رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت:در حال حاضر ۲۵۰۰۰ معلول ضایعه نخاعی در کشور وجود دارد که تنها ۲۵۰۰ نفر از این معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار ندارد.
کد خبر: ۴۶۵۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴ 24 July 2017
انوشیروان محسنی بندپی درسفر به قزوین برای افتتاح ۵۶ طرح خدماتی و رفاهی بهزیستی استان در گفتگو با خبرنگار مهمترین اولویت های این سازمان در سالجاری و برخی برنامه های مهم انجام شده برای جامعه هدف را تشریح کرد.

* مهمترین استراتژی بهزیستی در حوزه توانبخشی چیست؟

یکی از گروههای جامعه هدف بهزیستی کسانی هستند که دچار نوعی از معلولیت هستند البته استراتژی اول ما در سازمان پیشگیری و سپس توانبخشی اثرگذاراست.

اگر اقدامات پیشگیری و توانبخشی صورت نگیرد موجب انزوای اجتماعی و افزایش مشکلات افراد می شود که در عرصه توانبخشی در ابعاد مختلف با کمک همکاران خود بر اساس توانبخشی مبتنی بر جامعه فرد و خانواده را آموزش می دهیم تا معلولیت تشدید نشود و ظرفیت ها به منصه ظهور برسد.

۴۲۰ هزار معلول کشوردر روستاها زندگی می کنند که به امکانات توانبخشی دسترسی ندارند و ما همه را تحت پوشش آموزش های توانمند سازی قرار داده ایم که در استان قزوین هم اینگونه افراد به طور ۱۰۰ درصدی در روستاها تحت پوشش هستند.

* حمایت های سازمان بهزیستی چگونه به افراد تحت پوشش ارائه می شود؟

حمایتها چند نوع است، یک بخش این که اگر بتوانیم شغل و حرفه ای برای افراد فراهم کنیم و اگر بنگاهی توانست معلولان را مشغول کار کندبیمه کارفرمایی راتامین می کنیم واگر خود معلولان و مددجویان با وام کم بهره توانستند مشغول کار شوند تسهیلات می دهیم و هدف ما توسعه این کار است که سی بی ار شهری را هم آغاز کرده ایم.

با تاکید رئیس جمهور،   معلولان نباید از داشتن وسایل توانبخشی محروم شوند لذا ۷۰ درصد اعتبارات ما افزایش یافت و سال گذشته هفت استان کم برخوردار از این وسایل برخوردار شدند.

خوشبختانه کیفیت تولیدی وسایل توانبخشی کشورمان بالاست و ما هم تولیدکنندگان را تشویق می کنیم تا با حضور در نمایشگاهها ظرفیت خود را عرضه کرده و با نظر مصرف کننده اشکالات و نواقص تولیدات خود را برطرف کنند تا بتدریج در مسیر ارتقاء کیفیت گام برداریم.

این وسایل را با دانش موجود در کشور تولید می کنیم تا به نیازها هم پاسخ داده شود و برای تولید وسایل ضایعات نخاعی با دانشگاه صنعتی شریف همکاری می کنیم تا تولیدات کاربردی ۱۰۰ درصدی باشد و در کنار آن با استفاده از نظر مسئولان توانبخشی استانها اشکالات را هم شناسایی می کنیم.  

خوشبختانه تولیدکنندگان وسایل توانبخشی در برخی مناطق با استقرار در شهرک های صنعتی نسبت به تولیداین وسایل اقدام کرده اند و با مذاکره با دانشگاه علم و صنعت برای ارتقاء کیفیت هم اقدام شده است.

* چه تعداد معلول ضایعه نخاعی داریم؟

در حال حاضر تعداد ۲۵ هزار نفر ضایعه نخاعی داریم که تعداد ۲۵۰۰ نفر تحت پوشش بهزیستی نیستند ولی ما برای کمک به معیشت این خانواده ها به آنها حق پرستاری در منزل می دهیم که برخی ۱۹۰ هزار تومان و برخی ۱۷۰ هزار تومان کمک هزینه نگهداری دریافت می کنند و برای تامین وسیال توانبخشی هم آنها را به انجمن ها ارجاع می دهیم تا شدت ضایعه تشدید نشود.

* در زمینه مسکن معلولان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در خصوص مسکن معلولان که از نیازهای اساسی و ضروری جامعه هدف بهزیستی است تلاش کرده ایم با تامین این نیاز به تقویت روحیه آنها کمک کنیم که در این راستا برای تامین مسکن خانواده های دارای دو معلول به بالا در یک تفاهم نامه ۵ جانبه با بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، بهزیستی، سازمان ملی زمین و مسکن اقدام کرده ایم.

در این بخش ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به متقاضیان داده می شودکه شامل ۱۵ میلیون تومان از سوی بنیاد مستضعفان، ۱۰ میلیون تومان از سوی بهزیستی، خیرین ۵ میلیون تومان و مابقی وام بانکی با سود کم است.

خوشبختانه باکمک همه جانبه خیرین ودستگاههای اجرایی جهش خوبی درتامین مسکن معلولان و مددجویان ایجاد شده است.

در سال ۹۴ در بخش مسکن تعداد ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر در سایت ثبت نام کردند که تاکنون دو هزار واحد به معلولان و مددجویان تحویل شده که در کنار آن ۴۳ هزار واحد مسکونی برای خانواده های تک معلولی و زنان سرپرست خانوار و در مجموع ۵۴ هزار واحد با کمک دولت و خیرین در حال ساخت است که جهشی در واگذاری مسکن دیده میشود و در استان قزوین هم ۴۸ واحد برای خانواده های دو معلولی پیش بینی و برای سایرین ۱۰۲۱ واحد ساخته شده است و در حال حاضر هم خانواده های دو معلولی می توانند با مراجعه به بهزیستی برای مسکن ثبت نام کنند.

* افزایش مستمری مددجویان بهزیستی جوابگوی نیازها هست؟

در بخش مستمری بگیری جهش خوبی ایجاد شده و در شرایطی که در گذشته مستمری خانواده های تک معلولی ۵۳ هزار تومان، دو نفره حدود ۶۱ هزار تومان، سه نفره ۷۱ هزار تومان، خانواده های ۵ نفر به بالا ۱۰۰ هزار تومان در ماه بود امسال با افزایش بیش از سه برابری(۳.۴) مستمری بترتیب خانواده یک نفره حدود ۱۴۹ هزار تومان و ۵ نفره ها تا ۴۶۰ هزار تومان افزایش یافته است و تلاش می کنیم هر سال بتوانیم ۲۰ درصد به این دریافتی ها اضافه کنیم.

در قانون برنامه ششم مقرر شده پشت نوبتی های مستمری بگیری سازمان بهزیستی و کمیته امداد به صفر برسد و حذف شود که در این مسیر حرکت می کنیم.
 
خدمات جامعه هدف معلولان متنوع است و لایحه دولت گفته کسانی که قدرت انجام کار را نداشته باشند ۴۰ درصد مزایای قانون کار را دریافت کنند.

* برای کاهش و پشیگیری از آسیب های اجتماعی چه طرح هایی اجرایی می شود؟

با توسعه شهرنشینی و رشد تکنولوژی و گسترش استفاده از شبکه های مجازی و شهرنشینی و تغییر سبک زندگی شاهد افزایش آسیب های اجتماعی مانند حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق، خودکشی، مفاسد اخلاقی هستیم که در مقابله با این آسیب ها دو طرح اجتماعی را اجرا کرده ایم تا از این مشکلات پیشگیری شود.

با راه اندازی اورژانس اجتماعی از سال ۷۸ در واقع بزرگترین شبکه اجتماعی در کشور مستقر شد که در بحران های فردی، اجتماعی و خانوادگی با مداخله بهنگام و بموقع و استاندارد برای رفع آن با دادن مشاوره های کارشناسی استاندارد اقدام می شود.

چندسالی این طرح فراموش شده بود اما در سه سال گذشته برای توسعه کمی و کیفی خدمات اورژانس اجتماعی طرحی به هیئت دولت ارائه شد و مجلس با آن موافقت کرد و امسال قرار است ۱۵۰ اورژانس اجتماعی در ۱۵۰ شهر بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت راه اندازی شود و در سال آینده هم این طرح در سایر شهرهای کشور عملیاتی خواهد شد.

پس از بررسی اثربخشی این طرح در سال ۹۴ مشخص شد از بروز ۴۲۴۰ مورد خودکشی جلوگیری شده و در سال گذشته نیز با مداخله بموقع اورژانس های اجتماعی از خودکشی ۵ هزار نفر جلوگیری شد و هیئت دولت به این اثر بخشی اهمیت داد و با توسعه کمی و کیفی آن موافقت کرد.

این طرح در پیشگیری از طلاق هم موفق عمل کرده و برای نمونه در استان قزوین ۳۵ درصد سازش با مداخله بهنگام مشاوران ما صورت گرفته است.

* درخصوص ثبت الکترونیکی طلاق ها و کاهش این پدیده چه دستاوردی داشته اید؟

در همکاری با دستگاه قضایی با ثبت الکترونیکی طلاق ها به جای مراجعه به دادگاه ابتدا زوجینی که دارای اختلافی هستند به تناسب مشکلی که دارند به مراکز مشاوره بهزیستی ارجاع داده می شوند و برای نمونه آموزش پیش از ازدواج در استان یزد اجباری شده و ۳۹۰۰ مدرس بخش خصوصی و مشاوره با ما همکاری می کنند.

* اجرای طرح «نماد» برای دانش آموزان با چه هدفی انجام شده است؟

«طرح نماد» به عنوان نظام مراقبت دانش آموزان از دیگر کارهای خوبی است که با همکاری ۹ سازمان برای توانمند سازی دانش آموزان، کسب مهارت های زندگی، ارتقاء نقدپذیری دانش آموزان در شش استان کشور در حال اجراست و از مهرماه در همه استانها اجرا می شود.

در اجرای طرح دادگاههای درمان مدار هم معتادان را تحت پوشش قرار می دهیم و الگوی آن این است که دستگاه قضایی دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی با متولی گری بهزیستی وارد کار شده اند و پس از غربال گری هر کسی که پذیرش می شود اگر دارای اعتیاد یا بیماری خاص باشد تحت پوشش قرار می گیرد و معتاد را یک بیمار تلقی می کنیم نه مجرم و با مداخلات درمانی اجتماع مدار وارد بهبود شرایط شویم.

* اجرای طرح CBR در شهرها و روستاها در چه وضعیتی قرار دارد؟

در CBR روستایی پوشش ۱۰۰ درصد است وبر اساس برنامه ششم باید CBR شهری گسترش یابد که در استان قزوین این طرح در شهرهای اقبالیه، آوج و آبیک برای جلوگیری از تشدید معلولیت آموزش و اشتغال اجرا می شود تا زمینه برخورداری از وسایل توانبخشی برای همه معلولان مهیا شود.

* در خصوص مناسب سازی شرایط خوبی نداریم در این زمینه چه خواهید کرد؟

مناسب سازی و تردد پذیری و تحرک پذیری معلولان مهم است ولی باید بپذیریم در این زمینه کم کار کرده ایم هر چند در کنوانسیون جهانی دارای معلولیت عضو هستیم در لایحه حمایت از معلولیت تاکید شده و باید مناسب سازی در اولویت قرار گیرد.

یک سامانه ۳۰۰۰۰۱۲۳ راه اندازی شده که هر معلول مشکل داشت به آن مراجعه کند و در جشنواره شهید رجایی ۲۰ امیتاز برای مناسب سازی پیش بینی شده و در بخشنامه به شهرداری ها و دهیاری ها تاکید کرده ایم تا مناسب سازی جدی گرفته شود و یک گروه با همکاری نظام مهندسی کشور برای پایش و نظارت بر صدور پروانه و پایان کار فعالیت می کند تا شرایط حضور معلولان در محیط های اجتماعی مناسب تر شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار