مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: در راستای حفاظت از بناهای ارزشمند تاریخی، مذهبی، ایوان شمالی، مناره ها و ماذنه های مسجد جامع عتیق قزوین مرمت شد.
کد خبر: ۴۵۲۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳ 03 July 2017
محمد علی حضرتی در گفتگو با خبرنگار اظهارداشت: مسجد جامع عتیق که در حاشیه غربی خیابان شهدا (سپه) و مرکز بافت تاریخی شهر قزوین قراردارد از جمله بناهای عظیم وباشکوه تاریخی، مذهبی و یکی از کهن ترین و کم نظیرترین مساجد چهار ایوانی ایران به شمار می‌رود.

وی افزود: دراین بنا، شکوه هنر و معماری ادوار مختلف تاریخی را می‌توان مشاهده کرد و این اثر منحصر به فرد جایگاه ویژه‌ای در نزد مردم شهر قزوین و گردشگران داخلی و خارجی دارد و حفظ آن در برابر خطر ناشی از آسیب های وارده امری بسیار ضروری است.

حضرتی درخصوص روند اجرای طرح مرمت و بازسازی ایوان شمالی مسجد جامع یادآورشد:در پی آتش سوزی مناره غربی مسجد جامع در سال‌های گذشته و پرتاب آب برای مهارآتش و نیز بارندگی‌های پس از آن، بخش‌هایی از ایوان شمالی مسجد جامع دچار آسیب‌های جدی شده و نیازمند مرمت و بازسازی اساسی بود لذا عملیات اجرای طرح احیاء و مرمت ایوان شمالی این بنای با شکوه تاریخی و مذهبی همراه با مناره‌ و ماذنه‌ها با تامین هزینه از محل اعتبارات ملی از اواسط بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و با انجام اقدامات مرمتی تحت نظر کارشناسان این سازمان به پایان رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به اقدامات ضروری صورت گرفته در طرح مرمت و بهسازی ایوان شمالی مسجد جامع اظهارداشت: مرمت و بازسازی رسمی بندی ایوان شمالی به متراژ ۴۲۰ مترمربع، مرمت آجرکاری معقلی جلوخان مسجد جامع به متراژ ۲۰ متر مربع، انجام شده است.

وی گفت: همچنین مرمت وبازسازی رسمی بندی حاشیه لاجوردی طاق نمای سر در ورودی راهروی جلوخان به متراژ ۲۱۰ متر مربع، پاکسازی بدنه هشتی و مرمت جزئی به متراژ ۱۸۰ متر مربع، مرمت و بازسازی کف آجری(نظامی) حیاط مسجد جامع به متراژ ۴۰ متر مربع، مرمت و دانه گذاری کل کاشی کاری مناره شرقی بهمراه روغن کاری ماذنه و پاکسازی و روغن کاری کل ارسی‌ها ازجمله اقدامات مرمتی در این مسجد باشکوه بود که هم اینک با نظارت و کارشناسی مهندس علی نصیری به اتمام رسیده است.

حضرتی یادآورشد: مسجد جامع عتیق قزوین یکی از کهن ترین مساجد چهار ایوانی ایران با شماره ثبت ۱۲۱ است که در این مسجد آثار معماری از ادوار تاریخی در وسعتی معادل ۱۲۵۰۰ متر مربع وجود دارد و قدیمی‌ترین قسمت موجود آن به سال ۱۹۲ بدستور هارون الرشید بناشده که الحاقاتی درعصر سلجوقی، صفوی و قاجار به آن اضافه شده و شش کتیبه گچبری مقصوره خمار تاشی آن شهرتی جهانی دارد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار