ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب شرکت مدیریت منابع آب ایران برای ۸ استان کشور از فردا دوشنبه تا جمعه پیش‌بینی وقوع سیل کرده است.
کد خبر: ۳۷۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳ 12 February 2017
تابناک رضوی به نقل از تجارت نیوز: نشست این ستاد عصر دیروز با حضور مهندس محمد حاج رسولی‌ها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و رئیس ستاد ملی با حضور تمامی اعضا شامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت مهندسی آبفای کشور شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، پژهشکده هواشناسی و موسسه تحقیقات آب تشکیل جلسه داد.

ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب بر اساس پیش بینی بارش و جریانات سیل وضعیت سه استان فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد در خطر وقوع سیلاب شدید، هرمزگان و خوزستان در خطر وقوع سیلاب و جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و گیلان در معرض وقوع سیلاب تشخیص داده است.

این گزارش حاکیست: بر اساس اعلام ادارات هواشناسی استان‌ها و مراجع بین‌المللی پیش بینی جهانی هواشناسی و همچنین پیش بینی مدل‌های بارش رواناب شرکت توسعه منابع آب و نیرو و موسسه تحقیقات آب، چشمه‌های باران زا و توده‌های جوی از صبح روز دوشنبه مورخ ۲۴ بهمن تا جمعه ۲۹ بهمن ماه در سطح کشور تداوم داشته و باعث بارش قابل توجه خواهد شد.

به همین منظور ضمن بررسی پیش بینی‌های ارائه شده توسط موسسه تحقیقات آب و نمایندگان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در حوزه‌های درگیر سیلاب مصوبات ذیل توسط اعضا به تصویب رسید:

از روز دوشنبه تا جمعه این هفته بارش‌هایی عمدتاً” بالای ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر در ایستگاه‌های مبنای برخی از استان‌ها پیش بینی می‌شود؛ بر این اساس استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد با اولویت اول در معرض خطر وقوع سیلاب شدید، استان‌های هرمزگان و خوزستان با اولویت دوم در معرض وقوع رخداد سیلاب و استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان و گیلان با اولویت سوم در معرض خطر احتمالی وقوع سیلاب طبقه بندی گردید.

به لحاظ دبی‌های پیش بینی در رودخانه‌ها، زمان مشابه این بارندگی مربوط به بهمن ماه سال ۱۳۸۹ می‌باشد که تلفات جانی و خسارات مالی قابل توجه به‌همراه داشته است.
مهم‌ترین رودخانه‌های در معرض وقوع سیلاب جنوب کشور از جمله رودخانه زهره و مند است. با مقایسه در ایستگاه شاخص امامزاده جعفر در خصوص بارندگی دبی متوسط روزانه ۱۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه است که دبی لحظه ای معادل آن در بعضی از نقاط رودخانه به بالاتر از ۲۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه خواهد رسید.

بر اساس نتایج پیش بینی شده توسط مدل‌های بارش رواناب در وزرات نیرو، پیش بینی می‌شود سیلاب لحظه ای در بعضی از مقاطع در رودخانه زهره، به بیش از ۲۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه برسد که در این خصوص بر اساس اطلاعات شرکت آب و نیرو سد چم شیر تا حدود ۲۸۰۰ مترمکعب بر ثانیه، امکان عبور سیلاب در مقطع سد و در مقطع بند انحرافی چم شیر ۱۸۰۰ مترمکعب بر ثانیه را دارد که در اثر بروز سیلاب بالاتر از این اعداد احتمال خسارت وجود دارد که لازم است اقدامات مراقبتی جهت کاهش خسارات انجام گیرد.

در خصوص رودخانه زهره در مقطع ایستگاه پمپاژ امامزاده جعفر بایستی تمهیدات لازم جهت جلوگیری از آبگرفتگی این ایستگاه توسط شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویر احمد و سایر عوامل اجرایی پروژه صورت پذیرد.

سدهای مهم در مدار بهره برداری در معرض ورود سیلاب شامل: سدهای سلمان فارسی،‌ چشمه عاشق در استان فارس، رئیسعلی دلواری در استان بوشهر و شمیل و نیان در استان هرمزگان است.

سد چشمه عاشق به دلیل آغاز عملیات آبگیری بایستی آمادگی کامل جهت کنترل سیل خصوصاً خسارات احتمالی داخل مخزن را داشته باشد.

با تصمیم ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب مقرر شد ستاد مدیریت بحران استان‌های اعلام شده سریعاً” جلسات کمیته‌های مدیریت بحران را برگزار واطلاع رسانی به حاشیه نشینان رودخانه‌ها و مجاری تخلیه سیلاب، رفع انسداد و گلوگاه‌های موضعی در مسیل‌ها و رودخانه‌ها، لایروبی مجاری شهری در جهت افزایش ظرفیت آبگذری مسیل‌های داخل شهر، ترمیم سیل بندها و مراقبت از تاسیسات و خصوصاً تاسیسات آبی در معرض سیلاب، خارج نمودن ماشین آلات داخل بستر رودخانه‌ها و آمادگی به کار جهت مقابله با سیلاب و ایجاد دیواره‌های حفاظتی توسط دستگاه‌های متولی در مناطق مسکونی سیل گیر که از نظر ارتفاعی پایین تر از تراز سطح زمین هستند را در دستور کار خود قرار دهند.
-هرداری‌های درگیر در رخداد سیلاب در استان‌های مربوطه می‌بایست لایروبی لازم را در مسیل‌های درون شهری انجام داده و ضمن آماده بکار نمودن ماشین الات سنگین و سبک،‌ دیواره‌های حفاظتی با گونی شن و ماسه را آماده نماید.

با توجه به بالا بودن تراز مخزن سد شهر بیجار و احتمال سرریز نمودن آن، اخطارهای لازم به حاشیه نشینان بالادست و مناطق مسکونی پایین دست صادر گردد.
کدورت آب در رودخانه‌های در معرض سیلاب بالا خواهد رفت لذا تمهیدات لازم توسط شرکت آب و فاضلاب کشور صورت پذیرد.

شرکت توانیر در خصوص دکل‌های انتقال نیرو و برق رسانی در مسیل سیلاب‌ها مراقبت‌های لازم و کافی را انجام دهند.

با توجه به پیش بینی رخداد بارش قابل توجه در استان‌های مذکور حداکثر پیش بینی و پیشگیری از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با ابلاغ مراتب به استان‌های درگیر در رخداد سیلاب اقدام شود.

به گزارش تابناک رضوی، همچنین مقرر شد موسسه تحقیقات آب و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، ضمن پایش مستمر و بروز رسانی سیستم هشدار سیل هر گونه تغییرات در میزان بارش در مناطق مختلف کشور را در اسرع وقت اطلاع رسانی نماید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار