وجود دستگاه های لیزر در برخی آرایشگاههای شیراز و فارس و پیشنهاد استفاده از آن از سوی کارکنان برخی سالن های زیبایی به مشتریان، چندین سوال را در ذهن متبادر میکند و متولیان سلامت خود متعجب اند که دستگاههای لیزر چگونه توسط این افراد تهیه می شود. اگر شرکتها در این خصوص اقدام به فروش تجهیزات پزشکی به افراد غیرمتخصص میکنند تخلف است و پیگیری و نظارت بر آن از سوی مسئولان حوزه بهداشت و درمان ضروری می باشد!
کد خبر: ۴۵۷۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 11 July 2017
به نظر مي‌رسد تعدادي از اين دستگاه ها نيز با واسطه پزشكان به فردي كه در سالن زيبايي كار مي كند واگذار مي شود و اين نيز غيرمنطقي و مساله ساز است البته اهميت بررسي و تحقيق در مورد خدمات زيبايي بر عهده خود مردم هم مي باشد و افراد نبايد سلامت خود را فداي قيمت هاي ارزان كنند. به عبارتي هر كاري را بايد به كاردانش سپرد وگرنه عوارض ناشي از اين بي توجهي دامان خودمان را مي گيرد. مثل هميشه دود آن در چشم ما كه مراجعه كننده هستيم خواهد رفت و اگر دچار عارضه اي بشويم هيچ كس پاسخگو نخواهد بود!

رئيس انجمن متخصصين پوست استان فارس در اين خصوص مي گويد: نظارت بر فروش دستگاه هاي ليزر در استان ضروري است و البته مردم خود نيز بايد مراقب سلامت خود باشند و براي دريافت خدمات زيبايي و پوست به افراد غيرپزشك و به عبارتي غيرمتخصص در اين حيطه مراجعه نكنند.

دكتر فرهاد همچنین مي افزايد: طبق شنيدهها اين وضعيت به نحوي شده كه برخي سالنهاي زيبايي علاوه بر ليزر به تزريق ژل و بوتاكس هم ميپردازند كه بازرسي و نظارت در اين خصوص بايد تشديد يابد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز يادآور مي شود: بازديدهاي تصادفي و سرزده مي تواند امكان تخلف هاي ياد شده را كاهش دهد تا با توجه به اهميت موضوع، سلامت مردم به خطر نيفتد و افراد خود نيز نبايد فريب تبليغات مربوطه را بخورند چرا كه دريافت هر خدمت پزشكي توسط افراد غيرمربوط مي تواند عوارض جبران ناپذيري بر سلامت فرد داشته باشد.

نايب ریيس انجمن متخصصين پوست ايران مي گويد: اين كه دستگاههاي مربوط به ليزر چگونه به دست آرايشگرها رسيده سوال برانگيز است و به نظر مي رسد نظارت ها در اين مورد بايد به طور محسوس افزايش يابد. علاوه بر اين بالا رفتن آگاهي مردم هم ضروري است و چنين خدماتي را بايد از كلينيك هاي تخصصي تقاضا كنند تا امور مربوطه زير نظر پزشك انجام شود.

دكتر هنجني ميافزايد: مردم نبايد به دليل پرداخت هزينه كمتر به منظور بهره مندي از خدماتي مانند ليزر، تزريق ژل و يا بوتاكس به افراد غير متخصص مراجعه كنند چرا كه ممكن است با عوارضي از جمله سوختگي سطح پوست مواجه شوند.

اين متخصص بيماريهاي پوست و مو ميگويد: بروز عفونتها، ايجاد جاي زخم و لكههاي ماندگار از ديگر زيان هايي است كه در صورت انجام ليزر در مراكز غير پزشكي ميتواند اتفاق بيفتد.

دكتر هنجني با اشاره به تبليغات علني درخصوص اين خدمات غيراصولي نيز مي گويد: متاسفانه برخي اقدام به تبليغات علني خدمات زيبايي از جمله تزريق ژل و بوتاكس به صورت زيرزميني و حتي در خانه ها ميكنند و اين تبليغات بيشتر در فضاي مجازي انجام مي گيرد كه نظارت بر اين وضع ضروري است.

وي عفونتهاي متعدد، آبسه و به هم خوردن تعادل اجزاي صورت را نيز از عوارض تزريق ژل و بوتاكس توسط افراد غيرپزشك ميداند كه گاهي فرد را مجبور به تخليه آن مواد و به وجود آمدن مشكلات جبران ناپذير مي كند.

نايب ریيس انجمن متخصصين پوست استان فارس هم مي افزايد: به طور كلي انجام اقدامات درماني به منظور زيبايي در آرايشگاه ها ممنوع است و دخالت در امور پزشكي مي باشد.

دكتر خليل ا... حامدپور در گفت و گو با خبرنگار «خبرجنوب» مي گويد: ليزر، سوزاندن خال و زگيل، تزريق ژل و بوتاكس و موارد مشابه نياز به دانش پزشكي دارد و فرد خدمت دهنده بايد از آناتومي و بافت پوست اطلاع داشته باشد و بداند هر خدمت زيبايي براي چه كسي انجام شود و يا اصلاً انجام نگيرد.

وي مي افزايد: فرد خدمت دهنده امور زيبايي بايد بداند هر چيزي چه عوارضي دارد و با موارد احتمالي چطور برخورد كند و در صورت مشاهده مشكل براي بيمار دچار سردرگمي نگردد.

دكتر حامدپور عنوان مي كند: به طور مثال به صرف داشتن هواپيما نميتوان بدون خلبان سوار بر آن شد، به صرف خريد دستگاه ليزر هم نميتوان به مردم خدمت ارايه داد و انجام آن توسط افراد غيرپزشك مي تواند عارضه هاي بسياري به همراه داشته باشد.

اين متخصص پوست ميافزايد: هنگام استفاده از اين دستگاهها فرد بايد از دانش پزشكي مطلع باشد و بداند كه انرژي و نفوذ ليزر را براي هر پوستي چگونه تنظيم كند، برخي افراد كه تنها براي چند روز در مطب ها و زير نظر پزشك آموزش مي بينند و بعد در آرايشگاه ها خدمات مربوطه را ارايه مي دهند نيز براي اين امر مطلوب نيستند و ممكن است يك سري اصول بهداشتي ظریف را رعايت نكنند و ماهانه موارد متعددي از بيماري هاي عفوني، پوست و زگيل را در خانم هايي كه به دليل مراجعه به آرايشگاه ها و دريافت خدمات غير مربوط از جمله ليزر دچار آن شده اند، مشاهده مي كنيم.

دكتر حامدپور عنوان مي كند: تزريق ژل و بوتاكس كاري بسيار تخصصي است و حتي متخصصين پوست هم به راحتي قادر به انجام آن نيستند. در اين زمينه آموزش هايي را ميبينند و بايد بگوييم كه تزريق ژل و بوتاكس حتي در دست ماهرترين پزشكان عوارضي به همراه دارد و چگونه مردم براي اين كار سلامت خود را به دست غير متخصصان و افراد غير پزشك مي دهند!

وي مي گويد: با توجه به رشد قارچ گونه آرايشگاه ها نظارت بر آن ها مشكل شده و از مردم خواستاريم براي دريافت خدمات تخصصي زيبايي با تحقيق اقدام كنند و از همان آغاز به سراغ پزشك بروند نه اينكه پس از بروز عوارض كه كار از كار گذشته تازه نزد پزشك بروند.
دكتر حامدپور مي افزايد: چندي پيش با بيماري مواجه شدم كه به دليل تزريق ژل در يكي از آرايشگاه هاي شيراز بخشي از لب خود را از دست داده و مجبور به جراحي پلاستيك شد!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار