حمله موشکی آمریکا به فرودگاه الشعیرات واکنشهای متعددی در پی داشته است و با خرسندی هم پیمانان منطقه ای واشنگتن که از سالها پیش خواستار سرنگونی نظام مقاوم سوریه بوده اند مواجه شده است.
کد خبر: ۴۰۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲ 07 April 2017
به گزارش تابناک : در حالیکه ایران و روسیه حمله بامداد امروز (جمعه) آمریکا به سوریه را محکوم کرده اند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و نیز دولت عربستان سعودی از آن حمایت کردند و در عین حال بولیوی و روسیه خواهان تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی این تحول جدید شده اند.
 
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به حملات موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی در تاریخ معاصر، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را فارغ از عاملین و قربانیان آن محکوم می نماید و همزمان استفاده از این بهانه برای اقدامات یک جانبه را خطرناک، مخرّب و نقض اصول آمره حقوق بین الملل می داند.

 وی افزود: ما ضمن محکومیت شدید هرگونه اقدام نظامی یکجانبه و حملات موشکی به «پایگاه هوایی الشعیرات» در سوریه توسط ناوهای آمریکایی، معتقدیم که اینگونه اقدامات به بهانه حمله شیمیایی مشکوک در «خان شیخون» در ادلب که زمان بندی، عاملین و منتفعینِ از آن کاملا در پرده ای از ابهام قرار دارد به تقویت تروریست های رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود.
 
کاخ کرملین نیز اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر اینکه حمله موشکی آمریکا به سوریه به روابط مسکو و واشنگتن ضربه می زند، این اقدام را کمکی به مبارزه با تروریسم نمی داند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه امروز (جمعه) در گفت وگو با خبرنگاران در باره حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی در استان حمص سوریه گفت: این اقدام واشنگتن به روابط روسیه و آمریکا که در وضع ناگواری قرار دارد، ضربه ای سخت می زند.
 
ولادیمیر سافرونوف سرپرست هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز با انتقاد از برنامه حمله نظامی آمریکا به سوریه گفت: مبتکران چنین اقدامی سرنوشت کشورهای عراق و لیبی را مرور کنند.
 
وی تاکید کرد: حمله آمریکا به سوریه پیامدهای منفی دارد و تمام مسئولیت چنین وضعی بر دوش افرادی است که مبتکر چنین اقدام های مشکوک و غمناکی هستند.
 
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اتهام حمله شیمیایی رژیم سوریه به خان شیخون توسط کشورهای غربی را «بی‌اساس» و «غیرقابل قبول» خواند.

دولت روسیه اعلام کرد حمله ایالات متحده به یک پایگاه هوایی سوریه، قوانین بین المللی را پایمال کرده و به رابطه این کشور با ایالات متحده جدا آسیب زده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این حمله را «تجاوز به یک دولت خودمختار» براساس یک «زمینه چینی قبلی» خواند.

«ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره گفت: «روشن است که این حمله از پیش به خوبی زمینه چینی شده بود. برای هر کارشناسی روشن است که واشنگتن پیش از رویدادهای اِدلب (حمله شیمیایی) تصمیم به این کار گرفته بوده و این امر زمینه ای است برای قدرت نمایی آنها.»

حمایت ها؛ از نتانیاهو تا ترکیه

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه ای اعلام کرد که وی از حمله آمریکا به سوریه حمایت کرده است.

یک مقام مسوول در وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز امروز جمعه، بدون ذکر نام حمایت کامل کشورش را از حمله نظامی آمریکا به سوریه اعلام کرد.

«مالکوم ترنبول» نخست وزیر استرالیا نیز ضمن حمایت از حمله موشکی امروز جمعه آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه گفت: این حمله واکنش سریع به یک جرم جنگی وحشت آور در سوریه بوده است.

«ژان مارک ایرو» وزیر امور خارجه فرانسه نیز در واکنش به این حمله گفت: این حمله هشداری به یک رژیم جنایتکار بود.

دولت انگلیس هم بامداد امروز اعلام کرد: لندن از حمله موشکی آمریکا علیه یک پایگاه هوایی در سوریه در پاسخ به حمله شیمیایی وحشیانه نیروهای این کشور کاملا حمایت می کند.

یک سخنگوی نخست وزیری انگلیس در این باره مدعی شد: ما باور داریم که این پاسخ مناسبی به حمله شیمیایی وحشیانه صورت گرفته توسط رژیم سوریه است.

«مایکل فالون» وزیر دفاع این کشور هم فاش کرد که لندن در جریان تصمیم دولت آمریکا برای این حمله موشکی بوده است.

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن نیز امروز پس از پایان نشست امنیت ملی این کشور در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد و گفت که توکیو از حمله آمریکا به سوریه حمایت می کند.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «فرانسوا اولاند» نیز با صدور بیانیه ای مشترک، تلویحا از حمله موشکی امروز آمریکا به سوریه حمایت کردند و گفتند: بشار اسد مسئول تبعات این حمله است.

همچنین وزارت امور خارجه ترکیه امروز جمعه، در بیانیه ای، این حمله آمریکا را گامی مثبت خواند و اعلام کرد که ترکیه از هر اقدامی در این راستا حمایت می کند.

واکنش اعضای کنگره آمریکا: از حمایت نمایندگان جمهوری خواه تا انتقاد نمایندگان دموکرات به حمله بدون اطلاع و مجوز کنگره

تنها ساعتی بعد از حمله موشکی آمریکا به سوریه، اعضای کنگره ایالات متحده آمریکا به این حمله واکنش نشان دادند. «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد اقدام ترامپ «واکنش درست و بجا» بود. وی گفت حل بحران طولانی سوریه یک کار سخت است اما بشار اسد باید برای اقداماتش مسئول باشد.

وی از ترامپ خواست که برای اقدام نظامی با کنگره همکاری کند. آقای رایان نوشت: ‌من استقبال می کنم که دولت برای اقدامات بعدی کنگره را در جریان قرار دهد.

«جان مک کین» سناتور کهنه کار جمهوری خواه و لیندزی گراهام سناتور کارولینای جنوبی در بیانیه مشترکی از اقدام ترامپ استقبال کردند.

در این بیانیه آمده: ما باید سرانجام از تاریخ درس بگیریم مطمئن شویم که موفقیت تاکتیکی منجر به پیشرفت های استراتژیک است. این بدان معنی است که با یک استراتژی جامع و تازه در کنار همکاری با متحدان و شرکای مان، کشمکش های سوریه پایان می گیرد.

سناتور« باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز موضع خود را چنین بیان کرد: این مهم است که اسد می داند دیگر نمی تواند از مصونیت از مجازات برای جنایات وحشتناک خود را در برابر شهروندان لذت ببرد. گام های مناسبی برداشته شد.

وی افزود: همانطور که به پیش می رویم،‌ مهم است که دولت، کنگره را در جریان قرار دهد و به روشنی استراتژی کامل خود را برای مردم آمریکا اطلاع دهد.

«بن کاردن» ارشد‌ترین دمکرات در کمیته روابط خارجی سنا نیز در بیانیه ای از دولت برای اقدام بدون اجازه کنگره اعتراض کرد و نوشت:‌ تاکید می کنم برای هرگونه اقدام نظامی در سوریه توسط دولت ترامپ نیاز به مشورت با کنگره دارد. این وظیفه رئیس جمهوری است که قوه قانونگذاری و مردم آمریکا را چه درباره این عملیات و چه درباره هر عملیاتی در جریان سیاست خود در سوریه قرار بدهد.

«اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه ای اعلام کرد: بارها توسط آمریکا و سازمان ملل متحد به اسد هشدار داده شده بود که هدف قرار دادن عمدی زنان، کودکان و مردان بی گناه غیر قابل تحمل است. اکنون اسد بخاطر یک حمله شیمیایی شنیع دیگر گرفتار شده است و دولت پاسخ شمرده ای به او داده است.

سناتور «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا نیز در بیانیه ای با استقبال از پاسخ به اسد یادآور شد:‌ اینکه اسد برای جنایت شنیع باید هزینه پردازد اقدام درستی است.


با این حال این عضو ارشد دموکرات کنگره خطاب به دولت گفت: لازم است که دولت قبل از هر اقدامی استراتژی و مشورت با کنگره را اجرا کند.


با اینکه اغلب چهره های سرشناس کنگره ضمن حمایت از اقدام ترامپ، اشاره پررنگی به ضرورت اجازه ترامپ از کنگره برای حمله به سوریه نکرده اند،‌ «رند پال» سناتور جمهوریخواه ایالت کنتاکی با اقدام رئیس جمهوری مخالفت کرده است. آقای پال حتی معتقد است رئیس جمهوری بخاطر مشورت نکردن با سوریه،‌ تخلف قانون اساسی کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا که در فلوریدا و با رئیس جمهوری چین دیدار دارد، ساعتی بعد از دستور این حملات در سخنان کوتاهی بیان کرد.

ترامپ با اشاره به دلایل حمله موشکی به سوریه توسط آمریکا گفت اسد به کودکان، زنان و افراد بی گناه حمله شیمیایی کرد. در این حمله بچه ها و نوزادان زیبا قربانی شدند.
 

وی افزود: هیچ فرزند خداوند نباید هدف و قربانی چنین درد و آزاری قرار بگیرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده افزود: من دستور چنین حمله به مرکز نگهداری تسلیحات سوریه دادم. این اقدام برای منافع آمریکا و متحدان ما در منطقه است تا بتواند از حملات شیمیایی مشابه جلوگیری کند. این حمله در راستای منافع حیاتی امنیت ملی آمریکا بوده است.

به گفته ترامپ، سوریه خطوط را زیر پا گذاشته است. در نتیجه اقدامات سوریه، بحران مهاجران، شکل گیری داعش و تهدیدهای جهانی شکل گرفته است. من از همه کشورهای جهان و حامیان صلح می خواهم که برای پایان این جنگ خونین به ما بپیوندند.

از سوی دیگر مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا در واکنشی اعلام کرد که این حمله نظامی اقدامی بازدارنده بوده و به زعم بریتانیا منظور از آن شروع یک کارزار نظامی تازه نیست.

 فالون گفت: «حمله ای بود بسیار محدود و دقیق؛ عملیاتی مستقیم بود برای حمله به هواپیماها و تجهیزاتی که به باورِ ایالات متحده در حمله شیمیاییِ اخیر دست داشته اند، تا بتوان رژیم سوریه را از حملات بعدی باز داشت و به این ترتیب احتمالا جان افراد بیشتری را نجات داد.»

پنتاگون همچنین اعلام کرد: هدف این حمله آشیانه هواپیماها، مراکز سوخت، ذخایر لجستیک، زاغه های مهمات، سامانه دفاع هوایی و رادارها بوده است. این سازمان پیشتر تأیید کرده بود که پیش از حمله، به نیروهای روس مستقر در این منطقه هشدار داده شده بود. ارتش سوریه اعلام کرده است که ۶ تن از نیروهایش در این حمله کشته شده اند.



منبع : قدس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار