مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال زراعی جاری بییش از 25 درصد از اراضی گندم آبی و دیم استان قزوین با استفاده از تکنیک های کشاورزی حفاظتی و روش های کم خاکورزی کشت شده است .
کد خبر: ۳۸۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸ 20 February 2017
به گزارش تابناک از قزوین فرزاد خوش اخلاق در گفتگو با تابناک از قزوین اظهار کرد: در سال زراعی جاری 141 هزار و 604هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است که از این میزان   48 هزار و 934 هکتار گندم آبی و 92 هزار و 670 هکتار گندم دیم است .
وی اظهار داشت :در راستای توسعه کشت روش های مدرن امسال حدود 10 هزار هکتار گندم آبی و  26 هزار هکتار  گندم دیم  به روش کشاورزی حفاظتی کشت شده است .
 به گفته ی خوش اخلاق ؛ حدود 45 هکتار از اراضی کشاورزی گندم بصورت مستقیم بدون شخم اراضی کشت شده اند .
وی یاد آور شد : در سال زراعی جاری حدود 6 هزار و 960 نفر کشاورز و بهره بردار در کشت  گندم آبی و 9 هزارو 580 نفر در کشت  گندم دیم  مشغول فعالیت هستند .
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به شرایط و وضعیت آب و هوایی در کشاورزی اشاره کرد و گفت : با توجه به برودت هوا در ماه های اخیر در استان ؛ حدود 25 درصد از مزارع گندم دچار خسارت ناشی از سرمازدگی نسبی شدند که با استفاده از کودهای شیمیایی و تغذیه مناسب قابل جبران خواهد بود .
خوش اخلاق اضافه کرد : با توجه به بارش نزولات جوی در هفته های اخیر  ؛ همچنان شاهد کاهش  منابع آبی ناشی از بارندگی نسبت به دوره های دراز مدت قبل از 4 درصد تا 45 درصد در مناطق مختلف استان هستیم .
وی به نقش و اهمیت کارنده های مکانیزه آبی و دیم در اراضی کشاورزی اشاره و تصریح کرد : حدود 40 درصد از کارنده های مکانیزه آبی و دیم ( ناوگان مکانیزه استان ) نیاز به جایگزینی با ادوات مناسب دارند که لازم است کشاورزان از طریق مراکز خدمات جهاد کشاورزی و اخذ تسهیلات مناسب اقدام نمایند .
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطر نشان کرد: بر اساس گزارشات ؛ حدود 5 هزار و 823 هکتار از مزارع گندم آبی و 18 هزار و 895 هکتار از مزارع گندم دیم استان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است .
خوش اخلاق یاد اور شد : بر اساس برنامه ریزی انجام شده ؛ پیش بینی می شود  بیش از 320 هزار تن گندم در استان تولید شود که از این میزان حدود 9 هزار تن آن برای بذور سال بعد به مصرف خواهد رسد  و 11 هزار تن نیز بعنوان بذور خو د مصرفی زارعین برای سال آتی  لحاظ شده است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار