان قزوین است و قادر هستیم صادرات ۲۰ میلیون دلاری به این کشور را تا چند برابر افزایش دهیم.
کد خبر: ۳۶۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹ 16 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، علیرضا کشاورز قاسمی درنشست شورای روابط خارجی استان قزوین که با حضور میر مسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلا برگزار شد اظهارداشت: در راستای توسعه صادرات غیر نفتی با افتتاح دفتر اتاق بازرگانی در استان کربلا زمینه تسهیل در تجارت با این استان فراهم شد اما در عمل مشکلاتی بروز کرد و به اهداف تعیین شده نرسیدیم.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین تصریح کرد: با صادرات ۲۰ میلیون دلاری از قزوین به عراق می توان گفت این کشور از بازارهای خوب صادراتی برای بازرگانان است اما ظرفیت بسیار بالاتر از این میزان است و می توانیم با حمایت دولت شرایط بهتری داشته باشیم.

وی بیان کرد: برای کشت فرامرزی در عراق آمادگی کامل داریم به شرط آن که با ساماندهی بخش خصوصی و حمایت دولت بتوانیم بسیار قویتر در این حوزه وارد شویم و موفق عمل کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین یادآورشد: متاسفانه در شرایطی که عراق به دلایل مختلف آمادگی دارد با کشور ایران مراودات بازرگانی بیشتری داشته باشد سهم ۱۲ درصدی بسیار اندک است و زیبنده مناسبات سیاسی ما نیست.

وی گفت: توریسم درمانی از دیگر ظرفیت های صادراتی استان است که می تواند در اختیار عراقیها قرار گیرد تا کسانی که برای زیارت به ایران می آیند از خدمات درمانی خوب استان و کشور ما نیز برخوردار شوند.

کشاورز قاسمی اظهارداشت: صادرات مرغ و تخم مرغ، گوجه فرنگی و محصولات کشاورزی از استان قزوین به کشور عراق می تواند به میزان بیشتری صورت گیرد و نیازهای مردم این کشور را تامین کند و در این زمینه نیز آمادگی داریم.

در ادامه علی اکبر متقی فرد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۹ هزار تن تخم مرغ از استان به عراق صادر شد و امسال به دلیل مشکلات ناشی از جنگ این میزان به ۱۴ هزار تن کاهش یافت.

وی اضافه کرد: در سال جاری تولیدکنندگان استان توانستند مرغهایی به وزن ۱۶۰۰ گرم را وارد بازار کنند اما هنوز مشکلات صادرات باقیست و نتوانسته ایم آن را صادر کنیم و باید مسئولان کشور چاره اندیشی کنند.

متقی فرد بیان کرد: در حوزه لبنیات هم قابلیت های بسیار خوبی در استان داریم ولی در سال جاری نتوانسته ایم صادرات قابل توجهی به عراق داشته باشیم.

در ادامه مهدی عبدیان از صادرکنندگان شاخص استان در خصوص مشکلات صادرات به کشور عراق گفت: استان کربلا از نظر اقتصادی ضعیف است لذا برای تامین منابع مالی محصولات صادراتی موانعی دارد.

وی افزود: البته این استان از نظر گردشگری و زیارتی قوی است و استعداد بالایی دارد که می توانیم در این بخش بیشتر سرمایه گذاری کنیم اما در بخش کالایی باید مورد حمایت دولت قرار گیریم تا بتوانیم فروش غیر نقدی داشته باشیم.

عبدیان تصریح کرد: در کربلا مردم ترجیح می دهند کالای خود را از استانهای دیگر خریداری کنند و مراجعه مستقیم تاجران و بازرگانان گاهی به دلیل فرهنگ غلط حاکم جور دیگر برداشت می شود و فروش مستقیم محصولات سخت است.

کوروش زاده از تولیدکنندگان استان هم گفت: باید برای صادرات کالا به عراق ضمانت لازم تامین شود اما صندوق ضمانت کشور هیچ کارایی در این زمینه ندارد.

وی افزود: وقتی خریدار عراقی کالای ایرانی قادر به تامین منابع مالی نیست و حاضر است به جای آن زمین واگذار کند این شرایط برای همه تجار جذابیت ندارد و باید با فعال شدن صندوق نسبت به تامین نقدینگی و ضمانت فروش اقدام کرد.

کوروش زاده اظهارداشت: بازار عراق مرغ های بسته بندی با وزن ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم را می پسندد ولی مرغهای تولیدی ما بیش از ۲۲۰۰ گرم وزن دارد که باید تولید ما بر اساس سلیقه و ذائقه بازار عراق باشد تا کالا فروش برود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار