قائم مقام وزیر نیرو در مورد مشکلات پیش آمده در تامین برق مناطقی از استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان، گفت: در استان سیستان و بلوچستان قطعی برق نداشتیم اما با افت ولتاژ و نوسان مواجه بودیم؛ درخوزستان نیز تنش های باری منجر به آتش گرفتن یکی از ترانس هایی شبکه برق شد و به قطعی چند ساعته برق در برخی مناطق انجامید.
کد خبر: ۴۴۸۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳ 26 June 2017
' ستار محمودی' امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، به اضافه شدن 500 روستای جدید به مصرف کنندگان برق استان سیستان و بلوچستان در سه، چهار سال اخیر اشاره کرد و گفت: هفته گذشته سطح ولتاژ برق برخی از شهرها در شبکه برق استان سیستان و بلوچستان به دلیل اضافه شدن مشترکان جدید و همچنین پراکندگی و فاصله مراکز تولید از مصرف افت پیدا کرد.
وی اضافه کرد: مردم سیستان و بلوچستان با توجه به دمای هوای استان و استفاده از سامانه های خنک کننده، درخواست داشتند که تعرفه های برق این استان کاهش پیدا کند؛ این درخواست از سوی وزارت نیرو مورد بررسی قرار گرفت و به دولت پیشنهاد شد؛ دولت نیز با این پیشنهاد موافقت کرد و به این ترتیب تعرفه برق در سیستان و بلوچستان کاهش یافت.
قائم مقام وزیر نیرو افزود: به دنبال وقوع مشکل در شبکه برق سیستان و بلوچستان، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و حمید چیت چیان وزیر نیرو به منطقه اعزام شدند و مسایل را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش ایرنا، نوبخت در نشست پیگیری مصوبات هیات دولت با مدیران استانی وزارت نیرو گفت: امسال 18 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آب و برق در سیستان وبلوچستان هزینه می شود؛ این اعتبارات به زودی تخصیص پیدا می کند.
چیت چیان نیز در این نشست گفت: 21 سرمایه گذار بخش خصوصی مجوز ساخت نیروگاه بادی در میل نادر واقع در شمال سیستان و بلوچستان را از وزارت نیرو دریافت کرده اند که به این ترتیب 200 مگاوات نیروگاه پراکنده در 25 نقطه در سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد.

** خنک کردن ترانس های برق با کولرهای آبی
قائم مقام وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به افزایش دما به عنوان یکی از مشکلات فصل تابستان برای آب رسانی و برق رسانی اشاره کرد و گفت:‌ در حوزه برق، مصرف بعضی مناطق در فصل تابستان به حدی افزایش پیدا می کند که ترانس محلی کشش آن را ندارد و دچار تنش می شود.
وی افزود: مواردی داشته ایم که ترانس به حدی داغ شده است که کارشناسان محلی مجبور شده اند با ابتکاراتی، با کولر آبی آن را خنک کنند که آن ترانس آتش نگیرد.
محمودی به مساله پیش آمده برای استان خوزستان پرداخت و گفت: در اثر آتش سوزی یکی از ترانس های محلی، موجب افت فشار در شهر اهواز و بخشی از حوزه آبادان و همچنین قطعی برق در برخی از مناطق اهواز شد.
به گزارش ایرنا، محمود دشت بزرگ مدیر عامل برق منطقه ای خوزستان در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: ارتباطی مستقیم بین افزایش دما و رشد بار در شبکه برق کشور وجود دارد؛ یعنی همزمان با گرم شدن هوا، مصرف نیز افزایش پیدا می کند، چون مشترکان از وسایل سرمایشی بیشتری استفاده می کنند.
مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان افزود: این شرایط باعث شد تجهیزات و ترانس های شبکه توزیع با تنش های باری روبرو شوند.
وی همچنین به حادثه آتش سوزی در پست برق منطقه 200 سپیدار اشاره کرد و گفت: آن مشکل بلافاصله برطرف شد؛ نقاط آسیب دیده در حال ترمیم است و تا نیمه اول ماه آینده به صورت کامل رفع عیب می شود.
به گزارش ایرنا، بر اساس گرمای بیش از اندازه و افزایش مصرف برق در شنبه شب گذشته، در پست برق منطقه 200 مگاوات سپیدار اهواز آتش سوزی رخ داد و به دنبال آن، برق بیش از 16 نقطه کلانشهر اهواز و بخش هایی از شهرستان کارون قطع شد.
مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان در ادامه این گفت و گو اضافه کرد: اکنون شرایطی پایدار در استان خوزستان برقرار است و برق رسانی به مرکز و همه شهرهای استان به طور طبیعی و عادی ادامه دارد.

** ظرفیت تولید،‌ انتقال و توزیع جوابگوی مصرف متعادل است
قائم مقام وزیر نیرو در پایان تاکید کرد: هم در مورد برق و هم آب، وزارت نیرو تمهیدات لازم را دیده است؛ تعمیرات نیروگاه ها به طور کامل انجام شده و تامین سوخت با همکاری وزارت نفت پیش بینی شده است؛ آنچه خارج از قدرت این برنامه ریزی هاست و باید با کمک مردم آن را حل کرد، تغییرات درجه هوا است.
وی اضافه کرد: تولید، انتقال و توزیع در آب و برق بر اساس ظرفیت های کشور است؛ در یک مصرف مناسب و متعادل این ظرفیت جوابگوست اما وقتی درجه هوا بالا می رود و مصرف کننده مصرف خود را بالا می برد، به طور قطع این سیستم ها دچار نارسایی هایی می شوند.
محمودی از مردم درخواست کرد که به الگوهای مدیریت مصرف توجه داشته باشند و با رعایت مدیریت مصرف، به طی کردن تابستانی بدون قطعی برق کمک کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار