معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: تاکنون ۴۰ درصد مسکن روستایی کشور مقاوم سازی شده و در برنامه ششم توسعه این میزان به ۷۵ درصد افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۴۷۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹ 01 August 2017
عزیزالله مهدیان در سفر یک روزه به استان قزوین برای بازدید از مناطق مسکونی مقاوم سازی شده در حادثه طوفان اسفرورین در گفتگو با خبرنگار اظهارداشت: بهسازی مسکن روستایی در سطح روستاهای کشور از سال ۷۳ شروع شد و در برنامه دوم و سوم توسعه به طور متوسط سالی حدودا ۳۰ هزار واحد تسهیلات داده می شد تا مقاوم شود که این روند بسیار کند بود.

وی افزود: برای تسریع در کار در طول برنامه دوم این تعداد به  ۱۹۴ هزار واحد در طول دو برنامه رسید که هنوز هم رضایت بخش نبود.

مهدیان یادآورشد: دربرنامه چهارم سالانه ۲۰۰ هزار واحد در برنامه پیش بینی شد و تسهیلات آنها ابلاغ شد که تسهیلات بیش از دو میلیون واحد تامین شده و قرارداد یک میلیون و ۷۶۰ هزار واحد منعقد شده و یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: در این میان هر سال ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد حادثه دیده هم داریم که تاکنون ۳۶۰ هزار واحد حادثه دیده بازسازی شده و در مجموع یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد در کشور مقاوم سازی شده است.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: در سالهای قبل هم ۱۹۴ هزار واحد مقاوم سازی شده و در دو برنامه قبلی هم دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مقاوم سازی شده است.


۵ میلیون و ۳۸۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور
 
مهدیان اظهارداشت: بر اساس آخرین سرشماری مجموع واحدهای مسکونی روستایی کشور بالغ بر ۵ میلیون و۳۸۰ هزار واحد است که دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد با نظارت بنیاد مسکن نوسازی شده و بخشی توسط خود روستاییان در حال نوسازی و مقاوم سازی است.

وی بیان کرد: بیش از ۴۰ درصد مسکن روئستایی در برابر حوادث مقاوم هستند و تا سال ۱۴۰۵ باید به بالای ۷۵ درصد مقاوم شود تا تقریبا قریب همه واحدهای مسکونی روستایی در برابر حوادث مقاوم سازی شود.

۴ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز مقاوم سازی

وی اضافه کرد: اعتبارات مورد نیاز برای مقاوم سازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی برای هر واحد ۲۰ میلیون تومان با کارمزد ۵ درصد بالغ بر ۴ هزار میلیار تومان است.

وی تصریح کرد: همین میزان نیز یارانه تسهیلات دولتی است و همین میزان هم آورده روستاییان است که با این کار حجم عملیات مقاوم سازی بسیار گسترده و با اهمیت است.

مهدیان بیان کرد: سیاست ما این است که در برابر ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات دولتی آموزش روستاییان را هم جدی بگیریم تا خود روستاییان وارد کار شوند و مشارکت کنند.


وی اضافه کرد: این طرح به اشتغال و معیشت روستایی هم کمک می کندیرا باید در کنار این مقاوم سازی به تولید مصالح ساختمانی در کنار روستا هم مبادرت کنیم و با ساخت حمام و سرویس های بهداشتی و سایر نیازها گامی در مسیر اشتغال و معیشت روستایی هم برداشته می شود.

مهدیان گفت: در تامین تسهیلات مقاوم سازی هیج محدودیتی نداریم و بر اساس اسیب پذیری روستاها طرح ها  تعریف می شود و ما کمبود تسهیلات نداریم و در هر زمان و هر میزان که روستاییان تسهیلات بخواهند در اختیار قرار می گیرد.

مسکن معیشت محور در اولویت است

معاون بازسازی بنیاد مسکن کشور یادآورشد: مسکن معیشت محور در مسکن روستایی در اولویت قرار دارد و با امضاء تفاهم نامه با جهاد کشاورزی تسهیلات این نهاد هم بسیج می شود در کنار بنیاد مسکن در اختیار این طرح قرار گیرد.

وی بیان کرد: منابع مالی این طرح به صورت قرض الحسنه قبلا ۱۰۰ هزار واحد بود که امسال به ۳۰ هزار واحد کاهش یافته است و تا سقف ۱۵ میلیون تومان برای تکمیل واحد و معیشت محوری داده می شود.

مهدیان در خصوص وضعیت مقاوم سازی روستایی در استان قزوین اظهارداشت: قزوین در سالهای گذشته دچار حادثه شده و تعداد بازسازی ان بالاست و میانگین کشور ۴۰ درصد در استان قزوین بالای ۵۰ درصد است و تلاش می کنیم این روند با برگزاری جشن مقاوم سازی قزوین در اولویت قرار گیرد و همه واحدهای روستایی استان مقاوم شود.

وی بیان کرد: در سفر به قزوین از منطقه حادثه دیده اسفرورین بازدی خواهیم کرد تا روند بازسازی واحدهای روستایی این شهر مورد ارزیابی قرار گیرد.


مهدیان اظهارداشت: اولویت بنیاد مسکن توجه به مسکن روستایی معیشت محور و گردشگری روستایی است زیرا در روستاها استعدادهای خوبی داریم که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهارداشت: با تفاهم نامه میان میراث فرهنگی، بنیاد مسکن و استانداری نسبت به شناسایی روستاهلای دارای قابلیت گردشگری اقدام شده و کمک می کنیم تا این ظرفیت ها شکوفا شود و در خدمت معیشت و اقتصاد و اشتغال روستا قرار گیرد.

معاون بازسازی بنیاد مسکن کشور گفت: در سراسر کشور قرار است دو هزار روستا در حوزه گردشگری فعال شود که ۱۵ روستای در استان قزوین شناسایی شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار