به منظور تامین آب شرب روستاییان ۴۳ مجتمع آبرسانی با ۴۴ میلیارد تومان اعتبار در مناطق مختلف استان در حال احداث است تا مشکلات آب شرب مناطق محروم بسرعت برطرف شود.
کد خبر: ۳۹۶۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ 18 March 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از مهر، محمدرضا جباری، یکی از اصلیترین دغدغه‌های دولت، تامین زیرساخت‌های جمعیت روستایی به ویژه تامین آب شرب و بهداشتی روستاییان کشور است، این موضوع به لحاظ اهمیت، جایگاهی بی بدیل در حفظ سلامت، کارآمدی ساکنان مناطق روستایی، عدم مهاجرت و توسعه پایدار بخش روستایی کشورداشته و خواهد داشت.

طی برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور، به‌خصوص برنامه پنجم (ماده ۱۹۴)، توسعه پایدار روستاها به‌عنوان یکی از اصلی ترین اهداف دولت مورد توجه بوده است.

دورنمای آبرسانی به روستاهای کشور

استقرار جمعیت روستایی کشور در مناطق محل سکونتشان بسیار حائز اهمیت بوده و این در حالی است که طی سال‌های اخیر با وقوع خشکسالی‌های پی در پی و ادامه‌دار، مشکلات عمده‌ای در تامین آب شرب روستاها ایجاد شده است. نقش بی‌بدیل جمعیت روستایی کشور در تولید و تامین نیازهای استراتژیک و حیاتی کشور، پایداری، استقرار و صیانت مرزها، عدم مهاجرت بی‌رویه و رشد لجام گسیخته حاشیه‌نشینی در شهرها و عوامل دیگری از این دست، لزوم اتخاذ تدابیر و انجام برنامه‌ریزی‌های کلان برای تامین زیرساخت‌های اولیه روستاییان را همگام با توسعه پایدار کشور، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده است.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین زیرساخت‌های هر جامعه‌ای، تامین آب شرب و بهداشت می‌باشد. به دلیل وابستگی بیش از حد روستاها به منابع آب زیرزمینی کشور و همزمان افت شدید منابع آب زیرزمینی به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی (به‌ویژه در بخش کشاورزی) و وقوع خشکسالی‌های گسترده، عملا بخش عمده‌ای از منابع آب زیرزمینی مورد استفاده برای تامین آب روستاییان کشور، با چالش‌های اساسی روبه‌رو شده است. روی آوردن به ایجاد طرح‌های آبرسانی روستایی در قالب مجتمع‌های آبرسانی روستایی که چند روستا در قالب یک مجتمع به یک منبع آبی پایدار وصل می‌شوند، می‌تواند نقش مهمی در تامین آب پایدار روستاها داشته باشد.

در این میان در استان قزوین نیز با بیش از ۸۳۰ روستا تامین آب شرب روستاهای دارای سکنه از اهمیت خاصی برخوردار است.

شرکت اب وفاضلاب روستایی استان قزوین در سالهای اخیر با رویکرد آبرسانی بهداشتی به روستاها با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و اعتبارات استانی و سفر ریاست جمهوری تلاش کرده است تا این مشکل دیرین مردم مناطق محروم را برطرف کند.

در این گزارش ضمن سفر به دو روستای یانس آباد و زیاران در محدوده شهرستان آبیک با مردم و مدیرعامل شرکت آبفار استان گفتگو کردیم.

محمد علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت تامین آب روستاهای استان گفت:باتوجه به خشکسالی های اخیر و کاهش منابع آبی روستایی برای رفع مشکل اقدامات موثری از سوی شرکت در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین بر اساس وظایف ذاتی خود و در راستای تامین آب آشامیدنی روستاهای دارای مشکل در سالهای اخیر رویکرد خود را ایجاد مجتمع های آبرسانی روستایی قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بیان کرد: مزیت احداث و بهره برداری از مجتمع های آبرسانی تامین آب شرب پایدار و مطمئن، نظارت و کنترل بیشتر بر امور کیفی و کاهش هزینه هاست.

علیزاده گفت: با اجرای این طرح علاوه بر آبرسانی بهینه در چشم انداز درازمدت امکان مقابله موثر با پدیده خشکسالی و کم آبی که چالش فراگیر سالهای فراروی کشور است فراهم خواهد شد.

ساخت ۴۳ مجتمع آبرسانی روستایی

وی اضافه کرد: ساخت ۴۳  مجتمع آبرسانی با ۴۴ میلیارد تومان اعتبار در استان آغاز شده است که ۳۷۰ روستا را تحت پوشش قرار می دهد.

علیزاده گفت: در حال حاضر جمعیت برخوردار روستایی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی حدود ۸۲.۶ درصد است که با تکمیل پروژه های آبرسانی میزان تحت پوشش به ۸۵ درصد افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: در این زمینه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و دولت محترم تدبیر و امید بر پایه رهنمودهای وزارت عالی نیرو و شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور همگام با سایر استانها استفاده از منابع اعتباری صندوق توسعه را از سال ۹۴ مورد توجه قرار داده است.

ساخت ۳۹ مجتمع آبرسانی روستایی با اعتبارات صندوق توسعه ملی

مدیرعامل آبفار استان قزوین اظهارداشت: در سطح کشور۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای مجتمع های آبرسانی پیش بینی شده که سهم استان قزوین ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است.

وی اضافه کرد: حدود ۱.۶ درصد سهم اعتبارات صندوق توسعه ملی به استان قزوین اختصاص یافته که به صورت متمرکز ودرمراحل مختلف به تناسب میزان پیشرفت فیزیکی طرح ها پرداخت می شود.

وی بیان کرد: ۳۲ مجتمع در استان در دست ساخت که تا نیمه اول سال آینده تکمیل شده و آماده بهره برداری خواهد شد و با افتتاح آنها ۱۷۰ روستا تحت پوشش آب سالم و بهداشتی قرار می گیرند.

۱۵۰ روستای استان با کمبود آب مواجه است

علیزاده در ادامه در خصوص کمبود آب در روستاهای استان و آبرسانی سیار اظهارداشت:درحال حاضر ۱۵۰ روستای استان با کمبود آب شرب روبروست که امسال ۸ هزار و ۷۳۷ نوبت آبرسانی با تانکر سیار برای تامین اب شرب این روستاها صورت گرفته است.

وی گفت:میزان سرانه مصرف آب روستایی در کشور ۱۲۰ لیتر ودراستان قزوین ۲۱۲ لیتر است که حدود دوبرابر استاندارد است که از روستاییان انتظار داریم بارعایت صرفه جویی درمیزان مصرف در اجرای طرح های مقابله با کم آبی همکاری لازم را با شرکت آب و فاضلاب روستایی داشته باشند.

روستاییان قدردان خدمات مسئولان هستند

در سفر به روستای یانس آباد در محدوده شهرستان آبیک که با ساخت یک مجتمع بزرگ آبرسانی مشکل مردم پس از سالها برطرف شده است دیدگاه مردم روستا را جویا شدیم.

ماه نساء مهرپور لایقی پیرزن ۸۰ ساله ای که سالهای متمادی از بی آبی در روستای زیاران در رنج بوده است به خبرنگار مهر گفت: سالها بود به دلیل نداشتن آب با مشکلات زیادی روبرو بودیم و مجبور می شدیم لباس و رخت خود را برای شستن کنار رودخانه ببریم و ساعتها پیاده روی کنیم تا آب شرب خود را در کوزه و ظروف به روستا منتقل کنیم.

وی افزود: نداشتن آب بویژه در زمستان برای زنان خیلی سخت بود البته چند سالی هم با تانکر برای ما آب می آوردند که آنهم سخت بود و لی امروز خیلی خوشحال هستیم که آب روستا تامین شده و دیگر مشکلی نیست.

باب الله کریمی از اهالی روستای یانس آباد هم گفت: مردم روستا بدلیل نداشتن آب مناسب از نظر بهداشت و سلامتی مشکل داشتیم و بیماری هم زیاد بود.

وی بیان کرد: اگر آب نباشد دیگر سایر خدمات فایده ندارد و زندگی ما به آب وابسته است و اگر کسی در این شرایط قرار نگیرد اهمیت موضوع را درک نمی کند به همین دلیل امروز که صاحب آب لوله کشی هستیم واقعا آن را یک نعمت بزرگ می دانیم.

این کشاورز گفت: لوله کشی آب و تامین آب شرب سالم و بهداشتی که مستمر هم هست باعث شده خیلی از روستائیان دوباره به محل برگردند و به دلیل موقعیت منطقه حتی شاهد حضور افرادی از سایر شهرها بویژه مردم تهران هستیم که با آمدن آب به منطقه آنها نیز علاقمند شده اند به دلیل موقعیت خوب منطقه در این محل اقامت کنندو خانه ای برای خود ساخته اند تا در تابستان به این روستا بیایند.

در روستای زیاران هم مرد میانسالی که کشاورزی می کند و گاهی با خودروی شخصی مسافرکشی هم انجام می دهد به خبرنگار مهر اظهارداشت: روستای زیاران بسیار خوش آب و هواست و به دلیل نزدیکی به آبیک محل رفت و آمد مردم سایر نقاط هم هست اما فقط به دلیل نداشتن آب لوله کشی شاهد مهاجرت حتی افراد بومی بودیم.

خیرالنساء ازبانوان روستای زیاران هم بااظهارخوشحالی ازساخت مجتمع آبرسانی در این روستا گفت: واقعا در تامین آب مشکل داشتیم و باید با زنان روستا به سرچشمه می رفتیم و ساعتها طول میکشید تا لباس و ظرف خود را بشوریم و برای آب شرب در کوزه و دبه آب می آوردیم.

وی بیان کرد: بچه هایمان باید هفته ای یک بار حمام می رفتند و بهداشت هم مناسب نبود اما امروز با لوله کشی آب وضعیت خیلی خوب شده که تشکر می کنیم.

وی افزود: با درک وضعیت موجود مردم روستا هم مشارکت کردند و با خودیاری زمینه سرعت بخشیدن به کار فراهم شد و امروز بزرگترین مجتمع آبرسانی به ظرفیت دو هزار مترمکعب در این روستا ساخته شده که چند روستای دیگر را نیز تحت پوشش دارد و ما قدردان خدمات مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هستیم.

مردم روستا باشنیدن حضور خبرنگار مهر خوشحالی خود را از ساخت مجتمع آبرسانی برای حل دائمی مشکلاتشان ابراز کرده و از صمیم قلب از مسئولان برای تامین این خواسته دیرین تشکر کردند.

 تکمیل این مجتمع‌ها به منابع اعتباری نیاز دارد و در این راستا حمایت‌ همه‌جانبه تمامی ارکان نظام، به‌ویژه دولت و مجلس ضروری است و با برنامه‌ریزی دقیق در صورت تامین اعتبار لازم، طی سه سال می‌وان موضوع آب روستایی کشور را به سرانجام مناسبی رهنمون ساخت.

برنامه ششم توسعه فرصت مناسبی جهت حل و فصل بحث آب روستایی بوده و ارائه خدمات زیربنایی بویژه تامین آب شرب سالم و بهداشتی در روستاها می تواند ضمن جلوگیری ازمهاجرت روستاییان به مهاجرت معکوس هم کمک کرده به آبادانی بیشتر روستاها کمک کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار