داروهای گیاهی غیرمجاز در عطاری‌هایی که منجر به مرگ مردم می‌شود
کد خبر: ۳۹۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶ 14 March 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، عرضه خدمات دارویی و درمانی از گذشته‌های بسیار دور و دیرینه در بین مردم رواج داشته و این خدمات به شیوه‌های مختلفی ارائه می‌شود.

عطاری‌ها به عنوان یکی از مراکز ماندگار در دوران زندگی بشر برای ارائه خدمات محسوب می‌شود و رویکردهای جدید برخی عطارها موجب شده تا داروهای گیاهی که در عطاری‌ها توزیع می‌شود، به عنوان یک معضل محسوب شود.

توزیع داروهای گیاهی در برخی از عطاری‌ها موجب شده تا معاونت غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی نظارت بیشتری بر عطاری‌ها داشته باشد.

سهم شهر قزوین هم در فروش داروهای گیاهی غیرمجاز و فاقد پروانه بهداشتی بی‌نصیب نمانده است و نظارت‌های کم و بیش توسط مسؤولان معاونت غذا و دارو این شهر بر عطاری‌ها صورت می‌گیرد.

* وجود 25 عطاری فاقد مجوز در قزوین

سرپرست اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: باتوجه به اینکه استفاده از داروهای گیاهی در عطاری‌ها طی سال‌های گذشته تا به امروز ترویج دارد بر این اساس مسؤولان و فعالان معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از مرداد ماه سال جاری موظف شدند که علاوه بر نظارت دارویی و موادغذایی، مدیریت نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل را انجام دهند.

عباس طالبیان با بیان اینکه نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل از شهریور ماه سال جاری به صورت جدی در استان قزوین دنبال می‌شود، افزود: یکی از فعالیت‌های وسیع معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی این استان، ساماندهی عطاری‌ها است که مسؤولان عطاری‌ها تنها می‌توانند گیاهان دارویی را بدون کوچک‌ترین فرآوری عرضه کنند؛ هر کدام از گیاهان باید در شرایط خاصی نگه‌داری شود چراکه بسیاری از مردم این گیاهان را نمی‌شناسند.

وی با اشاره به اینکه عطارها نمی‌توانند داروهای گیاهی را عرضه کنند، عنوان کرد: پایه برخی از گیاهان همچون شربت تیمکس، آویشن و قرص سیلاکس بر اساس داروی گیاهی است.

سرپرست اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان قزوین تصریح کرد: داروهای گیاهی را تنها پزشک متخصص می‌تواند به بیمار تجویز کند؛ برخی از افراد جامعه براین باورند که داروهای گیاهی هیچ‌گونه عارضه ندارد، در صورتی که مصرف بسیار داروی گیاهی می‌تواند عارضه‌ای را در انسان ایجاد کند.

طالبیان خاطرنشان کرد: در مصرف گیاهان دارویی باید به سابقه بیماری بیمار و عارضه دارو توجه کرد.

وی گفت: داروهای گیاهی همانند داروهای شیمیایی دارای عوارض، موارد منع مصرف و تاریخ انقضا است و می‌تواند عارضه ایجاد کند و همچنین بسیاری از گیاهان دارویی اثرات ناهنجاری بر روی جنین دارد.

سرپرست اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان قزوین خاطرنشان کرد: بعضی از عطارها آشنایی کامل با دارویی که در عطاری‌ها عرضه می‌کنند، ندارند و فقط  فروش آن داروی گیاهی را بر عهده دارند؛ مردم اگر می‌خواهند گیاه دارویی را مصرف کنند در کنار داروی شیمیایی‌(نه داروی گیاهی که پزشک متخصص خود تجویز کرده است) باید آشنایی و در کنار آن باید مشورت داشته باشند.

طالبیان افزود: برخی از عطارها توصیه‌های درمانی را در عطاری‌ها ارائه می‌دهند که این امر به نوعی دخالت در درمان محسوب می‌شود و عطاری‌ها حق توصیه به درمان را ندارند.

وی تشریح کرد: طی نظارت‌هایی که در چند ماه اخیر صورت گرفت، مشکلی در عطاری‌های دارای سابقه طولانی وجود ندارد چراکه بیشتر خطاها در عطاری‌های تازه تأسیس مشاهده می‌شود؛ در این عطاری‌ها افرادی که تجربه کافی را ندارند، بیشترین تخلف را انجام می‌دهند.

سرپرست اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان قزوین بیان کرد: 80 عطاری در شهر قزوین وجود دارد که حداقل دو بار نظارت بر این عطاری‌ها تا به امروز صورت گرفته است؛ از مجموع این عطاری‌ها، 25 مورد فاقد مجوز است.

طالبیان به بیشترین تخلفات صورت گرفته در عطاری‌ها پرداخت و یادآور شد: بیشترین تخلفات صورت گرفته در عطاری‌ها، شامل فروش داروی گیاهی و دخالت در درمان همچون انجام سی.تی.اسکن و توصیه درمانی است.

وی مطرح کرد: یکی از مشکلات موجود در عطاری های قزوین، فروش برخی از مواد مخدر و مشابه آن همچون قرص ترامادول بوده که این دارو به عنوان یک داروی مخدر محسوب می‌شود؛ عطارهای قزوین مجوز فروش چنین داروهایی را بدون تأیید پزشک متخصص ندارند.

سرپرست نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان قزوین اضافه کرد: ترامادول 200 میلی‌گرم که قاچاق است و در کشور ایران تولید نمی‌شود در برخی از عطاری‌های قزوین توزیع می‌شود؛ نوع ترامادولی که در کشور تولید می‌شود، شامل ترامادول 100 یا 50 میلی‌گرم است؛ ترامادول 200 میلی‌گرم عارضه بسیاری برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند.

طالبیان ادامه داد: فروش ترکیبات ساخته شده توسط عطارها، یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات عطاری‌ها محسوب می‌شود؛ عطارها تنها مجوز دارند تا گیاه را بدون اینکه تغییری در شکل آن ایجاد کنند به مشتریان بفروشند.

وی تصریح کرد: برخی از افراد سودجو گیاهان مختلف را با هم ترکیب کرده و آن را به مردم می‌فروشند؛ هر مواد دارویی، گیاهی و بهداشتی که در عطاری‌ها توزیع می‌شود باید مجوز وزارت بهداشت و نشان سیب سلامت بر روی آن محصول درج شده باشد.

سرپرست نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان قزوین تشریح کرد: ترکیباتی را در بسیاری از عطاری‌های این استان یافته‌ایم که مجوزی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آن نیست و عطارها بسیاری از ترکیبات را با هم مخلوط  کرده و می‌فروشند؛ از نمونه چنین محصولاتی می‌توان به خمیر دندان نشاط چند منظوره اشاره کرد که 16 نوع زغال خوراکی و 16 نوع داروی گیاهی از جمله نعنا و میخک ترکیب دارد؛ مردم باید مراقب باشند که ارائه این محصولات آیا مجوزهای لازم وزارت بهداشت را دارد یا نه؟

طالبیان خاطرنشان کرد: هر محصولی که مورد استفاده قرار بگیرد باید برند و معرف کالا را داشته باشد؛ کپسول فرشته به عنوان چاق و لاغرکننده مصرف می‌شود که به دلیل مصرف این کپسول، دو نفر فوت شدند.

وی عنوان کرد: نخستین فعالیت برای برخورد با تخلفات عطاری‌ها، آگاه‌سازی مردم توسط منابع مختلف از جمله رسانه‌ها است؛ بزرگ‌ترین رسالت در طب سنتی آموزش به مردم است.

* فروش داروهای گیاهی در عطاری‌ها ممنوع است

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: اداره‌کل نظارت بر موادغذایی، دارویی، مکمل‌های غذایی از مردادماه سال جاری به صورت رسمی فعالیت خود را در سراسر کشور آغاز کرده و این اداره‌کل در استان قزوین هم فعال است.

رامش مهرآیین ادامه داد: نظارت بر عطاری‌های سطح استان قزوین و شهرستان‌های آن را از چند ماه گذشته آغاز کردیم و بازدیدها در چند دوره انجام شده است و با برگزاری‌ها جلسات مختلف با عطارها آن‌ها را مجاب کردیم که عطارها فقط مجاز به فروش گیاهان دارویی هستند؛ فروش داروهای گیاهی باید در داروخانه‌ها صورت بگیرد و فروش آن در عطاری‌ها ممنوع و تخلف است.

وی در تبیین تفاوت گیاه دارویی با داروی گیاهی افزود: فرق گیاه دارویی با داروی گیاهی در این است که گیاه دارویی شامل موادی بوده که به شکل اولیه خود همچون دارچین و هل است اما داروی گیاهی، هرچیزی که فرآوری شده باشد و به صورت قرص، کپسول، شربت پماد مالشی یا قطره باشد محسوب می‌شود و فروش آن در عطاری‌ها توسط عطار ممنوع و تخلف محسوب می‌شود.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی استان قزوین گفت: یک سری داروهای گیاهی جزو داروهای گیاهی مجاز محسوب می‌شود که این داروها باید در داروخانه‌ها توسط مسؤول فنی و پزشک فروخته و عرضه شود؛ در بازدیدهای صورت گرفته از عطاری‌های قزوین داروهایی با عنوان چاقی لاغری و غیره عرضه شده بود که مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

مهرآیین خاطرنشان کرد: عطاری‌هایی که تخلف داشته است فعالیت آنان توقیف و به اداره‌کل تعزیرات حکومتی استان ارجاع داده شده تا پرونده آن مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس با اشاره به عطاری‌های مجاز و غیرمجاز در استان قزوین گفت: در این استان، 140 عطاری وجود دارد که 75 تا 80 مورد آن مربوط به شهر قزوین است؛ به صورت تقریبی 25 عطاری مجوز فعالیت ندارد و بدون مجوز فعالیت می‌کند.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی استان قزوین تصریح کرد: هدف از نظارت بر عطاری‌ها، آگاهی‌بخشی به مردم بوده است و سعی می‌شود به صورت گسترده در اداره‌های مختلف آموزش‌ها را برای مردم در خصوص گیاهان دارویی و داروهای گیاهی ارائه دهیم.

مهرآیین بیان کرد: باتوجه به اینکه مردم به خرید گیاهان دارویی روی آورده‌اند، مصرف این گیاهان هم به صورت خودسرانه عوارض نامطلوبی را برای سلامتی انسان به همراه دارد.

وی ضمن توصیه‌هایی به مردم در خصوص مصرف داروهای گیاهی و گیاهان دارویی یادآور شد: توصیه می‌کنیم داروی گیاهی و گیاهان دارویی با نظارت و مجوز پزشک متخصص طب سنتی توسط مردم مصرف شود که در حال حاضر دو متخصص طب سنتی در استان قزوین به نام‌های سیاهپوش و عبدالله کشاورز فعالیت می‌کنند.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی استان قزوین گفت: باتوجه به اینکه داروهای گیاهی دکتر روازاده توسط وزارت بهداشت رد شده است، تمام داروهای این دکتر در سطح استان قزوین جمع‌آوری می‌شود و هیچ مجوزی برای داروهای آن وجود ندارد.

مهرآیین گفت: در دو سال گذشته باتوجه به اینکه طب سنتی رواج داشته و مردم به مصرف گیاهان دارویی روی آورده‌اند، مصرف داروهای شیمیایی و گیاهی همزمان شده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: استفاده از گیاهان دارویی را به عنوان درمان کامل قطع یک بیماری توصیه نمی‌کنیم و بسیاری از گیاهان دارویی باید به عنوان یک طب مکمل در کنار داروهای شیمیایی و زیر نظر یک پزشک سنتی و یک طب مکمل استفاده شود.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی استان قزوین افزود: در طب سنتی استفاده از گیاهان دارویی مناسب است اما این مصرف باید زیر نظر پزشک سنتی صورت بگیرد؛ استفاده منطقی گیاهان دارویی مهم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار